Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:22:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "kaos i kvinnohjärnan " av Mia Lundin  (läst 33199 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013.01.30 - 19:05:11 »

:confused3:
Ska jag sluta käka fisk då??  :eeek:

Det kan väl bara du avgöra. Men man kan ju testa en månad med fet fisk max 1-2 ggr i veckan och se om det gör skillnad. Om du är osäker på hormoner kan du ju testa det först? Men jag har svårt att se att det skulle ge migrän.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #16 skrivet: 2013.01.30 - 19:31:41 »

Funderar , funderar, kanske minskar jag fisken och försöker kolla lite om läkaren är påläst på omega-3
och allt annat spännande, hoppas så!
( Fast jag tror att det är bara en dröm att få en kunnig påläst läkare   :worried:)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2013.01.30 - 19:41:24 »

Men du äter väl bara en burk makrill på morgonen? Det är väl inte så himla mycket makrill i en sån där burk? 120 g?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2013.01.31 - 00:37:43 »

Nej, och inte ens varje morgon.
och oftast en till fiskrätt som middag till hela familjen / vecka.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #19 skrivet: 2013.02.03 - 18:04:16 »

Nu har jag läst inläggen på ursprungsliv om Mia Lundins bok/föreläsning men vilket hormon rekommenderar egentligen Mia Lundin att man ska ta? Progesteron eller östrogen?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2013.02.03 - 19:41:51 »

Det som saknas i kroppen, men mest nog progesteron, den som brukar svikta först.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.02.04 - 10:25:10 »

Som sagt har jag inte skrivit om boken, jag har inte ens läst boken. Jag var på Mias föreläsning, och kan konstatera att hon inte presenterar allt så objektivt.

Men jag tror att Idalinda har rätt, hon rekommenderar olika beroende på olika besvär (och så har hon ju salivtester, som vad jag förstår inte alls är visat att det har några fördelar för att dosera hormoner vid klimakteriet).

Mycket av det Mia säger stämmer också med forskning. Här finns en ganska ny och bra översikt, med föreslagna diskussionspunkter för läkare när de diskuterar med patienter:

http://www.jabfm.com/content/24/2/202.full

Man konstaterar att det finns en del som tyder på att bioidentiskt progesteron är bättre än syntetiska progestiner. Och att progesteronkrämerna inte är tillräckliga som skydd mot cancer i livmodern om man tar östrogen, att man ska ta progesteron tablettform om man tar östrogen också (och har livmodern kvar). Det sa Mia Lundin också.

Om jag skulle ha symptom och vilja medicinera skulle jag föredra preparat som är både bioidentiska (åtminstone progesteron) och läkemedelsgodkända, det finns ju sådana. Men jag är ingen expert på hormoner - jag bara konstaterar att Mia Lundin är lite slarvig med sanningen, och jag skulle kolla med andra källor också innan jag bestämmer mig.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #22 skrivet: 2013.02.06 - 16:38:26 »

Nu ska man inte ropa hej för tidigt men min mens verkar ha ordnat till sig efter att jag testat progesteronkrämen. Den kom visserligen 1 månad för sent och var riklig men den slutade efter en vecka. Annars brukar den hålla på 2-3 veckor. Jag ska ta krämen denna gång också och se om det ger samma resutlat, skulle vara hemskt skönt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2013.02.06 - 16:44:02 »

Vad skönt. Låter hemskt jobbigt att ha mens så länge. Tar du krämen bara när du "ska till" alltså?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2013.02.06 - 21:26:45 »

Huu, på måndag är det dax att träffa doktorn för mig, spännande!

Skönt att du märker någon hjälp Tina, för mig räcker det med 10 dygn mens, 2-3 veckor låter som en evighet.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #25 skrivet: 2013.02.07 - 19:36:57 »

Nu ska man inte ropa hej för tidigt men min mens verkar ha ordnat till sig efter att jag testat progesteronkrämen. Den kom visserligen 1 månad för sent och var riklig men den slutade efter en vecka. Annars brukar den hålla på 2-3 veckor. Jag ska ta krämen denna gång också och se om det ger samma resutlat, skulle vara hemskt skönt.

Vore jätteintressant om du kunde rapportera sen i den här tråden hur det blev. Jag har varit väldigt frestad att testa progesteron men jag har myom och de varnar för att de kan bli värre om man tar progesteron och det känns inte lockande direkt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #26 skrivet: 2013.02.07 - 21:46:59 »

Det förstår jag Subcalva men det här bioidentiska ska ju vara bättre. Man ska smörja in sig dag 16-28 i menscykeln. Nu blev det lite kortare för jag var ute och reste och orkade inte hålla på med det då. Det står bra beskrivet på Mias sida. Gå in på webshoppen.
Loggat

Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #27 skrivet: 2013.02.08 - 20:46:42 »

Nu har jag reserverat boken på biblioteket i alla fall.  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #28 skrivet: 2013.02.10 - 20:05:16 »

Aha finns den där, måste kolla mitt.
Loggat

ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2013.10.30 - 11:11:27 »

Bumpar lite, eftersom jag läst boken nu och har skrivit ett par inlägg, mest om felaktigheter i den.

Fler kommer, men det dröjer nog lite.

http://www.ursprungsliv.nu/2013/10/bokrecension-serie-om-kaos-i-kvinnohjarnan/
http://www.ursprungsliv.nu/2013/10/1297/
http://www.ursprungsliv.nu/2013/10/klimakteriets-evolution-ode-till-farmodrarna/
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544