Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 09:24:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Glutenintolerans och tarmflora  (läst 5804 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.02.24 - 19:59:23 »

Chris Kresser tipsade om en artikel i NT som är verkligen intressant om kopplingen mellan tarmbakterier och gluten. Speciellt andra sidan är kul att läsa eftersom det handlar om hur man i Sverige under en period ökade mängden gluten i mjölkersättningen. Artikeln är dock noga med att säga att finns många om och men och faktorer som spelar in men det är i alla fall spännande läsning tycker jag.

Citat
This confluence produced an unwitting “experiment with a whole population,” says Dr. Ivarsson — a large quantity of gluten introduced suddenly after weaning. Among Swedes born between 1984 and 1996, the prevalence of celiac disease tripled to 3 percent. The epidemic ebbed only when authorities again revised infant-feeding guidelines: keep breast-feeding, they urged, while simultaneously introducing small amounts of gluten. Food manufacturers also reduced the gluten content of infant foodstuffs. Dr. Ivarsson found that, during the epidemic, the longer children breast-fed after their first exposure to gluten, the more protected they were.

Citat
But it’s a secondary observation that has Dr. Fasano particularly excited. Two of these children developed autoimmune disease: one celiac disease, another Type 1 diabetes, which shares genetic susceptibility with celiac disease. In both cases, a decline of lactobacilli preceded disease onset.

Assuming that the pattern holds in larger studies, “imagine what would be the unbelievable consequences of this finding,” he says. “Keep the lactobacilli high enough in the guts of these kids, and you prevent autoimmunity.”

http://www.nytimes.com/2013/02/24/opinion/sunday/what-really-causes-celiac-disease.html?pagewanted=1&_r=2&nl=todaysheadlines&emc=edit_th_20130224
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.02.24 - 20:00:51 »

Jag läste om det där nånstans (tror jag). Var det inte nåt med att man började med gluten senare också och då blev fler intoleranta? Eller jag kanske blandar ihop.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2013.02.24 - 20:07:52 »

Jo det stämmer och det hänger ihop med att om man börjar med gluten efter att man har slutat amma så är risken mycket större. Bröstmjölk innehåller tydligen mycket lactobaciller som är skyddande.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.02.24 - 20:22:51 »

Jag kunde hålla ordning på nåt! :cool: Var det carbsane?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2013.02.24 - 20:29:39 »

Möjligt   :hm-hm:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2013.02.24 - 23:20:18 »

Jag har också läst om något sådant någon gång ... :hm-hm:
När börjar sjukvården att agera?
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2013.02.25 - 20:12:46 »

Jag tycker det är extra intressant att en bakterie som kan orsaka cancer också kan skydda mot astma.

Citat
Not surprisingly, they also suffered from more fecal-oral infections. For example, three of four Russian Karelian children harbored Helicobacter pylori, a corkscrew-shaped bacterium, while just one in 20 Finnish children did. The bacterium can cause ulcers and stomach cancer, but mounting evidence suggests that it may also protect against asthma.

Professor Hyoty suspects that Russian Karelians’ microbial wealth protects them from autoimmune and allergic diseases by, essentially, strengthening the arm of the immune system that guards against such illnesses.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544