Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:20:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Syfrågor  (läst 8197 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.09.22 - 02:55:46 »

Jag tänkte sy mig ett par myssockor i fleece. Jag har ju sett såna där, bara en sula liksom och sen två stycken med en söm mitt uppepå och en bak i hälen. Men funkar det att göra så eller blir sockan liksom alldeles platt då? De man köper kanske är tillformade på nåt sätt. Måste man trixa för att få till en rund form liksom? :eeek:

Sen undrar jag om att sy i stickat. Jag har läst att man kan klippa sönder gamla tröjor och sy grejer av dem. Men hur syr man för att det inte ska repa upp sig? Kan man göra det för hand? För att börja med nåt enkelt tänte jag klippa ärmarna av en tröja med malhål på magen och använda dem som benvärmare. Kan man bara kasta kanten? Och sen då? Tänke ju vika in en kant och sätta resår däruppe. Hur syr man det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2012.09.23 - 16:00:33 »

Usch vad många frågor!  :shock: :flirting:

Först sockarna. Om du formar själva ovandelen som din fot i siluett, fast större Så kan jag inte se att det inte skulle fungera att göra så som du beskrev. Jag skulle mäta från fotsulan och över foten in mot mitten där mittsömmen ska vara. Och så sömnsmån på det och lite till beroende på hur rymlig du vill att sockan ska bli. Borde bli hur bra som helst.  :nod-yes:

Stickat däremot vet jag inte riktigt. Men det borde fungera om du före du klipper i "tyget" syr en tät raksöm för att fästa ihop maskorna och klipper utanför sömmen. Du kan säkert göra det för hand, men det kräver kanske mer tålamod. Vilket inte jag skulle ha.  :shy: Men men med tanke på all svamp du har rensat på sistone vittnar det om att du är en sån männsha som är tålmodig av sig. Kasta kanten borde du inte behöva göra om du innan syr den där raksömmen. Men däremot tycker jag du ska fålla kanten. Dvs vika och sy så kanten blir fin. Eller sy dit ett kantband? Resåren kan man antingen sy in i en kanal så som du själv skriver, eller dra igenom maskorna i det stickade så det blir som invävt i "tyget". Ett fint sidenband istället för resår kan vara fint att knyta rosett av också. Om man är lite kokett.  :flirting:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.09.23 - 20:38:40 »

Tack! Så du tror det funkar att sy en platt socka alltså. Vi ska testa.

De där sajterna jag hittade om att sy i styckat dillade bara om att sicksacka mellan "ränderna" på dröjor som är stickade så det blir korvar liksom (aviga och räta). Men korvarna går ju bara åt ett håll... :goggle:
Jag kanske ska ta fram symaskingen. Låter enklare faktiskt. Fast dröjan fasnar nog för mig och så börjar maskinen tugga. Kan inte vara lätt att pilla upp en tuggad söm i stickat.  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #3 skrivet: 2012.09.23 - 21:27:37 »

Det hela låter komplicerat  :shock:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.09.23 - 21:33:53 »

Tycker jag med! :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2012.09.23 - 22:06:51 »

Jag blev också snurrig av alla frågor.  :loony:
Men ser att Sorla har tagit hand om dig väl.
Tofflan fungerar bra  och alla gamla kläder går klippa till nya!

jag har en gång klippt min gamla anorak till overall åt sonen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.09.23 - 22:16:21 »

Men din anorak var väl inte stickad?  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.09.24 - 07:30:47 »

Har kommer syspagumman!.

fleecesockorna har du fatt svar pa, dom hoppar jag over haha.

Klippa i stickat: du ska forst sicksacka, pa tva sidor av klipplinjen. Fast det ar mest grovre stickning det galler, om det ar typ en litet hoptovad lammullstroja ar det inte sa farligt att klippa rakt av.  Om du klipper utan att sy forst, sa repar stickningen upp sig. dte fungerar ocksa med raksom men da far du sy litet oftare, eftersom alla tradar ska lasas.  Armar som benvarmare gar mycket bra.  Ar den inte for grov, bara att klippa av sa hogt som mojligt, sen sy en sicksack linje (inte en korv, ganska "smal" sicksack men langa stygn och det flera ggr over samma linje) och sen klippa av overstottet.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.09.24 - 09:27:57 »

Jaha, tackar så mycket! Då får vi väl se om jag törs ta fram symaskinen då.

En fråga till, ska man sy med pressarfoten uppfälld? Jag har svårt att tänka mig att tröjen inte ska haka upp sig annars. Just den här är en olle, fast relativt tunn och rätt löst stickad. Köpt, inte hemstickad. Har svårt att tänka mig att materialet inte ska knorva sig under/kring foten...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.09.24 - 15:47:58 »

ett bra tips är att ha ("silkes") papper underst och överst och sy över det, sen kan man riva bort pappret...  silkespapper, bara tunt papper, sånt där som man använder till att rita av mönster. Om du fattar vad jag menar. tidningspapper går nog bra också (tunnare än vanligt papper) men bläcket kan färga av sig.

om du ser maskarna tydligt kan du t.ex. ochså sy en tråd genom varje maskögla, men det kan vara svårt att hålla linjen rak... :) men på så vis låser du också maskarna så att dom inte repar upp sig. Fungerar bara "upp" eller "ner" på stickningen, inte på sidan om du ska klippa där.

Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2012.09.24 - 20:30:36 »

Bakplåtspapper fungerar också.
Det är smidigt för alla konstiga material ( stickad, läder, kostläder mm.)
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.09.24 - 21:21:37 »

åh säkert fungerar det men jag skulle nog tycka det var litet för glattigt :) då hellre vanligt papper.
Loggat



Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.09.27 - 17:54:44 »

vilken underbar tråd!  :inlove:

Om det är ulltröjor går det att tova dem i tvättmaskin och sen sy vad 17 man vill. Jätteskoj!

 :clapping:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.09.27 - 20:57:43 »

Vill inte tova! Vill ha en vanlig tröja för benen!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.09.27 - 21:00:08 »

Fast du sa nåt... Har en gammal yllefilt som packade ihop sig lite bara när jag tvättade den på ylletvätt. men tillräckligt för att den ska vara förstörd som filt. Jag kanske kan tvätta den varmare och sen sy typ benvärmare av den också. :hm-hm:

Hur varmt ska man tvätta då? 60? Eller räcker 40 graders normalprogram?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544