Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.28 - 20:12:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Motionera inte för mycket  (läst 14972 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012.11.03 - 18:40:10 »

Jaha, inspirerad av Subcalva öppnar jag kvällens anda öl. Min uppfattning är att ska man inmundiga spannmål så ska det vara i form av öl eller wienerbröd!  :cheers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #16 skrivet: 2012.11.03 - 19:13:17 »

Jag vet inte riktigt om jag kan säga att jag hade metabolt syndrom. Jag var väldigt frusen och hade relativt höga fastevärden på blodsockret, dock aldrig över gränsen. Jag har aldrig haft någon ork och gymnastik och gympa har alltid varit ett nödvändigt ont fram tills nu. Jag lägger lätt på mig fett på magen och över ryggen och först när jag provade LCHF fick jag något riktigt resultat på viktnedgången, förutom när jag testad VV förstås. Fast jag gjorde rätt stora förändringar kvalitétsmässigt med LCHF framförallt genom att undvika så mycket e-nummer som möjligt i början. Jag hade bäst resultat på moderat LCHF och först när jag striktade till det fick jag ju problem igen med frusenhet och adrenalinpåslag.

Jag har väldigt svårt att acceptera att vi INTE skulle kunna få bättre ämnesomsättning igen om vi inte blivit så sjuka att vi börjat få autoimmuna sjukdomar. Dock tror jag att det är väldigt olika vad beror på och det är därför vi reagerar så olika på olika livsmedel. Fast jag tror vi kan bli friska även från autoimmuna sjukdomar fast det förmodligen är mycket mer av en balansakt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #17 skrivet: 2012.11.03 - 19:15:49 »

Här slår vi till med rött vin och frasig parmesanpotatis till porchetta di fano ur senaste Buffé. Mumsigt!

http://www.alltommat.se/recept/Frasig-parmesanpotatis-19824
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2012.11.03 - 19:32:44 »

Tycker det låter som om du hade om inte hela metabola syndromet så ivf insulinresistens. Kommer du ihåg svartbens "insulin meter"?

Såg jättesmarrigt ut! Får jag komma? Jag är skitsugen! :clapping:

Potatisen ser precis ut som min pepparrotspotatis som jag uppfunnit alldeles själv.  :cool: Har inte lagt ut det för det är ju, öh, potatis. Men du kanske vill testa.

Råstek potatis i mycket smör. Stek sakta, ska blir mer gyllengul än brynt. När den är klar så stö över massor, verkligen massor, med riven pepparrot. Salta efter smak och stek ett tag till så pepparroten blir lite knäckig. Mer smör om det behövs, får inte bli torrt. Urgott till grillat eller stekt kött.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012.11.03 - 20:22:48 »

ville skriva något här men är för trött. Får ta det imorgon om jag inte glömmer. Ska lägga mig i badet nu. Vi har nämligen flyttat Sari till hennes studiestad, ca 15 mil härifrån. Och handlat på IKEA och ätit där (byte ut pommesen mot grönsaker det gick bra) och sen inte mycket nyttigt mer....Hon följde med hem och ska upp (ja det ligger norrut , Groningen ) imorgonbitti igen.

Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #20 skrivet: 2012.11.03 - 21:00:07 »

Hemul, Jag tyckte Schwarzbeins tänk kring insulin och adrenalin var intressant men jag har inte lyckats klura ut till vilken kategori jag skulle tillhöra. Har du funderat på vart du hamnar? Skulle vara intressant att höra mer om hur du resonerar kring att du tror att du är botad men ändå inte vågar prova. Tror du då att det är kolhydraterna i alla fall?

Mynlen, jättekul att höra dina tankar också imorgon.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012.11.03 - 21:10:05 »

Jag hade det nog i fullt swing så att säga. 136 pannor och skapt som ett mumintroll, "förhöjt blodsocker" som det så vackert kallades. Var ett några tiondelar från diabetesdiagnos när det var som högst. Fick ner det till mer måttligt förhöjt med GI.  Blodsockerfall inom två timmar efter maten. Mådde allmänt piss. Jag tror inte jag har anlag för diabetes dock, för jag borde ha fått det för länge sen med tanke på hur länge jag hade högt socker och hur mycket nyttig pasta jag tryckte i mig. Min stackars kropp kämpade väl, måste jag säga.

