Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 10:38:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "kaos i kvinnohjärnan " av Mia Lundin  (läst 33213 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2013.10.30 - 15:21:18 »

Bra skrivet. jag är fullt upp i klimakteriet, och även om det är jobbigt ibland är jag glad jag är i detta skede av livet.

Detta med sex tror jag är väldigt indivuduellt. Med min ex var jag inte längre så sugen på det, men om det berodde på klimakteriet eller på att jag inte tände så mycket på honom mer vet jag inte.
Få se när jag träffar en annan hur pilsk jag blir då :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2013.10.30 - 16:00:27 »

 :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2013.10.30 - 19:45:09 »

TMI antar jag...
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #33 skrivet: 2013.10.31 - 07:55:39 »

Bumpar lite, eftersom jag läst boken nu och har skrivit ett par inlägg, mest om felaktigheter i den.

Fler kommer, men det dröjer nog lite.

http://www.ursprungsliv.nu/2013/10/bokrecension-serie-om-kaos-i-kvinnohjarnan/
http://www.ursprungsliv.nu/2013/10/1297/
http://www.ursprungsliv.nu/2013/10/klimakteriets-evolution-ode-till-farmodrarna/

Jag undrar om du läst nåt av Ray Peat och hans syn på östrogen som stresshormon?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #34 skrivet: 2013.11.04 - 16:10:28 »

Jag har läst boken och går också en kurs för Louise Edlund. Den senare har en hormongrupp på fb. Ska läsa Ursprungslivs recension. Men innan jag läser vad *Ursprungsliv kommit fram till så måste jag säga en sak. Alla dessa hormongurus (utom Mia) har sagt till mig att jag ska ta progesteron. Nuhar jag varit hos gyn och konstaterat att jag har myom och då ska man enligt Mia inte ta progesteron. Det jag villsäga är att det finns många hälso-förståsigpåare där ute men att man måste dra egna slutatser och även ta råd från utbildade läkare.
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #35 skrivet: 2013.11.04 - 16:21:06 »

Nu har jag även skummat recensionerna. Nu är det så att många kvinnor mår riktigt dåligt framförallt i förklimakteriet. Inte bara svettningar och vallningar utan labilt humör, oro, ångest mm. Det kan ha sin orsak i en hormonobalans men jag tvekar inte att ta hormoner för att bli pigg och glad igen.  Jag tycker boken har en hel del vettigt att säga, framförallt att det viktigaste vi kan göra för att reda ut vår hälsa är att lyssna på vår kropp och föra dagbok hur vi mår under menscykeln. Det är skrämmande hur många kvinnor som mår dåligt och lider i onödan.
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2013.11.08 - 15:35:15 »


Jag undrar om du läst nåt av Ray Peat och hans syn på östrogen som stresshormon?

Nej. Har läst ganska lite där öht, men ska försöka ta igen det lite.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2013.11.08 - 15:44:24 »

Nu har jag även skummat recensionerna. Nu är det så att många kvinnor mår riktigt dåligt framförallt i förklimakteriet. Inte bara svettningar och vallningar utan labilt humör, oro, ångest mm. Det kan ha sin orsak i en hormonobalans men jag tvekar inte att ta hormoner för att bli pigg och glad igen.  Jag tycker boken har en hel del vettigt att säga, framförallt att det viktigaste vi kan göra för att reda ut vår hälsa är att lyssna på vår kropp och föra dagbok hur vi mår under menscykeln. Det är skrämmande hur många kvinnor som mår dåligt och lider i onödan.

Ja, det stämmer nog att många mår dåligt. Många mår bättre med tillskotten också. Jag värjer mig lite mot att orsaken skulle vara en hormonobalans. Snarare är det andra faktorer som orsakar hormonobalansen och humörsvängningarna. Hormonersättning kan vara en akut hjälp, men på längre sikt är det bättre att försöka komma till rätta med de underliggande orsakerna. Näringsbrister, stress, livsstil, fysisk aktivitet, etc.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #38 skrivet: 2013.11.09 - 21:19:39 »

Jag har lyckats hitta en lösning till två av mina hormonrelaterade problem ( riklig mens och migrän).
I somras började jag ta magnesium tillskott ( av samma märke som den D-vitaminen som kostdoktor rekommenderar).
Från den dagen slutade migränen som har plågat mig alla år!
Jag tog dosen 900mg magnesium ( tabletten innehåller även zink och något annat)
Efter en månad eller två kände jag mig för lös i magen ( vanlig biverkning av överskott av magnesium, ofarlig i sig)  och slutade att magesium,
funderade om det var en brist i kroppen som hade nu balanserats och jag skulle nu klara mig med nötter+fröer.
Jag tog bara någon enstaka magnesium-tablett under den månaden, vid mensen var en lindrig migrän ett faktum vid två tillfällen.
Därmed var magnesiumet tillbaks på schemat, nu vid 2 tablett / dag .
Migränen är borta!!! :yay: och magen verkar vara mer balanserad den med.  :yay:
Under resans gång har mensen blivit mer " normal" även om den vara fortfarande 10 dygn.
Men jag blöder inte över alla skydd och barriär och har inte jättebautaklumpar som ett halvt ägg med i det hela.

