Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 08:32:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: " brödberoende" av William Davis  (läst 10409 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2012.10.05 - 22:33:21 »

Jag har precis börjat med boken, är på sidan 44  och redan nu är jag lika arg som
då när jag läste " tyst hav" några år sen.

Dom har gått och förstört säderslagen, specielt vetet under bara min livstid.
Författaren konstaterar det som vi redan vet, ingen var fett på 50-60-talet och
då var det inte ens " kvinnligt" att träna. och folk var pinnsmala ändå och käkade bröd.

Men dessa " vetenskapsjubelidioter" har förstörd vetekornen så att dess proteiner har blivit
fullständigt ohälsosama för människan, men lönsamma att odla.
Man blir brödberoende och käkar ohämmad.
OOO vad arg jag blir, jag blir så arg! :angrywife:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.10.06 - 00:36:42 »

Det var rätt vanligt att äta bröd till maten också. Hos oss gjorde vi inte det, men farfar ville ha knäckebröd. Ändå blev man inte tjock, så det ligger nog nåt i det där.

Eller man åt brödet före maten t.o.m. Jag minns det inte själv, men t.o.m. 50-talet var S.O.S en vanlig inledning på middagen, åtminstone på krogen. Smör, ost och sill. Och till det grivetvis bröd. Och snaps.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2012.10.06 - 09:36:56 »

Jag använder ofta dinkelmjöl från Saltåkvarn för det är ett mer "ursprungligt" mjöl och inte så framavlat. Dessutom är Saltå kvarns mjöl stenmalt vilket betyder att grodden, där mycket näring och en del fett finns, finns kvar. De flesta producenter tar bort groddarna när de maler för annars så härsknar mjölet mycket fortare och kan inte förvaras på hyllan lika länge. Så kolla datum på era mjölpåsar - om ni har några kvar  :lol: - för de ska konsumeras inom några månader.

Dessutom bör man se till att bara köpa kravmärkt mjöl för att undvika sånt som odlats på åkrar där man sprider avloppsslam. Är det nån gång man blir mörkrädd för framtiden så är det när man läser om slamspridning. Och det gäller ju inte bara säd utan allt som odlas på åkrar. Men Saltås produkter odlas ju ekologiskt och utan slam och fick relativt bra värden, även för sitt fullkornsmjöl, vilka annars brukar ha mycket högre halter kadmium i sig.
http://saltakvarn.wordpress.com/2012/03/06/saltas-mjol-i-kadmiumtest/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2012.10.06 - 09:39:41 »

Jag hittade en recension av Wheat Belly av en kille som är emot gluten men som trots det hittar en del att kritisera i boken.

But I'm more than disappointed with Davis and Wheat Belly; I'm downright angry. This book can and should be better. We, the gluten-free community, deserve as much. It does an injustice to the very legitimate case against wheat and gluten, and it is insulting to us, the readers. Sadly, Wheat Belly looks polished from a distance, but upon closer inspection it goes belly up. Sections of the book amount to propaganda, fallacies, and unsubstantiated claims. For me, Wheat Belly is a bust.

Hela recensionen finns här
http://noglutennoproblem.blogspot.se/2012/03/wheat-belly-busted.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.10.06 - 16:16:51 »

Citat
Är det nån gång man blir mörkrädd för framtiden så är det när man läser om slamspridning. Och det gäller ju inte bara säd utan allt som odlas på åkrar.

Och allt som äter det som odlas på våra åkrar, d.v.s. alla djur som får kraftfoder = alla djur som vi sedan äter köttet, eller äggen, från. :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #5 skrivet: 2012.10.06 - 21:11:19 »

Och allt som äter det som odlas på våra åkrar, d.v.s. alla djur som får kraftfoder = alla djur som vi sedan äter köttet, eller äggen, från. :sneaktongue:

Helt sant! Det är ju faktiskt ett kretslopp och allting påverkas om vi använder tungmetaller i nån del av det.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.10.06 - 21:16:53 »

Kanske ska sluta noja över kadmium i svampen jag plockar. Äter ju svamp nästan varje dag nu. Förresten läste jag att tungmetaller i svamp går rakt igenom oss för det är bundet i kitinet som vi inte kan bryta ner.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #7 skrivet: 2012.10.15 - 10:10:07 »

Svamp innehåller selen också och det är bra grejer. Är det så mycket kadmium i svamp? Jag vet att min nojiga syrra ondgjorde sig över vår svampkonsumsion.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.10.15 - 10:11:32 »

Ja. Vissa arter tar upp väldigt stora mängder. Det var så redan förut alltså, men det är ju värre nu. Har en lista på arter i nån bok. Kan kolla om du är intresserad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2012.10.15 - 10:17:04 »

Ja det kan kanske vara bra att veta. Jag äter mest kantareller så jag hoppas inte dom är med på listan.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.10.15 - 10:18:42 »

Nej, jag tror inte det. Ska leta fram det.

Förresten läste jag att Davis kommer med en massa osanningar i boken. Hos kostdoktorn faktiskt. Kolla kommentarerna där under inlägget om boken.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.10.15 - 10:39:48 »

Här Tina.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3271.0.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544