Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 16:33:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ytterligare en som tror att man "dör"...  (läst 12536 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2013.02.05 - 19:46:42 »

...om man inte äter kolhydrater. Eller i alla fall att hjärnan och njurarna tar skada av för lite kolhydrater.  :smack_head:

Jag ska bli hälsoinspiratör på jobbet. Vet inte om det är rätt val av mig, men den diskussionen kan vi ta en annan gång.

Idag var jag på första dagen av två på grundkursen för blivande HI. Jag tycker kursen har varit ganska vettig, fram till när handledaren kom till ämnet kost. Jag fick sitta på händerna och knipa med alla läppar jag hade för att inte börja argumentera när kolhydraterna kom på tal. En sak hon sade som riktigt fick mig att häpna var det hon sade, att om man äter för lite kolhydrater bildar kroppen ännu mer insulin för att ge hjärnan socker vilket skulle vara skadligt för njurarna (eller om det var levern hon sade, jag blev så chockad av det hon sade precis innan att jag glömde lyssna...) Vad menar mänschan? Att kroppen bildar försvar mot högt blodsocker, fast som försvar för förlågt sockerintag?!? Hon måste ha menat ketoner? Eller vad tror ni?   :blink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.02.05 - 20:26:53 »

tror inte hon vet vad hon talar om. Blir det mer saker med henne? Be henne då förklara OCH komma med bevis där det står. Vilket trams!
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2013.02.05 - 20:52:52 »

Nja lite har hon allt fått det om bakfoten. Fast det är i och för sig så att det faktiskt finns fem hormoner som höjer blodsockret (bla adrenalin och kolesterol) om det är för lågt och bara ett som sänker blodsockret, vilket ju är insulin. Det är betydligt farligare på kort sikt att ha för lågt blodsocker än att ha högt blodsocker vilket leder till skador på längre sikt.

Under förutsättning att man inte är diabetiker typ1 för då är det förstås andra problem som kan uppstå med för högt blodsocker.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2013.02.05 - 21:01:56 »

Men om man är van vid  tt äta minimalt med kh borde inte det låga blodsockret vara något problem, såvida man inte svälter sig och är utan mat hela dan? Det är ju för kolhydratsdrivna personer detta blir bekymmer då blodsockret svajjar kraftigt mellan måltiderna.

Som bevis på sitt påstående att det är farligt för hjärnan att vara utan kolhydrater framhöll hon som vanligt det gamla beviset att man ju blir trög i tanken. Då bet jag mig i läppen hårt. Vad är jag för dålig inspiratör som inte orkar ta fighten och förklara hur detta tröga tillstånd är abstinens som går över när man vant kroppen av med ren kolhydratsdrift? Men jag orkar inte stånga min panna blodig. Särskilt som jag inte är renlevnadsLCHFig själv.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2013.02.05 - 21:10:42 »

Tydligen tycker kroppen det som svarar med stresshormoner  :whink:

Men skämt å sido. Jag köpte också LCHFs förklaring om fettdriven och kolhydratsdriven men om nu fettdriven är att föredra varför trillar man då ur det så fort man tar minsta lilla kolhydrat i munnen? Nja, jag har svårt att köpa den förklaringen i längden när de finns så många traditionella kulturer som lever väl på en relativt hög mängd kolhydrater.

Jag tror att ett av symptomen på metabolt syndrom är att vår glukosmetabolism inte funkar optimalt men till skillnad från LCHF så försöker jag hitta sätt att förbättra den och hittills har jag inte sett någon som får en bättre insulinkänslighet på LCHF, snarare tvärtom.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.02.05 - 21:18:32 »

knipa med alla läppar jag hade:

 :max-shock: Uppför dig!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.02.05 - 21:23:15 »

Jag köpte också LCHFs förklaring om fettdriven och kolhydratsdriven men om nu fettdriven är att föredra varför trillar man då ur det så fort man tar minsta lilla kolhydrat i munnen?

Fysiologiskt menar du? Därför att man måste kanske. Om det kommer in en massa kolhydrater måste man ju ta hand om dem. Lite kan följas av mer. Tycker inte det entydigt tyder på verken det ena eller det andra.

Det där med stresshormoner gäller väl ändå bara när man äter väldigt lite kolhydrater? Vettiga lowcarbdieter undviker sånt bjäfs som uttalad ketos. :cool:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2013.02.05 - 21:40:21 »

Fysiologiskt menar du? Därför att man måste kanske. Om det kommer in en massa kolhydrater måste man ju ta hand om dem. Lite kan följas av mer. Tycker inte det entydigt tyder på verken det ena eller det andra.

