Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:37:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: kraftig underskott av näringsämnen i maten!  (läst 10658 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2012.11.01 - 18:53:16 »

 :max-shock:
Hur ska man tänka nu, vad ska man tro? :confused3:

Det som vi har vetat innan finns bekräftat här:
http://urenergi.wordpress.com/2012/08/28/samlade-studier-over-hela-1900-talet-en-nara-total-utarmning-av-livsviktiga-naringsamnen-i-vara-jordar-naringsbrist-ar-direkt-relaterat-till-alla-kroniska-sjukdomar/
faktan är skrämmande, det finns ju ingen näring i maten längre.

Mer fakta från samma sida:
http://urenergi.wordpress.com/2011/12/12/naringen-i-var-mat-har-minskat-drastiskt-kan-enbart-en-varierad-kost-halla-oss-friska-idag/

och sedan en läkares redovisning och mängder av föreläsningar i youtube ( dom har jag inte tittat än)
http://urenergi.wordpress.com/2012/03/21/dr-joel-wallach-essentiell-naringskunskap-som-raddar-liv/

Allt väldigt intressant skrivet, men jag behöver veta mer för att sätta på gång och börjar knapra i mig massa kosttillskott.
Men det där om c-vitamin har jag hört förut och gubben som tar 10 000 ( enheter, vilka det nu var) per dag lever än och är över 90 år.
Han skriver om aneurysma, en kärl som brister i hjärnan. Det hände för min pappa när han var 38 år, han dog inom ett dygn.
Att det skulle bara handla om kopparbrist! :worried:

Allt det här kommer plötstligt väldigt nära: egna sjukdomar, pappas aneurysma, svärmors cancer...
handlar allt om total brist på näring i maten??
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2012.11.01 - 19:21:58 »

Nu har jag inte läst länkarna du lagt i dit inlägg än men jag tänkte ändå ha en åsikt  :smile:

Jag tror näringen i maten spelar stor roll när det gäller att vi ska hålla oss friska. Men jag tror det finns många fler saker som påverkar som tex plast som vi inte vet vad det släpper igenom till maten, det kemiska innehållet i margarin är ju klassiskt, läkemedel som p-piller osv. Snabbmat som vi äter som tillagas av industrin med råvaror som inte är tiptop, tillsatser för att maten ska hålla bra, fraktas till affären där de ligger i en frys eller kyldisk.

Sen spelar det genetiska en viss roll också men jag tror att det mer bestämmer vad som kommer att drabba oss när vi inte håller oss friska på maten vi äter.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2012.11.01 - 20:03:39 »

jap, ungefär allt detta finns också med. :nod-yes:
Men denne läkaren menar att inte ens den bästa ekomaten innehåller tillräckligt med näringsämnen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.11.01 - 20:55:43 »

Det tror jag kan stämma i de flesta fall. Ekogrönsaker köper man inte för vad de innehåller utan för vad de inte innehåller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2012.11.01 - 20:56:27 »

Det är stämmer säkert tyvärr. Redan Weston Price konstaterade på 30-talet att maten i USA innehöll 30% mindre näring än maten hos de ursprungsbefolkningar han besökte.

Men då borde ju dina smoothies innehålla en hel del näring kan man tycka. Kör du med dom fortfarande?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.11.01 - 20:59:56 »

Hon kissar ju i landen så de borde vara näringsrika.  :nod-yes:

Vad gödslar ekobönder med egentligen? Jag antar att det finns ekologiskt handelsgödsel, för att de alla skulla använda stallgödsel, det tror jag inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.11.01 - 21:01:34 »

Och nu måste jag bara lägga ut länken till den här PDFen igen.
http://fetbobba.net/stuff/Ekogrish%E5llning%202004%20hos%20Sjelin%20Vattholma.pdf
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2012.11.02 - 17:21:00 »

Vilken underbar bildserie, den har jag missat förut.

Vad de storskaliga ekobönder gör, hmm.

Det finns ekologiska gödlingmedel på burk på butiker så jag antar att några använder sådana.
Många använder täckodling i någon form.

Varför tror du inte att de inte skulle använda stallgödsel?
jag har resonerat alltid att den kommer till användning.

Vi kissar  ekokiss och täcker med löv på hösten och gräsklipp på våren. japjap.

