Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:16:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "kaos i kvinnohjärnan " av Mia Lundin  (läst 33211 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2013.01.26 - 16:03:06 »

Denna bok vill jag verkligen rekommendera!

Den går genom väldigt kunnigt ämnen som
PMS, Förklimakteriet, förlossningsdepression, övergångsåldern, ( även lägen där man har opererat bort livmodern)
och även stress binjuror och sköldkörteln.

Allt som kan påverka en kvinnas liv under alla möjliga stadier.

Den nämnder hur viktnergången kan bromsas av problem med binjurarna/ sköldkörteln
Hur man behandlar stress effektivt.
Hur många ordineras psykmediciner när de skulle behöva hjälp med hormonbalansen / kortisol mm.
Antidepressiva återanvänder kroppens befintlig serotonin, men om serotonin-nivåer är låga finns det inte mycket att återanvända.

Jag visste om bokens existens kanske ett år, men tog tag i den nu när min mamma sade mig att det kanske vore bra att fundera över hormoner under övergångsåldern.
Min mamma är nu snart 70 år men drabbat av torra slemhinnor, vilket enligt henne verkar vara vanligt problem efter klimakteriet och väldigt plågsamt.
Detta skulle kunna hjälpas med hormonbehandlingar under klimakteriet.

Nu har jag läst boken och tror att jag ska läsa det en gång till.
Jag har ju tid till gyn. om en vecka, så jag vill hälst veta vad doktorn kommer att prata om och ha någon egen uppfattning om vad jag vill.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.01.27 - 20:58:41 »

Nu har jag inte läst boken, men jag har varit på en föreläsning med Mia Lundin. Hon skönmålar hormonpreparaten ganska mycket. Hon utmålade också klimakteriet som något onaturligt, och jag fick intrycket att hon tyckte att alla kvinnor skulle medicineras i klimakteriet för att få diverse (inte så väl belagda) hälsofördelar.

Jag bloggade om det här, och det blev en riktig storm:

http://www.ursprungsliv.nu/2012/10/mia-lundin-vilseleder-kvinnor/
En liten fortsättning
http://www.ursprungsliv.nu/2012/11/hormonterapi-i-samband-med-klimakteriet-ett-rakneexempel/

Jag skulle inte basera mina beslut på hennes bok, även om jag gissar att själva grunderna om hormonerna stämmer. Jag skulle betrakta preparaten som läkemedel med risker för biverkningar, och absolut inte ta dem utan att ha besvär. Jag tror också att bioidentiska preparat är lite bättre om man har svåra besvär och väljer att medicinera, men jag skulle kolla upp det med en bättre källa om det gällde mig själv.

Det verkar också vara så att man har andra näringsmässiga behov i klimakteriet, exempelvis är behovet av kolin större. Ät äggulor och lever, så kanske man kan minska risken för svåra problem.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2013.01.27 - 22:29:37 »

Så intressant att få annat input också!

Jag är inte så insatt på klimakteriet och har inte upplevet att kvinnor i min släkt haft jättestora problem,
inte inna nu när mamma berättade  om torra slämhinnor.
Jag har alltid varit väldigt skeptiskt mot alla hormonbehandlingar  och detta att någon skriver om bioidentiska preparat
var nytt för mig. Boken har inte gjort mig mer övertygat om att hormonbehandlingar skulle vara en lösning för mig just nu.

Jag känner att jag fick mycket nytt info och nya infallsvinklar genom boken.

Nu har jag någon chans att förstå vad docktorn kommer att säga till mig när jag möter honom med mina rikliga mens...
Det känns bra att vara lite förbered!

Nu ska jag läsa dina länkar!
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2013.01.28 - 17:46:05 »

Jag har inte läst boken men kollat hennes hemsida och provat de grejer hon rekommenderar. Men så har jag varit på en föreläsning om varför vi mår dåligt, progesteronkräm och sådant behandlar ett symptom men själva orsaken är ofta stress och att vi är i obalans. Vi fick prova taoistiska övningar för att komma mer i balans. Intressant tycker jag. Ursprungsliv, jag ska läsa dina blogginlägg och återkommer.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2013.01.28 - 19:49:02 »

Jag har inte så mycket övergångsbesvär mentalt,
men mensen är riklig och jag har fått migrän innan mens.
Så jag letar efter lösningar...
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2013.01.28 - 20:35:01 »

Jag har inte heller mentala besvär utan samma som du, floder av blod. Progesteronkrämen har inte hjälpt mot det. Jo föresten, jag har till och från svårt att sova och har testat de tabletter Mia rekommenderar men tycker inte det har hjälpt heller. Däremot tycker jag qigong och yoga hjälper mot sömnbesvären.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2013.01.29 - 19:26:43 »

Finns det någon risk med riklig mens? Järnbrist? Något annat?

