Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 13:10:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: A och D-vitamin  (läst 23881 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #15 skrivet: 2013.02.07 - 21:32:17 »

Ett år efter att de sprängt bort njurstenen så skickade de hem kostråd för att undvika fler njurstenar och där stod att man ska undvika te, rabarber och spenat. Rabarber och spenat äter jag inte särskilt ofta men te har jag inte lyckats avstå...  :eeek:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.02.07 - 21:36:15 »

Ett år efteråt? Fin eftervård där.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #17 skrivet: 2013.02.07 - 21:53:06 »

Visst var det omtänksamt...  :laugh:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2013.02.08 - 13:34:55 »

han åt säkert ingeting extra än "normal"mat...
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #19 skrivet: 2014.07.19 - 18:59:24 »

Hittade det här inlägget på FB på 180degree och är skrivet av Matt Stones doktorskompis.

Citat
Vitamin D *supplements* may be making your "metabolic rate" much slower/worse. Why? One big reason is that they cause you to waste potassium through the kidneys. I don't have time for a whole blog post on this [well, after typing this up, maybe I did, I realized], and Matt and I did a whole 180D Radio podcast on the Vitamin D and calcium excess issue, so I will keep this as short as I can and mostly potassium-related.
First, Vitamin D *supplements* (not the sun-derived stuff) cause the body to retain calcium in the tissues and then waste potassium through the kidneys. This is referred to as hypercalcemia and hypokalemia, respectively.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC291035/?page=1
In rats:
"The moderate renal wastage of potassium caused by vitamin D is most clearly appreciated when the kidneys are being maximally stimulated to retain this ion (i.e., after prior deprivation of potassium). It might be anticipated that renal losses of potassium secondary to hypercalcemia would produce potassium deficiency in patients only when food intake had been substantially reduced; in a preliminary survey this appeared to be the case (3). Nevertheless, it is noteworthy that in experiments in which potassium intake was not restricted, the potassium content of muscle was significantly lower in rats treated with vitamin D than in control animals (25)."

If you look in the research, hypercalcemia is well established from excess Vitamin D intake in humans as well, so hypokalemia can also be assumed from the above mechanism shown in rats. The optimal dose of potassium daily is nearly 5000mg. The number of people getting that intake from food alone is about as rare as a happy person at a low-carb convention. This combo (low intake + wasting) doesn't fare well long-term.
I can tell you that in my patients & clients who take Vitamin D supplements long enough, I often see that their blood tests eventually show high calcium and low potassium. This is reflected much earlier on their hair mineral analysis (so much so that I refer to it as a vitamin D pattern, high calcium and nearly non-existent potassium).
Anyway, now to the money part of today's post. Low potassium. I'm assuming that I'm talking to people who are eating a "normal" mixed diet (not raw vegan or fruitarian nonsense) and salt their food, like the seasoned 180D person. Symptoms of low blood and/or low hair potassium--and realize that one can have symptoms of subclinical, aka "you have the problems but it doesn't show on your yearly blood test"--from Medline Plus:
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000479.htm

"Symptoms
A small drop in potassium level often does not cause symptoms. Or symptoms may be mild and include:
Abnormal heart rhythms (dysrhythmias), especially in people with heart disease
Constipation <--
Feeling of skipped heart beats or palpitations
Fatigue <--
Muscle damage
Muscle weakness or spasms
Tingling or numbness
A large drop in potassium level may slow your heartbeat. This can cause you to feel lightheaded or faint. A very low potassium level can even cause your heart to stop."

MORAL: Get your Vitamin D from the sun or other full-spectrum lights. Your body has major control over your D levels this way. Stop screwing up your tissue (cellular) calcium and potassium levels with Vitamin D supplements...which will likely be the biggest bust and cause the most long-term problems of any supplement fad EVER.
One last thing: Fixing the magnesium deficiency that I see in ***everyone*** will likely fix that Vitamin D deficiency of yours:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23981518

"CONCLUSIONS: Our preliminary findings indicate it is possible that magnesium intake alone or its interaction with vitamin D intake may contribute to vitamin D status. The associations between serum 25(OH)D and risk of mortality may be modified by the intake level of magnesium."
--Dr. G

Länk till studien
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC291035/?page=1
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2014.07.19 - 19:04:05 »

Jag hade i stort sett alla de där symptomen på den tiden jag i princip aldrig såg solensljus och inte åt tillskott. Det är rätt generella symptom, tyvärr.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #21 skrivet: 2014.07.19 - 21:44:53 »

Ja dt är väldigt generella symptom som stämmer in på rätt många sjukdomstillstånd.
Men det kan ju också vara så att det är ett grundproblem som är starten och som utvecklas vidare till olika sjukdomar hos olika människor.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2014.07.19 - 22:51:50 »

Jag lär ju inte ha lidit av överskott på D-vitamin ivf. Måste ha haft nivåer värre en an livstidsfånges.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #23 skrivet: 2014.07.20 - 07:31:03 »

Ja dt är väldigt generella symptom som stämmer in på rätt många sjukdomstillstånd.
Men det kan ju också vara så att det är ett grundproblem som är starten och som utvecklas vidare till olika sjukdomar hos olika människor.