Men då borde Ockhams rakkniv gälla och säga att den enklaste förklaring är den troligaste och då borde kolhydratsdriven vara da shit! Och som jag skrev - det finns inget som tyder på att LCHF gör en mer insulinkänslig snarare tvärtom.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #8 skrivet: 2013.02.05 - 23:18:22 »

Men som "inspiratör" gå ut och säger till friskna människor att skippa kolhydrater verkar helt barockt. Det är en helt annan sak att rekomendera naturlig mat och skippa vitt socker.
Hur galet har det egentligen blivit??  :club_idiot:
Det räcker väl att läsa om lchfare som håller på att krevera om de äter 10 gr kolh.
och värre blir det om de fortsätter så e f t e r de har kommit ner till normalvikt.
Kolhydratsallergi är inte att leka med..
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.02.05 - 23:53:35 »

Ockhams rakkniv är inte en naturlag. Jag vet inte, har någon öht kollat på om insulkändligheten förbättras efter en tid? Men det spelar väl ingen roll egentligen. Är skadan redan skedd och man fortsätter att vräka i sig kolhydrater finns nog bara en väg det kan ta för att bryta cirkeln, eller hur?

Bara för att LCHFare ser allt i svartvitt behöver man ju inte när man kritiserar LCHF göra likadant. Jag tror det finns många sanningar. Och som sagt, samma smörja funkar inte för allt. När man redan är sjuk vill man slippa vara det. Det är inte så intressant för individen hur man borde ha levat för att ha kunnat undvika sitt tillstånd från början. Det är synnerligen intressant ur ett vidare perspektiv så klart, men det hjälper inte dem som redan är sjuka, inte i det här fallet. Jag tror inte förebyggande och botande/lindrande kost nödvändigtvis är densamma i fallet insulinresistens/diabetes II och säkerligen inte i alla andra fall heller.

Jo, jag skulle tycka det var intressant att testa på mig själv hur mycket kolhydrater jag "tål" nu. Man jag har inte den tiden och inte orken heller. Jag vill inte må dåligt mera och jag vill inte förlora ännu fler år. Kanske kan jag äta massor med potatis och frukt bara jag låter bli spannmål. Det får jag nog aldrig veta. Experimentera får andra göra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #10 skrivet: 2013.02.06 - 11:54:04 »

Här är en del intressanta saker om insulinresistens, lägg märke till Kivatabefolkningen och insulin.

http://tranastyrka.se/forhojda-nivaer-av-fett-i-blodet-efter-en-maltid/

Nu har JG även fått ett epitet av Annika D: demonisk , se hennes blogg.
Varför man övergår till personegenskaper och inte håller sig till sakfrågor övergår mitt förstånd.  :pippi:
"Kaxig" har ju redan etablerats av en viss fd professor.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.02.06 - 12:06:24 »

Demonisk är bortstädat nu, men jag hann också läsa det. Fast jag kan förstå, jag kan också frestas att ta till uttryck när det gäller somliga. Även om det vore trevligt om vi kunde hålla oss till sakfrågor.

Bra skrivet hemul!

Att lowcarb inte är det bästa för friska behöver ju inte betyda att det inte är bäst för någon. Och om det är bäst för någon behöver det inte betyda att det är bäst för alla. Nyanser.

Det är nog väldigt sällsynt att vi är "kolhydratdrivna" eller "fettdrivna" det är både och. Jag gissar att vi alla måste hitta vår balans, och att det finns faktorer som är viktigare än E% kolhydrater.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.02.06 - 14:20:05 »

vad som är sanningen ligger nog där man hittar den. Jag tror inte en människa är lika med den andra, så att säga att "alla fungerar si eller så", nä det går inte. T.ex. hormoner, nivåerna är så olika hos alla, effekterna likaså. Därför är det så jobbigt när någon säger "men det ÄR så, du ska göra si eller så, för så fungerar det". Det kanske gör det hos den personen men kanske inte hos mig. Däremot är ja övertygat om att överdåded av kh i form av (processerad) spannmål och socker är skadligt för varenda kropp, och att kroppen vill ha mer av den varan hela tiden är just ett hormonsamspel.

Kitavaborna åt kanske mycket kh men samtidigt också väldigt fett (det läste jag någonstanns, vet dock inte längre var) plus att kh dom åt var oprocesserade. Tyccker därför att såna "kitavaborstudier" inte ger något svar alls.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.02.06 - 15:56:26 »

Jag tror inte Annika förstår ordet riktigt då. Demonisk är ju inte odelat negativt och det stämmer verkligen inte på JGs debattstil. Ettrig, skulle passa bättre. Pubertal och aggresiv har jag sett nämnas och är böjd att hålla med. Obs att jag inte kommenterar hans åsikter nu, bara hur han uppträder.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.02.06 - 16:03:04 »

Demonisk stod visst kvar.

Hm, demonisk inte odelat negativ? Jag tolkar det neggo iaf.

Kitavaborna åt inte mycket fett allsn (20 E%), men det var rätt så mycket mättat fett av det de åt.
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544