Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:56:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur syr man hörn?  (läst 41420 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.03.12 - 06:19:24 »

Jag har kommit på två "enkla" syprojekt. Stolsöverdrag och ett överdrag till sängen.  :cool:

Den enda handledning jag hittar är denna och det är inte riktigt så jag tänkt mig.  :rolleyes:
http://www.hemmetsjournal.se/hjchristmas/page.aspx?id=44576

Jag vill ja enkla överdrag, inga krussiduller, bara raka vinklar liksom. Inga tygsjok som hänger ner, utan det ska bara gå ner så mycket som behövs. Jag kan nog mäta mig till det mesta, men hur gör man i hörnorna och var fäster man knytbanden? För det måste man väl ha?  :confused3:

kan man förresten använda vanligt bomullstyg eller måste man ha kraftigare? Det sitts inte så ofta på de här stolarna. Tyget på dem har blivit schabbigt och jag vill ha överdrag för att det är billigare än att klä om dem.  :shy:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #1 skrivet: 2008.03.12 - 17:06:52 »

inget svar på din fråga men jag tycker det hade varit bättre att det här inlägget var med i "sytråden" så att man hittar när man själv har samma "problem"
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.03.12 - 17:38:17 »

Då blir det ju en jättelång tråd om allt möjligt.  :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #3 skrivet: 2008.03.12 - 21:14:55 »

just det!  :flirting:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.03.12 - 22:21:41 »

Som hela resten av forumet alltså!  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2008.03.22 - 14:38:23 »

Överdrag till sängen skulle jag göra av lite vadderad tyg.
Det finns färdiga vadderade tyger, om en sådan passa i färg och man accepterar en vadderad insida kan man bara fålla kanterna. om man vill ha ett annat tyg på andra sidan av vadden, köper man något som passar ( och tvättar först, speciellt om tygn är av olika material ,de krymper olika på tvätten i början )
I detta fall kan man bara sy vadderad tyg och det andra tyget ihop rättsidan in och lämna en öppning för att kunna vända det hela och sedan sy öppningen ihop med maskin eller för hand  (snyggast för hand).
Var det här du undrade över hur man skulle sy hörn?
Jag kan nu vara lite övertydlig, men tar för säkerhets skull lite olika varianter.
1) om  man sy ihop två tygbitar och kommer till ett hörn, då tar man nålen ner  och tryggfoten ( heter det så på svenska? , eller nålfot ? ) upp. När stygnen slutar på hörnet blir hörnet rak 90 grader, om man rundar, blir det ett rundat hörn då :rolleyes:.
man brukar klippa bort hörntriangeln, så att hörnet inte skulle bli tjock när man vänder tyget.

2) om man syr ett hörn av enkeltyg  kan man vända först ena sidan och sedan andra sidan på, jag skulle sy den första sidan färdig först innan jag skulle vika in det andra.

en annan variant är att vika in hörnet1-2 cm diagonalt mot " mitten" av tyget och sedan vika in både långsidor.


Jag vill ja enkla överdrag, inga krussiduller, bara raka vinklar liksom. Inga tygsjok som hänger ner, utan det ska bara gå ner så mycket som behövs. Jag kan nog mäta mig till det mesta, men hur gör man i hörnorna och var fäster man knytbanden? För det måste man väl ha?  :confused3:
Du vill alltså klä in stolar med ryggstöd ? kökstolar typ , vadderat sittdyna/ ryggstöd ?
Vill du klä in bara sittdelen  eller även ryggstödet ? ska du  kunna ta av tyget lätt för att kunna tvätta dom ?

kan man förresten använda vanligt bomullstyg eller måste man ha kraftigare? Det sitts inte så ofta på de här stolarna. Tyget på dem har blivit schabbigt och jag vill ha överdrag för att det är billigare än att klä om dem.  :shy:

En vanlig kanske lite kraftigare bomulstyg duger utmärkt

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.03.22 - 16:59:16 »

Du vill alltså klä in stolar med ryggstöd ? kökstolar typ , vadderat sittdyna/ ryggstöd ?
Vill du klä in bara sittdelen  eller även ryggstödet ? ska du  kunna ta av tyget lätt för att kunna tvätta dom ?

