Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:30:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur fort försvinner musklerna om man inte tränar?  (läst 13704 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.03.19 - 16:23:36 »

Detta är positivt!

Förra sommarn fick jag lite grodlår, bullar frampå låren, av cyklingen. Innan jag startade nu i år så kände jag på låren och där fanns ju inga bullar alls. Deprimerande. Redan efter ett par turer var bullarna tillbaka. Jag googlade lite och det verkar som om muskler inte alls bryts ner så fort som ivf jag trott om man slutar träna. Aftonbladet är ingen sanningkälla, men det är enkelt uttryckt i den här artikeln och jag hittade många andra sidor som sa ungefär samma sak. Bra att veta!

Alan Bergström säger: Muskeltonusen, spänningen i muskeln brukar gå ner efter 1-3 veckor,
men det tar cirka 3-6 månader innan musklerna börjar "försvinna" (lite beroende på hur vältränad
du är och hur länge du tränat).

http://www.aftonbladet.se/vikt/article10814741.ab

Det förklarar ju varför det inte alls kändes som att börja från 0 som jag hade väntat mig nu när jag plockade fram cykeln igen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2013.03.19 - 16:34:14 »

Sen har jag en egen teori att när du är tränad orkar du röra dig mer och underhåller musklerna även om du inte tränar.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.03.19 - 16:38:49 »

Så är det nog. Läste en del om det också, att man kan bevara musklerna med en ganska måttlig insats. Men det var inte så med mina muskulösa lår. Jag går ju lite krattigt, så för mig är en promenad aldrig avslappnande. Jag blir alltid stel och får ont. Att kunna cykla igen var ju stort för mig och när vintern kom gick luften ur mig totalt, stod inte ut med att börja med promenader igen. Jag tror inte jag gått mer en ett par promenader på hela vintern och de var inte långa. Förutom att gå och handla och sånt förstås. Och ändå fanns mina bullar kvar! De hade bara gömt sig.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #3 skrivet: 2013.03.21 - 18:37:35 »

Det är nog väldigt individuellt... T.ex. så tränade jag kampsport under några år och byggde upp bl.a. överarmarna ganska bra under den tiden. Jag har kvar mina "boxaraxlar" trots att jag inte tränat kampsport på snart 10 år. Resten av musklerna tycker jag inte finns kvar alls på samma sätt däremot. Tyvärr.  :smile:

Jag gissar att det beror mycket på proteinintag och sånt också och kroppens hormonprofil. Har du en mer katabol hormonprofil så tappar du nog musklerna snabbare än om du lyckas hålla en mer anabol profil (mina egna funderingar).
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.03.21 - 19:19:36 »

Det är ju otroligt, efter 10 år! Du måste göra något annat då som anstränger de musklerna?

Jag tycker ivf att det är toppen att man kan lägga av ett par månader utan att nåt katastrofalt händer. Jag trodde förfallet började omedelbart, jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #5 skrivet: 2013.03.21 - 20:13:32 »

Eller hur! Fast jag vet inte vad som skulle kunna underhålla dem. Jag hade dem inte innan jag började träna, fick dem när jag tränade och nu efteråt så har jag suttit på arslet i typ 10 år och de är fortfarande kvar.

Ja det är ju skönt att veta.  :smile:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.03.21 - 20:31:18 »

för ett antal veckor sen började jag med squats och pull upps när Linnea red. Första ggn, jävlar vad jobbigt det var. Av några anledningar har jag inte gjort det på flera veckor nu, vädret var nog mest skäl, men idag började jag igen. Inga som helst problem. Jätteskönt! Jag trodde jag fick börja om från början igen. Men icke!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2013.03.22 - 09:15:02 »

Men jag fick för mig att göra lite utfallssteg igår. Det har jag gjort ganska mycket förut. Men nu är det nog ett halvår sen jag gjorde något seriöst. Idag har jag träningsvärk i rumpan och baksida lår. Av det lilla!


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.03.22 - 15:09:00 »

Fast du har säker kvar en hel del av musklerna, som Léonie. Sen inbegriper ju en sån övning att musklerna stäcks också, och är det nåt man får ont av när man är otränad så är det det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #9 skrivet: 2013.03.22 - 15:24:54 »

Jag får också jättemycket träningsvärk av pyttelite träning de första 1-3 veckorna, sedan lugnar det av och jag kan lasta på mer vikt utan att få särskilt mycket träningsvärk. Det betyder inte att du inte har styrkan kvar utan att du är ovan bara.  :smile: Jag kan alltid öka belastningen jättemycket de första veckorna och den ökningen i styrka kan inte motiveras av att jag byggt mer muskler.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.03.22 - 15:46:51 »

Fast sen har jag läst att det finns klenisar som tappar all muskelmassa på en vecka. Sorla kanske är en sån.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2013.03.23 - 19:21:21 »

klenisen Sorla!  :lulz:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.03.23 - 23:39:52 »

Just det!  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.03.25 - 03:12:30 »

Jag fick en briljant tanke.  :cool: Undrar om inte all träning/aktivitet bidrar till att bibehålla alla muskler, alltså även dem man inte tränar just då. Säg att en person tränar överkroppen hela vintern och bygger upp en del armmuskler. På sommarn löptränar han. Träningen borde ju försätta kroppen i ett anabolt tillstånd vilket borde gynna även de muskler man inte tränar. Tänk på rejält muskliga typer. De har för det mesta, kanske t.o.m. alltid, kraftiga muskler i ansiktet också. Ivf har inte jag sett något muskelberg med klenisansikte. Inte fasiken tränar de väl käkmusklerna - en proteinpulvershake är ju inte speciellt arbetssamt att svälja ner.   :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #14 skrivet: 2013.03.25 - 09:32:17 »

Japp! Styrketräning gör att kroppen utsöndrar tillväxthormoner som påverkar hela kroppen inte bara de muskler man tröttat ut/brutit ner.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544