Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 12:43:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag tror jag är leptinresistent  (läst 16825 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.01.10 - 01:15:15 »

Sitter och kollar på reprisen av Sanningen om fett. Det är inte speciellt bra och jag tittar bara med ett halvt öga, men det var nån förskare som talade om hungerhormon och mättnatshormon, antar att det senare var leptin, och skillnaden mellan hur de verkar i normalviktiga och feta. Hur som sa han att det var vanligt att tjockisar sa att de inte var speciellt hungriga, men när de väl började äta så kunde de inte sluta, de blev inte mätta.

Det är ju så jag har det. Jag blir hungrig när jag äter. Överlever jag bara 2-3 timmar efter en måltid kan det gå rätt många timmar innan jag tycker jag behöver äta igen. Sen upprepas det.

Frukosten/brunchen är enda måltiden detta inte händer. Jag kunde väl äta mer än jag gör då också, men jag är egentligen inte hungrig alls från början och bryr mig liksom inte om den måltiden. Jag äter bara för att jag mår bättre om jag får i mig nåt på morgonen, blir matt annars.

Om jag nu är leptinresistent, varför rättar det aldrig till sig? Och varför började det manifestera sig först när jag började lowcarba? Fast innan var jag ganska aptitlös, mådde ju piss. Varken hungrig eller mätt liksom. Blodsockerfallen orsakade aldrig hunger eller sug. Mådde bara dåligt. Matt, svimfärdig, dimmig i skallen o.s.v. och jag lärde mig att om jag stoppade i mig nåt så blev det bättre för en stund.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.01.10 - 08:06:40 »

Jag var tvungen att titta på webben. De nämnde hormonerna vid namn som hastigast. Det var inte leptin, det var peptid YY. Och till skillnad från vad som gäller för leptin så verkar det vara låga nivåer som är problemet. Finns det där på burk tro?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2013.01.10 - 08:22:13 »

Om du uppfinner det får du nog Nobelpris. :-)


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.01.10 - 08:28:54 »

Jag vill inte uppfinna, jag vill ha en spruta!  :mad_viking:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.01.10 - 10:07:24 »

Jag hittade ett jättebra papper här, fast inga enkla svar

http://advances.nutrition.org/content/3/1/8.full.pdf+html

Både GLP-1 och PYY är väl viktiga för mättnad i samband med måltid. Fiber verkar vara en generell sak som kan öka dem. Annars är det lite olika faktorer. Kolhydrater, speciellt glukos i samband med söt smak, är viktigt för GLP-1.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.01.10 - 10:15:25 »

Det var intressant, för jag har just gjort en upptäckt under julen. Har för ovanlighetens skull haft apelsiner hemma. När jag är så där hungrig efter maten dämpas det betydligt om jag äter en apelsin fast jag nyss kände mig som jag ville ha en lika stor portion MAT till. Är ju inte mycket energi i en apelsin liksom. Kanske är det den lilla glukosen och sötman då? Kanske ska jag börja med efterrätt.

Hittade också att fruktaner som du skrev om höjer peptid YY. Fast de varkar ju lite vanskliga på andra sätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.01.10 - 10:49:58 »

Alltså, jag tror att det finns många fördelar med fruktaner och inuliner. De tycks vara bra för tarmfloran osv. Men om man har problem med gaser och kanske diarréer så blir det säkert värre. Har man inte det så ska man ju inte undvika fruktaner "för att".
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.01.10 - 11:02:29 »

Tänkte mer på det där att det sänker kolesterolet. Känns lite läskigt. Det sänker väl båda antar jag?

Nej, magen är inget problem. Har snarare lättare problem åt andra hållet efter antibiotikakuren som botade vattendiarrén. Är det inte det ena så är det det andra, sa käringen som blödde näsblod.  :bg:

Hm, man kanske skulle kolla efter lite tillskott igen då. Är det inulin man ska ha alltså? Inte oligofruktos eller vad det heter?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.01.10 - 11:11:41 »

Jag vet inte riktigt.

Det finns ju rätt mycket i mat, typ lök och speciellt jordärtskockor. (Och i vete, fast det rekommenderar jag inte) Fast man vill ju ha det varje dag, och då kanske tillskott är enklare.

Eller så börjar du med efterrätt.  :lol:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.01.10 - 11:18:30 »

Jo, efterrätt verkar ju enklast att testa. Lök äter jag nästan varje dag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.01.10 - 12:56:53 »

Jag har redan börjat. Tog lite socker på filen. Laktos är säkert inte tillräckligt.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.01.10 - 13:05:29 »

Fil smakar ju inte så sött i varje fall.

Men kanhända att frukt och bär och sådant har mer mikronutrienter (och fibrer) än socker.  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.01.10 - 13:12:53 »

Det var bara 1 g eller så. Jag har inget emot det som krydda. När det krävs mer sötma åker stevian fram. Jag säger som Sisson, it's the accumulation of sugar.  :bg:

Jag har en favoritgrej sedan barndomen som är urgott. Nämligen att peppra torkad ingefära ovanpå filen och LITE ströcker. Det liksom smälter ihop och är himmelskt gott. Passar även med några bananskivor under om man är lagd åt det hållet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.01.10 - 13:19:42 »

Nä, klart att det är dosen. Men om man vill ha glukos för GLP-1 så kanske man vill ha högre dos.

Bananer, det är grejer. Jag o barnen kommer snart att bli apor.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.01.10 - 13:51:30 »

Ja, bananer är fint. Det är mättande också, tycker jag. Frukt är så jäkla jobbigt för att det inte står sig dock. Vore det lättare att bunkra skulla jag nog äta det oftare. Bananer är bra också för att de går lätt att dela och spara, för oss lowcarbare alltså.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544