Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:50:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Salt  (läst 70832 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2012.09.21 - 22:00:15 »

Jag tänkte försöka samla länkar som pratar om salt under den här rubriken.

Först ut är ett inlägg om salt och blodtryck

Salt for High Blood Pressure and the Stress Response
http://www.andrewkimblog.com/2012/09/salt-for-high-blood-pressure-edit.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2012.09.23 - 22:11:35 »

Tack! Har du något klokt att komma med om jod-salt-havsalt-klumpförebyggande medel också?
Havsalt ät ju godare än det " vanliga" , vi åt sånt 1-2 år.
Men sedan blev jag lite skraj för jod-brist och har nu backat tillbaks till vanlig salt med jod och klumpförebyggande medel.
Jag läste någonstans att det ändå inte finns tillräckligt med jod i havsalt.  :mad_roll:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2012.09.24 - 20:01:10 »

Jag har bara läst några privata bloggare för länge sen men inte på senare tid.
Det har inte varit tillräckligt för att jag skulle känna behov av att utesluta salt med klumpförebyggande medel.
Jag tror det är viktigare att få tillräckligt med jod än att avstå pga av det.

Själv kör jag vanligt Jozo joderat finsalt och sen har jag Falksalts joderat flingsalt på bordet.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2012.09.24 - 20:15:39 »

Jap då fortsätter jag med jodiserat och klumpförebyggande också även om det inte är så gott som havsalt.
havsalt har vi också på bordet sen.
Och läser vidare ifall man hittar på något nytt om ämnet.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.09.24 - 20:27:04 »

finns inte joderat havssalt i sverige? Jag har det... la Baleine heter det. Godaren än vanligt havssalt med jod. antar det är tillräckligt jod :)
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2012.09.25 - 20:25:48 »

Jag googla de la Baleine saltet, men den första sökningen gav bara länkar på engelska, så kanske finns
det inte i Sverige. Hittar någon annan något?
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2012.12.02 - 10:19:29 »

Jag hittade ett intressant påstående på Wikin som handlar om oral vätskeersättning. Eftersom det är Wiki får man väl ta det med en nypa salt  :whistle: men det är i alla fall intressant att man påstår att för att få tillbaka det natrium som utsöndras i tarmarna så krävs det glukos (eller galaktos) för att det ska gå tillbaka i kroppen och upprätthålla balansen. Det är alltså inte bara hjärnan som kräver glukos och frågan som uppstår är naturligtvs om ketoner kan ersätta glukos i det här sammanhanget.

The co-transport of sodium into the epithelial cells via the SGLT1 protein requires glucose or galactose. Two sodium ions and one molecule of glucose/galactose are transported together across the cell membrane through the SGLT1 protein. Without glucose or galactose present, intestinal sodium will not be absorbed. This is the reason glucose is included in ORSs. For each cycle of the transport, hundreds of water molecules move into the epithelial cell, slowly rehydrating the affected individual.[47]

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Oral_rehydration_therapy#section_5
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.12.02 - 10:54:49 »

Men kroppen tillverkar ju själv all glukos den behöver, vet du väl!  :lol: And it fuckin LOVES doing it!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2012.12.02 - 11:57:01 »

Men kroppen tillverkar ju själv all glukos den behöver, vet du väl!  :lol: And it fuckin LOVES doing it!  :fork_off:

Hmm, jag är ju som vanligt mer skeptisk till såna påståenden.  :whink:

Att den kan, ja absolut, att den vill, mer tveksamt. :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.12.02 - 12:45:18 »

F.ö. så kan väl inte ketoner ersätta glukos i en kemisk process. Om det öht skulle vara möjligt så måste ju i så fall hela den första processen ersättas av en helt annan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #10 skrivet: 2012.12.02 - 14:53:46 »

F.ö. så kan väl inte ketoner ersätta glukos i en kemisk process. Om det öht skulle vara möjligt så måste ju i så fall hela den första processen ersättas av en helt annan.
Är det så? Känner att jag har nollkoll på det där.

Min fundering går i vilket fall kring om glukosen måste komma från maten eller om kroppen av någon anledning utsöndrar glukos också i tarmen för att de sen tillsammans ska kunna transporteras tillbaka.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.12.02 - 16:09:17 »

Ingen aning. När jag pluggade kroknade jag någonstans vid citronsyracykeln. :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.12.02 - 21:05:36 »

Intressant det där med salt och glukos/ galaktos i tarmen. Det pratas ju en del om högre saltbehov vid LCHF, speciellt vid idrott.

Jag trodde bara att glukoneogenesen skedde i levern (och till viss del i njurarna), men det finns visst forskning som visar att det kan ske i magen/ tarmen också. Det tycks öka efter magoperation (gastric bypass), och spekulationerna är att det kan öka mättnadskänslan, om jag fattat rätt.

http://journals.lww.com/co-clinicalnutrition/Abstract/2009/07000/Intestinal_gluconeogenesis__key_signal_of_central.15.aspx

Det är väl några bakterier eller svampar som är behjälpliga med detta i tarmen, verkar det som.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.12.02 - 21:23:58 »

Ja, det har du rätt i. Det är ju lite paradoxalt eftersom lusten att äta salt minskar. Vi var många som fascinerades av hur salt vi tyckte allting var. Minns att jag slängde en del ostar, bl.a. halloumi, för att den var ettersalt.

För mig gick det där över, antagligen för att jag ökade på kolhydraterna. Nu tycker jag om salt men tröskeln för när det blir för salt är rätt låg. En konstig grej är att jag kan uppleva det som för salt om saltet är i maten, men jag kan salta rätt friskt ovanpå.

Min ständige guru dr K säger t.o.m. att efter en tid försvinner behovet att salta helt,vilket han menar är positivt. Fast hans kost är ju inte så kolhydratsnål som LCHF. Kanske är det först när man ligger riktigt lågt som problemet med natriumbalansen uppstår?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #14 skrivet: 2012.12.02 - 22:26:05 »

Mindre vätska i kroppen med ketogen kost, paleo mer. Kan det avgöra saltmängden?
Visst är det gott med extra saltmängd över ett kokt blomkålshuvud plus smör!
Jag tycker jag upplever så mycket andra smaker när det är smör eller grädde maten. Använder nog mindre salt nu.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 8   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544