Jo, jag såg ett smyggt, lite tjockare bomullstyg jag tror jag vill ha. Avtagbart - absolut!

Det är typ matsalsstolar med stoppad sits. Det är bara sitsen som ska "döljas". Jag hittade en bild här (till höger i övre raden, barockstolen).
http://www.curanda.se/losa_overdrag.html
Det på bilden är asfult, men det visar ändå lite hur jag tänkt. Men jag vill bara ha en liten, rak kappa som hänger ner. Det ska liksom vara sprund där i hörnen då. Och min stoppning på sitsen är bulligare. Måste man ta hänsyn till det?  Och som sagt, var/hur fäster man banden? :confused3:

Kom på att jag kanske kan riva sönder ett gammalt lakan eller nåt och provsy så märker jag ju var det blir tokigt.  :blink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
System32
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 24


O vart hamnar de här då?


« Svara #7 skrivet: 2008.03.22 - 19:16:11 »

Jag tror att jag skulle vaddera även där, tror nämligen att det hela skulle sitta snyggare då.

Att vaddera ett tyg själv går också lätt!

Köp din önsketyg och vadd och sy ihop dom först med flera raka sömn. Då kan man välja att följa figurer på tyget eller bara köra raka linjer kanske 5-7 cm mellanrum åt både håll.

Du tänker sy ett hörn till framsidan som i bilden ?
Alternativ med band :

1) Du syr ett band från ena bakbenet runt hela framsidan till andra bakbenet och ett annat band i den mellanlinjen mellan bakbena och lämnar ca. 20 cm bit hängandes i varje ände för att kunna knuta.
2) du viker in tyget överallt och sy en sömn runt så att kantena blir snygga och sedan sätta ett band på insidan av tyget där du ska knyta och sy över raksömn flera gånger så att det håller.

du behöver nog inte riva dina lakan till allt  :biggrin1: du testar. Börja först ,med att forma framhörnen och lämna ca. 10 cm extratyg på bakkanten så att du kan justera  och kilppa där lite senare.

1) sätt tyget på stolen på rättsidan upp och nåla hörnen så att de stämmer
2) ta upp tyget och inspektera hörnen på insidan, ta fram nålar eller en bläckpenna och markera linjen var stygnen ska vara
3) vändhörnen rätt mot rättsida , nåla ihop så att linjen stämmer och sy ihop först med relativt lång sömn.
4) prova på stolen  och om du är nöjd sy en gång till , nu med normal stygnlängd över det första

Fördelen med att sy en långstygn först är att om man måste ändra är det enklare att bara dra stygnen bort  och börja om.
Om du har vadderat tyg. klipp gärna vaddet lite smalare just där du sy ihop så att hörnet inte blir så tjock.

5) sedan kan du sätta tyget på plats och börja mäta bakkanten, klipp den gärna på plats eller nåla/rita en markering som du kan klippa efter
ta hänsyn till på vilket sätt du har tänkt att snygga till kanterna ( om du tar ett band runt behöver du inget extra för att vända  tyget till baksidan )

Hur man sätter ett band snyggt ?
Jag antar att du menar en sådan färdig band som är vikt innåt från både sidor?

Så här: man öppnar bandet och sätter dess utsida längst med tygets insida och syr ihop strax innanför första vikningen.
sedan viker man det hela runt kanten på framsidan och har den vikta delen av bandet inne som det är.
De vikta delar av bandet hamnar då på varann. Sedan är det bara sy på framsidan.
vitsen med att börja på baksidan är att dessa kanter hamnar inte alltid exakt på varann när man syr ( om man inte sy för hand först...) och då blir det snyggare att sy sist på framsidan så att  i allafall den får en rak och snygg stygn.
De delar som man knyter med ska bara sys ihop och änden vikas in och sys även på den lilla kanten förstås.