Vi gör smoothies fortfarande, det är faktiskt exakten ett år sedan vi började.
Jag gör det kanske 2-4 gånger i veckan och mängden varierar från 1,5 liter till 5 liter åt gången.
Allt beroende på tillgång till grönt och orken att fixa.
( Just nu är det sesong för kålblad, broccoli, grönkål, mangold. Sen sådden av spenat och asiatiska blad grådde inte alls, däremot har jag mängder av sånt sådda nu i växthuset, behöver bara fixa en lampa dit så att de inte dör ut.
jag har hört att en höstsådd sallad kan gå i tomgång under vintern, men återkommer glatt tidigt på våren. Hoppas på det.
Under vintern har vi tillgång till mangold i växthuset, broccoli i frysen och grökål ute, utöver det groddar jag ärtskott och solrosskott (från egenodlade solrosor)  och testar lite med köpt torkat nässla också.)

Lever börjar jag nog blanda i allt som det bara går...

Men hur ska man tänka kring kosttillskottet?
Jag har inte tagit något mer än D-vitamin under flera år.
Nu köpte vi omega 3, mest för att ungdomarna inte käkar tillräckligt med fisk.
Vågar man lita på kosttillskott, kan dessa konstgjorda piller verkligen göra nytta, jag är nu väldigans skeptiskt
mot vitaminpiller, men samtidigt: varifrån får man 50% av vitaminer som fattas, annars???
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.11.02 - 17:25:16 »

Det var deras ägg jag kunde köpa förut.  :cry:

Det är klart att man inte kan lita på kosttillskott. När det gjorts testar har ju en del fiskoljor varit härskna, andra har innehållit höga halter miljögifter o.s.v. Nu har jag ju slutat, men jag tordes bara köpa Eskimo-3, dels för att de var bäst i de där testerna (även om de är gamla nu) och för att jag vet att den hjälpte mig men när jag köpte ett annat märke fick jag mer ont igen. Sen gick jag ju över till torskleverolja från Healthspan. Den hade också fått bästa betyg i ett test brittiska myndigheter gjort och var dessutom snorbillig. Nu äter jag ättiksströmming. :drool:

Tror jag räknade ut att 30 g sill mostvarar 1 tsk fiskolja (finns här nånstans). Det är ju lätt att införa åtminstone den mängden fisk per dag. Om inte annat kan man ju ta det som medicin före maten, mer är det ju inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2012.11.02 - 18:29:38 »

på tal om sill.
Nu hade dom ändrat förpackningen i ica Maxi, eller jag tror i alla fall att dom har ändrat, för jag har köpt mest sill från coop förut.
I vilket fall stod det på förpackningen att de finns " strömming/ sill"
och efter massa letandet runt förpackningen hittade jag att  strömmningen var fiskat i två olika områden i Östersjön och sillen från västkusten.
Alltså kunde jag inte köpa alls. Vill ju inte ha strömming  :angrywife:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #10 skrivet: 2012.11.02 - 19:14:14 »

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/miljoersattningar/ekologiskproduktion/godselochjordforbattringsmedel.4.7850716f11cd786b52d8000538.html

lite sk*tprat  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.11.02 - 19:27:56 »

Var ju en massa konstigt i den nedre tabellen. En del låter kemiskt och hushållsavfall? Inget krav på ekologiskt hushållsavfall där inte.  :huh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.11.03 - 19:46:41 »

på tal om sill.
Nu hade dom ändrat förpackningen i ica Maxi, eller jag tror i alla fall att dom har ändrat, för jag har köpt mest sill från coop förut.
I vilket fall stod det på förpackningen att de finns " strömming/ sill"
och efter massa letandet runt förpackningen hittade jag att  strömmningen var fiskat i två olika områden i Östersjön och sillen från västkusten.
Alltså kunde jag inte köpa alls. Vill ju inte ha strömming  :angrywife:

CG har två sorters sill nu. Domstein eller vad de heter, gamla Enghav, och Västkustfisk (eller liknande). Västkustfisk är lite krångligare, men måste tolka märkningen för att veta var den är fiskad. Domstein är från Nordostatlanten, punkt. Den är också skonsamt fiskad. Knappt två kronor dyrare om jag minns rätt.

Jag har snurr på min ättiksströmming nu. steker upp 3 paket på en gång. Lägger in en del och fryser resten. Man kan ju lägga in dem upptinade lika bra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2012.11.03 - 19:51:07 »

 :loony: Helt plötsligt låter det som om ekologiska grödor odlas som alla andra.  

För mig är ekologiskt ekologiskt, och inga undantag.  :mad_roll:
Vi kollar tom. att det kisset vi gödslar med inte innehåller medicinrester, allt bara fullt friska får kissa i gödselhinken
och gräset vi täcker med är inte gödslat eller behandlat med någon " mossmedel" och liknande gifter.

Jag är besviken på mänskligheten  :angry:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2012.11.03 - 19:51:45 »

Sillen! OK, till citygross någon gång när jag har vägarna förbi, tack!  :wave:
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544