Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:22:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tjärsalva mot torr hud  (läst 40407 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.10.17 - 16:00:29 »

Ja, det har jag läst massor om på sistone och ville prova. Hittade på en hälsokost, just den sort folk rekommenderar, Skillingarydsalvan/Fyra Ess. Svindyr var den, 100 spänn för 100g. Mycket dyrare än vad jag sett på nätet, men jag ville ju prova.

När jag kom hem läste jag innehållsförteckningen och nu känner jag mig jättelurad!

Petrolatum, Talloil, Turpentine, Eukalyptol.

Petrolatum är vaselin. Talloil är råtallolja och ska väl representera tjärbiten då, men det är nån slags biprodukt när man gör pappersmassa. Och så terpentin på det då! Eukalyptol är nåt man får från eukalyptus, det enda som antagligen är OK. Underligt nog är den ganska svart och luktar tjära. Det är väl färgämnen och aromer. :sad:

Lite skillnad mot den här som jag var sugen på att köpa, men de hade så krånglig procedur med frakten.
https://www.yourvismawebsite.com/wallins-praliner-hantverk/shop/product/tjarsalva-orginalet-70ml

Innehåll: Brassica Napus Oil (rapsolja kallpr bio från HALNER GÅRD Gotland) Cera alba (bivax), Adeps lanae (lanolin / ullfett) , Pinus silvestris (talltjära), Eucalyptus radiata oil (eukalyptus), mentol, Tocopherol (E-vitamin)

Det var ju sånt jag trodde skulle vara i den här också! Jag vill inte smörja in mig med terpentin och vaselin! :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.10.17 - 16:26:50 »

Nu har jag beställt av den gotländska. Det skulle jag ha gjort från början. Jag ringde. De var jättetrevliga och frakten var bara 30 spänn nånting för upp till fyra burkar. Jag tog en original och en special. Tänkte ta myggsalvan också för nästa sommar, men den var slut. De länkar till en blogg som var alldeles lyrisk över den.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.10.17 - 17:01:18 »

Mjuk och fin blir man av skitsalvan ivf. Hörde nåt på radio om detta med tjärsalva och sen när jag googlade hittade jag massor med folk som blivit av med hälsprickor och gud vet allt. Jag rustar för vintern, mina händer brukar ju spricka sönder då. Funkar detta så är det ju jättebra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.10.17 - 21:29:30 »

tjärsalva är "standard" salva här i NL men jag vet inte vad den innehåller... haha. ska kolla en gång när jag är i affären!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.10.18 - 02:55:02 »

Funkar ju verkligen! Är fortfarande len om händerna efter gårdagens smörjning och när jag tvättar mig rinner vattnat av så där som när man är fet fast jag inte känner mig fet. Toppen! Ska bli kul att se om den gör att jag klarar vintern bättre.

Synd att det stinker. Jag tror man vänjer sig vid doften, så svårt att veta hur länge man luktar. Kanske ska passa sig för att använda den samma dag som man ska på fint kalas. Är den trevliga gotländska salvan bra ska jag fråga honom om han inte kan göra en med lanolin och bivax men utan tjära. Båda ingredienserna är toppenbra, vet jag. Eller det kanske finns nån sån. Jag kollade inte så noga på vad de där blomsalvorna innehåller.

Läs det här om myggsalvan. Den måste jag bara prova till nästa sommar! Bra att de har bra priser och låg frakt.
http://suziluz.wordpress.com/2009/07/22/skattjakt/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.10.18 - 02:57:47 »

Fan också! Den här hand och fotkrämen verkar ju bra. Inte bivax men lanolin och en massa annat trevligt.
https://www.yourvismawebsite.com/wallins-praliner-hantverk/shop/product/hand-fotkram-lavendel

Ska ringa så fort det är anständigt och fråga om han kan lägga till en sån. Det var förskottsbetalning och de skickar när de fått in pengarna så det borde funka.

Den här har bivax ockå, men verkar ha mindre lanolin (kommer senare i listan).
https://www.yourvismawebsite.com/wallins-praliner-hantverk/shop/product/tradgardsmastare-salva-70ml
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2012.10.18 - 06:58:05 »

Jag brukar använda Helosan, även kallad spensalva, när jag blir riktigt torr om händerna fast jag tror den också innehåller en del ämnen som inte är så bra. Normalt sett kör jag HTHs kräm/lotion både till händer och läppar.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.10.18 - 07:03:43 »

Wallins salvor innehåller inte ens konserveringsmedel, bara e-vitamin. Kanske ska man ha dem i kylen? Nu kommer jag bombis glömma att ringa. Jag vill ha båda de där andra för att testa vilken som är bäst. Har lagt in numret i mobilen för jag kommer att vara ute när det är anständig tid.