Hänger du  me :shy: ? Det är inte det enklaste att förklara sådant här på skrift på ett språk som man inte har lärt sig sy med...

Om du inte har sytt ett vikband förut testa 10 cm på någon "lakan-kant" så att du kan det sedan när du ska.

och tro mig... du blir så nöjd med vaddet ( bara 1 cm gör ett under) och det är inte alls svårt!

Jag önskar verkligen att du skulle våga dig på att följa tygets mönster ( om det finns sådana) när du sy ihop vadden och tyget, det blir ofta väldigt snyggt!

Loggat
System32
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 24


O vart hamnar de här då?


« Svara #8 skrivet: 2008.03.22 - 19:21:43 »

Citat
Den bulliga sitsen tar du automatiskt hänsyn till när du provar och formar överdraget på plats.
Man jag fattar inte hur man gör det.  :blush:

Citat
Hur många stolar har du ?
6. Och de är likadana.
Loggat
System32
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 24


O vart hamnar de här då?


« Svara #9 skrivet: 2008.03.22 - 19:24:08 »

oj, nu ser jag att det är system 32 som ger dessa råd, jag idalinda sitter nämligen vid hans dator just nu :lmao:,
Han kan undra lite vad datorn har hittat på när han är bortrest :smack_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.03.22 - 20:28:02 »

Citat
Du tänker sy ett hörn till framsidan som i bilden ?
Ja, precis. Jag tror det måste vara så. Fast själva det "ihopsydda" överdraget ska inte gå så långt ner som det på bilden gör, bara täcka den stoppade stolsitsen liksom. Istället ska jag ha sprund och en kort (~5 cm) kappa. Inget rynk eller sånt. Strikt.

Vad jag inte fattar är detta. Eftersom sitsen är lite bullig, måste jag sy "kilar" på sidorna eller kan ett enda stycke tyg täcka hela sitsen? Så att det blir ett stycke + bitarna till kappan?


Citat
du behöver nog inte riva dina lakan till allt  :biggrin1: du testar. Börja först ,med att forma framhörnen och lämna ca. 10 cm extratyg på bakkanten så att du kan justera  och kilppa där lite senare.

Forma framhörnen HURDÅ?  :pippi:

Citat
1) sätt tyget på stolen på rättsidan upp och nåla hörnen så att de stämmer

 :huh:


Citat
Hur man sätter ett band snyggt ?
Jag antar att du menar en sådan färdig band som är vikt innåt från både sidor?

Det tror jag inte, för det vet jag inte vad det är.  :lol:

Citat
Så här: man öppnar bandet och sätter dess utsida längst med tygets insida och syr ihop strax innanför första vikningen.
sedan viker man det hela runt kanten på framsidan och har den vikta delen av bandet inne som det är.
Jaha, nä inte kantband, det skiter jag i. Knytbanden! Men jag tror kanske jag fattar det nu.



Citat
Hänger du  me :shy: ?


Nä.  :shy: Jo, lite. Jag ska grunna kanske jag fattar mera.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2008.03.22 - 20:59:57 »

Citat
Den bulliga sitsen tar du automatiskt hänsyn till när du provar och formar överdraget på plats.
Man jag fattar inte hur man gör det.  :blush:

Citat
Hur många stolar har du ?
6. Och de är likadana.

Vart försvann det inlägget som jag skrev och som du citerade, det fattar inte jag ,men det spelar inte någon roll i sammanhanget  :whink:

OM du har jättebulliga stolar och om du strävar efter millimeteranpassning då ska du  göra ett mall av lakan och även sy in tyget från varje hörn,  (ett avsmalnande klipa innåt) ,men jag tvivlar att du skulle behöva göra det , om du vadderar och formar hörnen på plats.

