Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 02:31:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Salt  (läst 70837 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #15 skrivet: 2012.12.03 - 19:30:48 »

Och jag experimenterar just nu med att öka saltmängden rejält. I gröten har jag numera 3 krm salt mot det 1/2 måttet som står på påsen. Det måste förstås balanseras upp med socker för att inte bli ettersalt. När jag kommer hem från träningen tar jag 1/2-1 krm salt till ett litet glas juice. Och ibland dricker jag ett glas mjölk precis innan jag går och lägger mig och då kan jag också ta 1/2 krm salt och sväljer ner med mjölken.

På träningen blandar jag numera 1/2 krm salt och 2 krm socker i vattnet. Jag körde med en personlig tränare ett par gånger i början av hösten och då fick jag jobba rejält och jag både svettades och drack mer vatten än vad jag normalt sett brukar göra på träning. Det ledde till att jag på kvällen blev jättetörstig och trots att jag drack mycket vatten blev jag bara mer törstig. Typiska tecken för mig när det är saltbrist är att jag får en extrem torr känsla i munnen när jag har borstat tänderna och även om jag dricker vatten så hjälper det inte - jag är törstig igen tre sekunder senare. Sen dess kör jag salt och socker i vattnet och som sagt salt till juicen hemma och nu är det sällan jag blir onormalt törstig.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2012.12.03 - 21:50:05 »

Hä? Är det normalt att reagera så på saltbrist?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #17 skrivet: 2012.12.03 - 22:12:24 »

salt och juice..  :shock:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #18 skrivet: 2012.12.04 - 20:12:00 »

Första åren på lchf så tyckte jag allt var jättesalt men senaste året har det blivit tvärt om, jag saltar extra på maten och tycker inte den smakar något om jag inte får salta. Det jag har ändrat är att jag inte vräker i mig fett på samma sätt.
Loggat

Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #19 skrivet: 2012.12.04 - 20:46:26 »

Hä? Är det normalt att reagera så på saltbrist?

Jag tror det. Har man saltbrist så har man mindre vätska i cellerna och det är det kroppen försöker signalera.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #20 skrivet: 2012.12.04 - 20:47:57 »

salt och juice..  :shock:

Inte så mycket salt, bara lite så det smakar gott.
Om jag vill ha i mig mer salt så tar jag det direkt i munnen och sväljer ner med juicen.   :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012.12.04 - 21:48:54 »

Hm. Jag dricker ju som en svamp. Häller nog i mig 1 1/2 liter bara på morgonen, innan jag orkar aktivera mig liksom. Men jag äter inte så himla lite salt tror jag. Det är ju salt i varje måltid utom chokladmjölken.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #22 skrivet: 2012.12.05 - 06:55:47 »

Men dricker du så  mycket för att du är törstig alltså?
Och är det vätska förutom det du äter normalt vid måltiden?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.12.05 - 11:11:04 »

Ja, till stor del. En del är nog okynnesdricknde också. Att dricka har alltid varit mitt godis. Förut hade jag alltid en tekopp bredvid mig. Och så är jag torr i munnen. Men speciellt det på morgonen är nog verkligen vätskebehov, för jag brukar krokna om jag ger mig ut innan jag druckit ordentligt. Jag häller ju inte i mig allt på en gång, men säg de första två timmarna jag är vaken, fram till frukost. Är jag tvungen att äta på en gång och ge mig ut så hinner jag inte dricka så mycket och då mår jag inte bra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #24 skrivet: 2012.12.05 - 22:02:33 »

Jag dricker aldrig ngt mer än den lilla mun jag sköljer tänderna med efter kaffe och vin.
Jag är ytterst sällan törstig.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #25 skrivet: 2012.12.06 - 20:03:24 »

Tänker på de där historieätarna som inte dricker vatten utan bara vin och öl. Hur överlevde dom?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2012.12.06 - 20:46:53 »

Ja, enligt moderna teorier borde både de och Ninnan bli kraftigt uttorkade. Kul program förresten!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #27 skrivet: 2012.12.08 - 23:45:05 »

Jag har en god vän som gick till doktorn för att hon var så hängig, prover togs och det visade sej att hon var helt urlakad för att hon drack för mycket vatten.
En släkting var i Indien och kollapsade-medvetlös- hon hade också druckit för mycket.
För min del är hunger och törst tydligen bra reglerat, alltså att jag kan lita på min reglering.  :nod-yes:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #28 skrivet: 2012.12.10 - 18:11:27 »

Jag har precis köpt Matt Stones "Eat the Heat" och håller på att läsa den och han har en länk till en sida som pratar om en studie som visar att man kan bada bort tex reumatism i salta bad.

Citat
Research carried out at The University of Manchester has found further evidence that a simple solution, which is already used in IV drips, is an effective treatment for reducing inflammation.

Citat
The researchers also identified that hypertonic solution, which is a solution with an elevated concentration of salt, can ease inflammation purely through bathing in it – proving the Victorians were right to visit spa towns to “take the waters” for ailments like rheumatoid arthritis.
 

http://scienceblog.com/56744/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #29 skrivet: 2012.12.10 - 22:07:40 »

Jag är säkert en mycket salt kvinna för att jag inte dricker stup i kvarten  :cool2:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 8   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544