Jag äter även mycket alfa-alfa-fröer som jag nu senare har läst ska vara nyttiga vid klimakteriet.
Jag vet vad är vad, men jag käkar så gärna ett par magnesiumkapslar varje kväll när migränen från helvetet håller sig borta, TOTALT
och mensen är normal.  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2013.11.09 - 23:09:25 »

Wow! Läste du om att det kunde funka mot migrän eller tog du det av någon annan anledning?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #40 skrivet: 2013.11.10 - 19:56:27 »

Härligt, Idalinda, det är bara att gratulera.  :thumbsup:
Hoppas att Sorla läser det här, det vore kanske nåt för henne.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2013.11.10 - 20:34:42 »

Det var väldigt roligt och intressant att höra, idalinda. Jag har fått gammal normal längd på menscykeln nu också. Har ändrat en mängd grejer, men en är att jag börjat ta magnesiumtillskott. Får väl prova att ta bort det för att kolla om problemet kommer tillbaka.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #42 skrivet: 2013.11.11 - 13:34:05 »

Hemul, jag läste någonstans att magnesium skulle kunna hjälpa.
Sedan läste jag att det finns flera olika sorters magensium  :pippi:, förstår mig inte på det fortfarande.
Den billiga från matbutiken skulle inte fungera alls, enligt "någon" .
Men jag valde en av dom dyraste och tänkte att om D-vitaminen i serien håller bra kvalité så måste magnesiumet också göra det.
Jag har nu köpt säkert 10 burkar så jag har ett årsbehov hemma  :lmao:

Den lilla känningen av migrän efter att jag hade avbrutit med magnesium gjorde att jag kände en enorm tacksamhet när jag visste att
jag kan bara börja igen med kapslarna och migränen kommer inte tillbaks.

Nu kan man tänka och planera livet på ett helt annat sätt!
Förut var livet väldigt ryckigt och vid mensen kunde man inte tänka sig att göra något / handla i stan/ besöka någon.
Nu vågar jag GÖRA  och PLANERA!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #43 skrivet: 2013.11.11 - 13:35:56 »

Kanske inbillar jag mig, men trots hösten kylan och mörkret, känner jag mig piggare.
Jag känner att efter en lång dag med många olika händelser, organisering, resande har jag fortfarande krafter kvar vid 19 tiden på kvällen.
Skööööönt! :yay:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #44 skrivet: 2013.11.12 - 16:41:57 »

Nu har jag även skummat recensionerna. Nu är det så att många kvinnor mår riktigt dåligt framförallt i förklimakteriet. Inte bara svettningar och vallningar utan labilt humör, oro, ångest mm. Det kan ha sin orsak i en hormonobalans men jag tvekar inte att ta hormoner för att bli pigg och glad igen.  Jag tycker boken har en hel del vettigt att säga, framförallt att det viktigaste vi kan göra för att reda ut vår hälsa är att lyssna på vår kropp och föra dagbok hur vi mår under menscykeln. Det är skrämmande hur många kvinnor som mår dåligt och lider i onödan.

Ja, det stämmer nog att många mår dåligt. Många mår bättre med tillskotten också. Jag värjer mig lite mot att orsaken skulle vara en hormonobalans. Snarare är det andra faktorer som orsakar hormonobalansen och humörsvängningarna. Hormonersättning kan vara en akut hjälp, men på längre sikt är det bättre att försöka komma till rätta med de underliggande orsakerna. Näringsbrister, stress, livsstil, fysisk aktivitet, etc.

Ja visst har allt underliggande orsaker. Främst är det binjurarna som brukar ställa till det när vi stressat för mycket. Sen har vi allt hormonstörande i vår omgivning. Det finns nog inget givet svar och man får prova sig fram. Själv har jag mått dåligt så länge, jobbat med kost och stress, rört på mig utan att det hjälper nämnvärt.

Härligt Idalinda att du hittade en relativt enkel lösning.
Loggat

Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544