Om du vill sy in en bit av sittdelen, ska du kippa först ett snitt från hörnet av tyget till hörnet av stolen, , nåla gärna tyget löst på sittdynan, så att alla mätningar stämmer!
Sedan nyper du tyget på hörnet där det blir löst och nålar dessa nyp på rättsidan för att sedan markera dessa på baksidan och vända nypet dit , nåla och sy. Men för mig låter det väldigt svårt och jobbigt och jag har sytt i mina dagar , lovar jag ... jackor, overaller, klänningar och båtmadrasser :flirting:.
Så jag skulle sy stolöverdrag MED VADD och en aning löstsittande,
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2008.03.22 - 21:12:55 »

Forma framhörnen HURDÅ?  :pippi:

Citat
1) sätt tyget på stolen på rättsidan upp och nåla hörnen så att de stämmer

 :huh:

Jag sade ju att det är svårt att förklara...


Föreställ dig att du har en tygbit över stolen, den ska vara kanske 5 cm längre än sitsen på varje sida.
DÅ slätar du överdelen och höger och vänstersidan + framsidan neråt och kanske tejpar dom till stolens underkant på mitten. DÅ har du bara massa oformad tyg i just hörn.
Det tyget slätar du mot hörnet så att både sidorna blir släta och det överflödiga tyget sticker ut från hörnet.
Där nålar du längst hörnet.
gör likadant på både framhörnen, och markera sedan linjen där tygena möts på baksidan och vänd det där överflödiga näbben till insidan och sedna bara sy ihop hörnet = klart.
Kan någon som förstår vad jag menar översätta tekniken till hemul-svenskan för snart räcker inte mina språkkunskaper ?


Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.03.22 - 21:25:51 »

Citat
Vart försvann det inlägget som jag skrev och som du citerade, det fattar inte jag ,men det spelar inte någon roll i sammanhanget  :whink:
J-a skit! Nu har jag gjort det igen. Förlåt!  :cry:
Jag ska flytta den där knappen!

Citat
OM du har jättebulliga stolar och om du strävar efter millimeteranpassning då ska du  göra ett mall av lakan och även sy in tyget från varje hörn,  (ett avsmalnande klipa innåt) ,men jag tvivlar att du skulle behöva göra det , om du vadderar och formar hörnen på plats.
Nej, de är inte jättebulliga, bara inte helt platta som den på bilden verkar vara. Men jag tänker nog inte vaddera.  :confused3:

Citat
Om du vill sy in en bit av sittdelen, ska du kippa först ett snitt från hörnet av tyget till hörnet av stolen, , nåla gärna tyget löst på sittdynan, så att alla mätningar stämmer!
Sedan nyper du tyget på hörnet där det blir löst och nålar dessa nyp på rättsidan för att sedan markera dessa på baksidan och vända nypet dit , nåla och sy. Men för mig låter det väldigt svårt och jobbigt och jag har sytt i mina dagar , lovar jag ... jackor, overaller, klänningar och båtmadrasser :flirting:.
Så jag skulle sy stolöverdrag MED VADD och en aning löstsittande,


Jag undrar om vi menar samma sak. Om du tänker dig att du ser stolen i profil från sidan, så bullar ju sitsen upp lite. Det är där jag indrar om man måste skarva i med en bit innan kappan kommer på. Dras inte sidsömmen upp annars?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2008.03.22 - 21:28:19 »

Men om du vill göra sprund på framsidan också , eller fattar jag fel ?

i fall du vill inte göra en åtsittande kappa på framsidan, då är det bara att ta en lite större tygbit än dynan + kanten ner.
Klippa ut en fyrkant från hörnet så att alla sidor faller fritt från mittendelen

Om det är denna hörn du undrar över, då har du två alternativ:

Kantbandet blir snyggt enklast och där får man naturligt knutbandet på farten.
OM du vill sy det "inhörnet då måste du göra ett halvcm klipp in mot mitten, vika in både sidor runt hörnet och sy väldigt  nära kanten så att hörnet inte börjar rispa senare ( zik-zaka kantena innan).
Denna halv cm måste räknas in då du klipper hörnet, annars hamnar stygnet för högt och det gamla sitsen kanske syns från hörnet. :so_mad:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544