Jag tror att jag kanske är botad därför att jag inte märker någonting alls om jag äter mer kolhydrater. Enda gångerna jag mått dåligt har jag ätit väldigt mycket för mycket på fastande mage och rent skit. Typ sånt kaffebröd som köps förpackat. Men jag mådde illa av sånt förut också, för länge sedan, när jag var fullt frisk alltså. Alltså, gick jag tillbaks till lass av nyttig pasta, skulle det säkert skita sig. Men jag misstänker att jag skulle kunna äta obegränsat av potatis och frukt, kanske bröd bakat på något annat än spannmål men med liknande kolhydratinnehåll o.s.v. Eller t.o.m. vanligt bröd men inte så många skivor per dag kanske.

Jag vet inte. Jag är inte klar än och jag tänker inte riskera bakslag genom att experimentera. Att vara liberal lowcarbare får räcka. Eller laktopotätpeleolit som jag hade i min sig ett tag på Paleodiet.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #22 skrivet: 2012.11.03 - 21:43:48 »

Vilken kolhydratsnivå ligger du på nu då? Och kör du kaloribegränsat eller inte?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.11.03 - 21:50:48 »

Jag ligger på 50+ för det mesta. Skulle jag tro. Blir det 3 äpplen en dag så blir det extra, jag tar inte bort en potatis för det. Jag försöker äta kaloribegränsat utan att räkna kalorier, men det går inte så bra. Jag tror jag känner var jag bör ligga, men jag åt upp mig över sommarn och nu blir jag hungig när jag äter mindre. Trött och sur på dan och så på kvällen äter jag ivf för att kunna sova. Så tillbaks till ruta ett liksom. Får väl börja räkna igen, men det känns lite jobbigt nu när jag inte gjort det på ett tag.

Slutade räkna kalorier i maj och det var ett stort, fett misstag. Vilket kan avläsas på min viktkurva.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #24 skrivet: 2012.11.04 - 11:40:11 »

Subcalva, får jag fortfarande vara så nyfiken och fråga varför du slutade med lchf?
Bara ett kortfattat svar.  :flirting:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #25 skrivet: 2012.11.04 - 12:43:10 »

Det var för att jag började frysa så mycket igen. Jag blev aldrig varm om händer och fötter. Det plus att jag vaknade på nätterna med dunkande hjärta och kände mig väldigt uppstressad som om jag hade haft en mardröm. När jag googlade vidare hittade jag Matt Stone med ett citat från Atkins som varnade för att alla dieter (även hans egen) kan sänka ämnesomsättningen och sen var det liksom kört.  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #26 skrivet: 2012.11.04 - 16:50:18 »

När jag gjorde min håranalys sa näringstrerapephten (kan inte stava till det) att lchf var förkastligt vid låg ämnesomsättning, hon tyckte jag skulle äta mer åt gi. Eftersom jag vägrar spannmål och potatis inte är gi så kör jag lite mer med rotsaker och någon frukt ibland. Jag har ju så sakteliga börjat gå ner i vikt. Kör nog mycket efter Anna Haléns rekomendationer, protein motsvarande en handflata och lagom med fett, inte överdrivet, inte fettskrämt. Utöver det äter jag sköldkörtelstöttande tillskott och saltsyretabletter före måltid.
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #27 skrivet: 2012.11.04 - 16:51:11 »

Jag ville alltså säga med det att det kan finnas belägg för att för mycket fett sänker ämnesomsättningen.
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2012.11.04 - 20:31:32 »

Kommer inte alls ihåg vad jag reflekterade över. Något med träningen tror jag det var. Förmodligen att det där med att hitta något man gillar och passar en är väldigt viktigt. Jag har inte hittat något jag gillar att göra några ggr i veckan. Orkar ännu inte ta tag i det. Hoppas denna månad få sitta på en häst och se om jag gillar det, kanske det är min sport då.... :)

Sen tror jag att vilken nivå man klarar på kh är väldigt individuellt. Jag blir litet trött på folk som säger att "alla ska äta LCHF för det är det enda nyttiga". Dra ner på socker och spannmjöl är jag övertygat om att det är nyttigt. Men inte alla behöver sluta med det helt. Jag mår bra på min nivå NU men kanske senare inte mer... vad vet jag. Då får jag anpassa det till MIN kropp.

Det finns inte EN sanning om hur ALLA kroppar fungerar!

Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #29 skrivet: 2012.11.04 - 22:11:42 »

Det är väldigt sant att den bästa träningen är den som blir av. Och har inte jag roligt så slutar jag efter ett tag. Fast jag tror en viktig del är att jag faktiskt orkar mer idag än när jag var på väg upp i vikt. Själva passen är lika jobbiga men jag får mer energi totalt sett på nåt vis. Förhoppningsvis för att ämnesomsättningen faktiskt funkar bättre.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544