Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:26:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Koporibröd  (läst 19974 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.01.16 - 19:35:22 »

Har ju länge tänkt testa rismjöl i doktor K-bröden. Det har fortfarande inte blivit av, men däremot har jag hållit på och moddat med en egen uppfinning i samma anda. Jag har bakat bröd efter den här principen rätt länge, men då med bara kokosmjöl och pofiber. Rismjölet förbättrar det otroligt mycket! Det jäser upp mera, håller ihop bättre (går inte sönder när man brer, man kan behandla det som vanligt bröd mera) och får finare färg. Man kan mixtra lite som man tycker. Den första smeten ska vara tjock, som mittemellan deg och smet. Ju mer rismjöl desto godare och finare bröd, så klart. De blir lite torra, men det är man ju van vid. Den som inte bryr sig om kalorierna kan antagligen med fördel tillsätta lite fett eller byta ut en del eller all (fil)mjölk mot grädde. Vetemjöl funkar så klart också, men själva grejen var att ersätta det med rismjöl. Safe starches, ni vet.  :whink:



· 6 st frukostägg
· 200 g mjölk eller fil (fil är bäst men skillnaden är inte jättestor)
· 30 g kokosmjöl (Coconut Secret)
· 40 g rismjöl
· 8 rågade msk pofiber
· 2 rågade tsk bakpulver
· salt

Skål 1: Blanda rismjölet med bakpulvret

Skål 2: Blanda pofiber och kokosmjöl. Tillsätt vätskan, blanda ordentligt och låt det svälla. Tillsätt sedan äggulorna och arbeta in dem. Låt stå ett tag.

Skål 3: Vispa äggvitorna till hårt skum.

Nånstans där bör man få i saltet också.  :tongue: Vispa sedan ner rismölet i äggvitorna. Vispa en stund så det blir jämt fördelat. Vispa sedan FÖRSIKTIGT ner pofiber-kokosmjölssmeten. Se till att det blandas hyfsat men försök att inte vispa ur luften.

Grädda 10-20 minuter i 175 ºC beroende på hur bruna ni vill ha dem. De här verkar tåla att få yta ovanligt bra, bränns inte så lätt.

Satsen får precis rum på två plåtar om man gör tre efter varje långsida och två i mitten. 16 tekaksstora kakor alltså. De är rätt mäktiga, särkilt när de är laddade med smör och pålägg, så mindre kanske är bättre, men då får man nog satsa på tre plåtar. Smeten blir rätt fluffig. Man behöver inte  kleta ut kakorna. Det räcker om man först gör klickar och sedan duttar med skeden på klicken så går den ut och blir rund och fin av sig självt.

Varje sådan stor kaka innehåller:
fett: 3 g
protein: 3.76 g
kolhydrater: 2.97 g
energi: 53.8 kcal

Taskig mobilbild, men så här ser de ut.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.01.16 - 20:53:39 »

syns ingen bild alls. annars lät det ganska okej!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.01.16 - 21:24:36 »

Fattade ingenting först, men det var ett ö i filnamnet. Den webläsare jag använde först fixade tydligen till det, men det gjorde inte alla andra. :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2013.01.17 - 05:29:07 »

Jag har inte orkat baka något brödliknande på evigheter. Men det här ser lite inspirerande ut!


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.01.22 - 17:03:32 »

Glömde säga att jag inte känner någon kokossmak eller sötma med det här brödet som jag gjort med mina andra kokosmjölsblandningar. Det är väl inte tillräckligt mycket kokosmjöl för det antar jag.

Gjorde en ny laddning igår och testade med ännu mindre rismjöl. Funkade fortfarande lika bra.

· 30 g rismjöl
· 35 g kokosmjöl (Coconut Secret)
allt annat lika

Gjorde mindre kakor nu och det var faktiskt bättre. 22 stycken gjorde jag och då blev det bara 1.73 kh och 35 kcal per kaka. Bättre och enklare än att hålla på och dela stora kakor. Så är det lättare att hålla reda på kolisarna också. Man får äta 6 kakor för att komma över 10 g och det kan jag leva med.

Glömde bröden framme över natten, under duk. Det var ingen nackdel. De blev lite stela, men det var bara gott! Ska testa att göra i en form också. Misstänker att detta skulle funka att rosta nämligen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.01.22 - 20:29:13 »

Läste någonstanns, på en blogg rysskadockor eller så, att bästa jäsnignen till glutenfritt var bikarbonat med vitvinsvinäger. läs där, det handlade om plättar. Kanske värt att testa?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.01.22 - 21:40:26 »

Du kan inte vara lite mer exakt?  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.01.22 - 21:56:44 »

http://ryskadockor.blogspot.nl/2013/01/mina-plattar-saaaaa-fluffiga.html?m=1
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.01.22 - 22:11:14 »

Tack! Har du provat?  :smile: Jag har ett kilo bikarbonat, så det är inget problem.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.01.22 - 22:14:08 »

Nej, men skulle nog testa det. För jag läste sist om skillnaden på bikarbonat och bakpulver, och bakpulve är i princip bikarbonat med en syra tillsätt. Kanske vinägersyran gör det kraftigare?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.01.22 - 22:26:17 »

Ska testa nån gång. Är helt inne på bröd nu eftersom jag råkade ha brödperiod när jag knäckte koden. Nu känns det lika bra att fortsätta så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.01.23 - 05:47:25 »

haha kul! testa tror det kommer att fungera bra!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.01.25 - 23:17:12 »

Nu fick jag 28 kakor trots att de var samma storlek som sist. Det är så kul med den här typen av degar. Det blir olika mycket varje gång. Undrar vad det beror på. Äggvitorna kanske? De kanske går upp olika bra?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.01.26 - 10:12:59 »

jag vet inte men jag har samma iakttagelse med mina mandelbröd. Mycket mysko!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.02.15 - 19:20:42 »

Idag blev det 30 och de var onödigt stora! Nästa gång ska jag satsa på 35.  :tongue:

Sanningen är jag gjorde dem tunnare. Behöver inte så mycket brödig känsla i munnen och de blir stadiga nog att bre ivf. Ju mindre boss desto bättre!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544