Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:29:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "kaos i kvinnohjärnan " av Mia Lundin  (läst 33210 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2013.11.12 - 22:02:20 »

Jag undrar om du läst nåt av Ray Peat och hans syn på östrogen som stresshormon?

Nu har jag läst lite, men jag tycker kanske att han ramlar ner i andra diket. Jag är lite allergisk mot dessa beskrivningar av hormon som positiva eller negativa, oavsett om vi pratar om insulin, östrogen eller oxytocin.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #46 skrivet: 2013.11.13 - 22:45:37 »

Jag undrar om du läst nåt av Ray Peat och hans syn på östrogen som stresshormon?

Nu har jag läst lite, men jag tycker kanske att han ramlar ner i andra diket. Jag är lite allergisk mot dessa beskrivningar av hormon som positiva eller negativa, oavsett om vi pratar om insulin, östrogen eller oxytocin.

Nja, jag tycker nog att Peat är väldigt mycket för att allt beror på omständigheterna. Dessutom inser han ju till skillnad från många andra att det är väldigt komplext. Vilket också gör det jobbigt att läsa hans artiklar.

Citat
The ratio of estrogen to progesterone--regardless of age or gender--is an important factor in regulating minerals and water, cell energy metabolism, and blood pressure. The ratios of many other regulatory substances (including serotonin/dopamine, glucagon/insulin, and aldosterone/cortisol+progesterone) vary according to the quality of the individual's level of adaptation to the environment. Improving the environment can shift the ratio in the direction of restoration, rather than mere survival.
http://raypeat.com/articles/articles/edema-heart-failure-hypertension-sarcopenia.shtml
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2013.11.14 - 14:43:16 »

Nja, jag tycker nog att Peat är väldigt mycket för att allt beror på omständigheterna. Dessutom inser han ju till skillnad från många andra att det är väldigt komplext. Vilket också gör det jobbigt att läsa hans artiklar.

Jo, du har nog rätt. Jag drar öronen åt mig lite när det är "östrogen, åldrandehormonet", etc. Det ligger ju ofta något i det som sägs, och man kan ju inte alltid kräva att någon ska ge hela den kompletta bilden varje gång man skriver om något.

Jag tror att våra kroppar har rätt så bra förutsättningar att balansera hormonerna på de sätt som har varit den bästa kompromissen i evolutionen. Vi ska ha ganska bra på fötterna för att tro att vi ska tänka ut en bättre hormonbalans. I vissa akuta sjukdomsfall behöver vi såklart manipulera hormonnivåer direkt, men i allmänhet så skulle jag sätta en slant på att det bästa är att ge kroppen bästa förutsättningar att reglera hormonerna själv. Genom bra, varierad kost, fysisk aktivitet, gemenskap och annat som vi behöver/ mår bra av. Jag har svårt för både östrogentillskott och att äta x morötter i specifik avsikt att minska östrogennivåerna.  :tongue_wag:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #48 skrivet: 2013.11.14 - 14:47:23 »

Fetma fungerar alldeles utmärkt för att undvika klimakteriebesvär.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #49 skrivet: 2013.11.14 - 15:30:25 »

Ja östrogen bildas i fettvävnad. Man skulle kanske lägga på sig lite mer då.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2013.11.14 - 15:35:08 »

Önskar du kunde få lite av min.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #51 skrivet: 2013.11.14 - 17:48:07 »

Fast jag har nog så det räcker  :rolleyes:
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
SV:
« Svara #52 skrivet: 2013.11.14 - 19:05:44 »

Och jag ångrar såklart att jag jämförde morötter o östrogentillskott nyss. Något pucko måste ha lånat min hjärna.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #53 skrivet: 2014.04.02 - 15:36:26 »

Jag var och lyssnade på Mia Lundin för några veckor sedan och jag tyckte hon sa mycket bra saker. Hon ska börja verka mer i Sverige nu. Det som är trist är hur ointresserade läkarna i Sverige är att hjälpa oss kvinnor med våra besvär trots att det finns vetenskapliga studier. Det är skrutt att vi ska behöva vända oss till människor som inte är anslutna till den vanliga sjukvården.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2014.04.02 - 18:18:06 »

Jag tror det finns ett allmänt ointresse för problem som är ganska vanliga. Det blir normen liksom. Att det är kvinnoproblem gör det förstås inte intressantare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544