Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 03:24:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Urinsten  (läst 17149 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2012.10.09 - 16:27:48 »

Hunden har urinsten och jättehögt ph i urinen. Nu ska vi utreda vad det beror på men jag gissar att det ska kostbehandlas. Nu blir det en diskusion med veterinären då jag inte ger hundmat utan det som kallas barf  :puke2: :lulz: Ja det är ett korkat namn men nu anväder jag det då de flesta vet vad det innebär. Jag brukar inte diskutera foder med vet men här lär jag behöva det. Nu funderar jag på vad i kosten för människor som kan orsaka urinsten. Jag har hört att man ska minska protein t ex och det skulle jag kunna göra och samtidigt öka på fettet. Han lägger inte på sig så det är ingen fara, några andra idéer?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.10.09 - 16:57:45 »

Eller tvärtom?
http://www.vomoghundemat.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=43&Itemid=58
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2012.10.10 - 14:12:11 »

Alltså mer kött alltså. vom & hundemat får min äldre hund då hon inte grejar ben längre. Ska testa, tack för länken.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.10.10 - 16:43:02 »

Ja jag vet ju ingenting om detta. Bara googlade. Här står det att man ska ge specialfoder som innehåller mindre magnesium, protein och fosfat, så det vete fan. Kan du inte fråga på nån BARF-sida?
http://www.hundeleksikon.dk/foder_struvit.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2012.10.15 - 10:03:05 »

Det verkar ha funkat med tranbärspulvret för stuviten var borta. Däremot så hade han celler och kristaller i urinen som inte går att kostbehandla, kan vara tumörer så nu är det skickat till SLU för analys. Inte kul alls.

Angående BARF-sidor så var jag medarbetare på den enda aktiva i Sverige men blev osamns med moderatorn så jag gick ur. Hon var dessutom inte särskilt kunnig på BARF och inte de som blev kvar heller. Alla som kunde något gick ur i samma veva. Men det finns ju bra amerikanska forum man kan vända sig till om det blir aktuellt igen.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.10.15 - 10:08:26 »

Jobbigt. Hur gammal är hunden?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2012.10.15 - 10:11:05 »

Han är 7 år och pigg och frisk för övrigt. Det enda är att han kissar blod.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.10.15 - 10:11:54 »

 :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #8 skrivet: 2012.10.15 - 10:14:23 »

Ja det är tråkigt men vi får se när provsvaret kommer.
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2012.10.15 - 12:02:56 »

 :sad: Hoppas det inte är något annat än....... något som inte är farligt.  :there:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #10 skrivet: 2012.10.19 - 10:42:52 »

Nu har jag fått provsvar, inget farligt men det kräver medicinering livet ut. Sen skulle han äta foder med låg proteinhalt men det är torrfoder och det vägrar jag. Fick tag i en tjej som faktiskt jobbar med torrfoder men som hade många bra idéer om kosten. Hon räknade ut att min hund får i sig 120 g protein per dag och det är väldigt mycket. Han har hög omsättning så han kräver mycket mat. Hon kom med bra råd hur jag ska halvera mängden så nu har jag börjat ge honom talg och så får han kolhydrater i form av potatis och grönsaker. Vi ska ta nytt ultraljud och urinprov om ett par månader så får vi se om det blivit bättre.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.10.19 - 10:44:16 »

Vad skönt!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2012.10.19 - 12:51:15 »

Ja man blir orolig när ens små bäbisar är sjuka. Enda minuset är att jag gissar att medicinen inte blir billig då jag får den på licens. Den kan också orsaka blodbrist och leversvikt om man feldoserar.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.10.19 - 13:08:54 »

Vad är medicinen mot? Jag menar, varför får han urinsten? Är det något bakomliggande problem eller ska medicinen bara lösa upp stenarna?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #14 skrivet: 2012.10.19 - 15:41:17 »

Den ska se till att det inte bildas kristaller som sedan kan bli stenar. Det är en medfödd sjukdom och veterinären sa att den inte kunde kostbehandlas, ändå skulle han ha proteinfattigt foder för säkerhetsskull. Jag tror det är med veterinärer som med vanliga läkare, de har en standardlösning och är sponsrade av foderföretagen. Det finns foder för alla möjliga åkommor. Jag kommer ihåg när jag fick ett dietfoder som skulle göra att min andra hund skulle gå ner i vikt. Kostade 800 spänn och huvudbeståndsdelen var malda jordnötsskal.
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544