Vad jag egentligen menade men som jag missade att komma fram till är att det är samma symptom för en massa brister och jag tror det är ett generellt energiproblem som är det grundläggande problemet och som sen utvecklar sig till olika sjukdomar beroende på anlag och ev andra omständigheter som hormoner och vad man utsätts för i sin lokalmiljö.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2014.07.20 - 13:31:27 »

Menar du att låga nivåer av ett eller annat näringsämne inte är ett stort problem så länge man få i sig tillräckligt med energi?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #25 skrivet: 2014.07.20 - 15:58:12 »

Tja både ja och nej. Kroppen är ju väldigt duktig på att kompensera om man inte får i sig tillräckligt av någon vitamin eller mineral men ofta på bekostnad av något annat. Typ det jag skriver om i början av den här tråden när man har för mycket av A- eller D-vitamin som kan bli njursten eller benskörhet. På kort sikt är det säkert inte något problem utan tänkt att fungera så, utan problemen uppstår när obalansen fortgår under längre tid.

Antingen för att man får i sig för lite av något (D-vitamin tex för att vi använder mer solskydd och barn idag kanske sitter inne och spelar dataspel istället för att vara ute) eller för att man bantar och det är nog svårt att få in alla rekommenderade dagliga intag på 1300 kcal per dag.

Jag kan också tänka mig att vår miljö med diverse miljögifter (flammskydd i tyger, rötslam med tungmetaller på våra åkrar osv) gör att vi behöver mer av vissa vitaminer/mineraler för att reparera kroppen.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #26 skrivet: 2014.07.27 - 09:16:22 »

Denise Minger har skrivit ett gästinlägg på Mark Sissons sida och skriver om tandhälsa och vitaminerna D, A och K2

Citat
Epiphany time! As I read about this precious nutrient, it suddenly made sense: vitamin K2 is a product of bacterial fermentation, and the “probiogurt” I’d been eating was likely teeming with it. It was probably the first food-based source of K2 my body had seen in years. After that “aha” moment, I started religiously supplementing with vitamin K2 — 5 milligrams a day from Carlson Labs. (That’s still the brand and dosage I use to this day.)

Shazzam. Practically overnight, my teeth felt smoother, looked whiter, and lost a great deal of their painful sensitivity. And at my next dental cleaning, the hygienist confirmed a turn for the better: some of my “irreversibly” lost enamel was thickening; a few pre-cavity trouble spots were filling in on their own; and the periodontal pockets that’d been getting gradually worse were suddenly tightening back up — jumping from measurements of 4-5 millimeters on most teeth to 2-3. My lost-cause mouth was suddenly not so lost. Allow me to repeat: shazzam!

http://www.marksdailyapple.com/nutritional-cures-for-damaged-teeth/#ixzz38P70icWD
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #27 skrivet: 2014.08.06 - 20:12:34 »

Efter ett par veckor i England under sommaren har jag bestämt mig att skärpa mig med engelskan, jag kan ju språket, men är lat och läser inte.
Så nu frågar jag igen det som jag frågade ett par år sedan : vilka sidor ska jag följa på engelska för att lära mig mer om paleo, vitaminer, hälsa.
Allt som vi nu är här är intresserade av.

Denna Mark Sisson kanske?

Han verkar inte jättebautamängder av vitamin K2 som jag är nyfiken på.
Han verkar inta en 5mg tablett varje dag.

I min K2-vitaminburk står det 100 micro(den där bakvända y:n)gram ( som redan är över 100% RDI).
Jag har läst min hälsobok och tar det dubbla hela tiden och 4 tabletter under mensen.

Är det så att 10 x 100microgram är 1 milligram?
i Så fall tar han dagligen 50 gånger mer än vad ( RDI) är. Jag vet att RDI är ett minimimängd man ska få, men enligt tabellerna vågade jag inte börja ta mer
än det dubbla / fyrdubbla än så länge.
Men är nyfiken att inta mer för att få en vettig ordning på mensen, därav min undran om mängd.


Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2014.08.06 - 21:16:02 »

Citat
Är det så att 10 x 100microgram är 1 milligram?

Jupp. Vet inte något just om K. Kan det vara som med D och jod, att RDA är satt oerhört lågt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #29 skrivet: 2014.08.06 - 21:43:47 »

Jag måste få veta mer omedelbart bums
Det låter läskigt att någon tar 5 mg, men det är kanske just det jag skulle behöva.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544