Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:42:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "Ursprungsmärkning" av mejeri  (läst 4134 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.01.20 - 00:55:37 »

På gmofri.se stod att landbokstäverna i ovalen som finns bl.a. alla mejeriprodukter anger ursprungsland. Nu har de tagit bort alla sidor där och just denna sida fattas hos archive.org. Men det var hur som helst fel! Titta vad jag hittade!

SE-märkningen är ingen ursprungsmärkning

I märkningssammanhang nämns ofta SE-märkningen. Det är en lagstadgad märkning av alla animaliska livsmedel. SE-märkningen ska till exempel finnas på kött, mjölk, ost och glass. Märkningen är ingen ursprungsmärkning, utan är till för att kontrollmyndigheten ska kunna få information om exakt vilken anläggning livsmedlet producerats i om något upptäcks vara fel med den. Denna märkning utgörs av en oval cirkel med landets, där livsmedlet producerats, beteckning. I Sverige står det således SE i den ovala cirkeln, men detta betyder inte att råvarorna är svenska, utan endast att livsmedlet tillverkats i Sverige.


http://www.regeringen.se/sb/d/6402/a/58111

 :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.01.20 - 22:11:03 »

När det gäller nötkött ska det vara noggrannare märkning, där ska man se ursprungsland.
Vad gäller annat kött ska inte kunden få vilseledas, dvs antingen ska det inte stå något, eller så ska det skrivas ut var köttet kommer ifrån (verkligt ursprung). Jag tror att reglerna förbättrats.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ursprungsmarkning/
http://www.svensktkott.se/om-kott/kopa-forvara-laga/markning/ursprungsmarkning/

Sen hur ofta butiker bryter mot reglerna är väl en annan femma.

Frågan är väl kanske också om det räknas som vilseledning att ha den där SE-ovalen och inte skriva något annat. Antagligen inte.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.01.20 - 22:15:17 »

Jo, jag vet det nu, men jag trodde ju att landsbokstäverna var en ursprungsmärkning. Jäkla gmofri!  :fork_off:

Det är verkligen skräp att det bara är nötkött som måste märkas. Tur att de flesta verkar märka av egen fri vilja. Tror aldrig jag sett kött som det inte stått ursprungsland på. Inte sedan det började bli av intresse, alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2013.01.21 - 21:56:22 »

På Änglamarks bacon brukar det stå Sverige/Tyskland som ursprungsland. Det stör mig, hur har ekogrisarna i Tyskland?
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544