Jag kan stå ut med blodmängden, menskoppen är en räddning där, om jag inte mår dåligt annars.
Migränen vore viktigt att få någon ordning på...
Vanlig mens ska vara 80ml eller mindre, jag har så där 2 dl ....
och det mesta rinner ut inom ett dygn  :huuh:
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.01.29 - 21:43:43 »

Det låter jobbigt med så kraftiga blödningar. Och ännu värre med migrän.

Jo, det finns ju risk för järnbrist. Lever, lever, lever. (En gång i veckan räcker nog, det kan bli för mycket också.)

Det är ju säkert någon mer komplicerad hormonorsak, men ni äter inte mycket omega-3? Jag får nästan alltid näsblod när jag tar omega-3-tillskott, så det verkar som om man blöder lite lättare av det.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.01.29 - 21:48:52 »

Tänkte också på det. Har läst om folk som slutat ta det p.g.a. kraftig mens just.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2013.01.30 - 11:26:27 »

Under vintern har vi käkat lever rätt bra, inte varje vecka men rätt mycket ändå.

Där jag köper eko-naturkött får vi gratis en sådan bautaklump ( 6-7kg) lever.
ja blandar den i lika mycket eller mer köttfärs och kör i ungnen. Så nästan all köttfärs vi äter innehåller
rikligt med lever.
Nu är det dax att göra en ny satsning, det finns bara ett par köttfärsrutor kvar i frysen.

Omega-3 hmm, för mycket i sig eller för mycket jämfört med omega-6 ?
Där har jag försökt läsa mig på redigt.
Ja äter makrill i tomatsås lite varierat men 3-5 gånger i veckan och det blir oftast en lax eller sill-middag till under veckan.
Jag tar inte något tillskott, om det är en normal fiskmatsvecka, om det blir en vecka med mindre fisk tar jag någon piller
men det är kanske bara 4-5 tabletter under hela vintern.

Som jag har läst nu så är rikliga mens en vanlig fenomen innan mensen börjar avta. Jag är 44 år.
Men jag har haft det så här redan flera år, säkert 6-7 år men inte reflekterat mer än att , blää vad jobbigt.
Så det blir nu ett snack med gynekologen, får se vad han föreslår....

Ingen vore gladare än jag om jag får ordning på migränen, men jag är rätt säker på att han föreslår någon hormonbehandling,
och det vet jag inte om jag vill.
Men vad är farligare för kroppen i längden: starka värktabletter med kodein och migränmedicin ( vad de nu sen innehåller??)
eller en hormonbehandling? Det finns nog ingen som kan ge mig ett uttömmande svar på, tyvärr.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.01.30 - 11:47:38 »

Det är fiskolja det gäller, inte omega-3 i kosten. Vad skillnaden är vet jag inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.01.30 - 12:49:03 »

Jag tror nog att man kan få mer blödningar även av mycket fet fisk. Men som du säger kan det mycket väl ha att göra med att klimakteriet närmar sig också. Eller en kombination.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.01.30 - 13:03:07 »

Det borde ju vara så, men det har jag inte läst något om. Det kan ju hända att det blir skillnad när det är koncentrerat.

Å andra sidan, den där mannen som forskade en massa på omega-3, för länge sedan, gjorde ju experiment på sig själv. Satt och åt sälflubb eller vad det var, skar sig i armen och tog tid på hur länge det blödde. Ju mer han åt, desto längre blödde det, till slut höll det på jättelänge. Så det där med att vikingarna sa att ekimåer behövde man bara rispa för att ha ihjäl, kanske inte bara är en skröna ändå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2013.01.30 - 14:57:18 »

 :confused3:
Ska jag sluta käka fisk då??  :eeek:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #14 skrivet: 2013.01.30 - 16:58:36 »

jag slutade med fiskoljan men äter fisk och gräsbeteskött. Det blev lite bättre av det. Jag får tömma menskoppen 1 gång i timman första dagarna, väldigt jobbigt. Jag tror mer det är hormonerna som gör att du får migrän och jag svårt att sova.
Loggat

Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544