Jag är urdum på sånt här, har i princip aldrig använt nånting förrän nu på sistone. Tog flera år med spruckna händer innan jag fattade att jag kanske borde, men allt jag provar är kletigt och jobbigt och inneffektivt. Plus att det innehåller en massa skit. Så jag hoppas detta funkar, för jag tycker priserna är bra också. Annars kan ju sånt där kosta skjortan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.10.18 - 07:26:19 »

jag avskyr det flesta salvor och krämer. Men två saker fungerar bäst... Lansinoh dvs renat ullfett och kokosolja. Det är nämligen inga fler saker i, bara fettet.

Lansinoh vet jag inte om det går att få tag på i sverige, inte heller i NL. När jag ammade var det där enda man kunde ha på såriga bröstvårtor som inte behövdes tvätta bort innan nästa amning. Den är nämligen helt renat på något sätt så att även ull allergiker kunde ha den salvan. Brukar finnas under andra namn iallafall.

Trixet är att smörja regelbundet. Och det är jag urdålig på :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.10.18 - 08:28:50 »

Ja. det är urtråkigt och så är det äckligt att ha nåt på huden. 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2012.10.18 - 11:53:03 »

Mjuk och fin blir man av skitsalvan ivf. Hörde nåt på radio om detta med tjärsalva och sen när jag googlade hittade jag massor med folk som blivit av med hälsprickor och gud vet allt. Jag rustar för vintern, mina händer brukar ju spricka sönder då. Funkar detta så är det ju jättebra.

Testade du den där med en massa jox i, som du kände dig lurad av?! Fattar inte vilken du menar.  :blink: Jag får också självsprickor på tummarna på vintern. Vidrigt!  :glare: Men är också urdålig på att smörja mig. Allt man tar i halkar iväg och det blir fett i håret och glasögonen får feta fingeravtryck mm. Nu har jag en som mamma fixat åt mig från Yves Rocher. Den fungerar iofs bra, torkar in snabbt, luktar drägligt och en liten smidig tub som jag kan ha i fickan på arbetsbyxorna på jobbet. Men den innehåller fruktansvärt massa skit. Hur förpackas den braiga salvan du hittade från Gotland, Hemul? Låter ju smutt att den inte känns fet efteråt. men jag är känslig för dofter och tjära är en doft jag inte är vän med.  :nonono:

Helosansalvan funkar också ganska bra tycker jag. men den smakar vedervärdigt. Så på mina läppar kommer den inte. Dessutom funkar den bara på natten, för man blir snorhal om händerna av den. :glare:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.10.18 - 11:59:50 »

Ja, skräpsalvan jag köpte. Den fina lär jag inte få på ett tag. Det var förskottsbetalning så han måste ju se pengarna innan han skickar. Nu ändrade jag ju ordern idag också och gjorde en ny inbetalning, så i slutet av nästa vecka är nog det tidigaste jag kan vänta den.

Hur den förpackas? Burkar. Det är ju bild på dem!  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2012.10.18 - 12:02:59 »

Jag såg det nu. Skit! Går ju inte att ha med sig i lilla handväskan eller fickan på jobbarbrallerna. :nonono:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2012.10.18 - 16:02:36 »

Jag kör tjärsalva på hundarnas tassar på vinten för att skydda mot saltet. Den är urbra till det.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.10.18 - 16:55:09 »

Ja, jag hittade många som upptäckt tjärsalvan genom hunden. De märkte att deras händer blev mjuka när de smorde hundens tassar.

Sorla, du får väl köpa en sån där påfyllningsbar tub, såna där de har på friluftsbutiker. Eller bara ösa över i en mindre burk. Fast du kan ju vänta på min rapport, om salvan funkar. Hoppas verkligen det. Jag har ju börjat med cremer efter att jag gick ner mig i LC-träsket och fick lära mig hur farligt precis allting är, så om jag anänder nån salva så nojar jag över att jag säkert får cancer eller hormonstörningar av den.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544