Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:09:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu ska jag bli biff! ;)  (läst 37850 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« skrivet: 2012.08.05 - 00:39:01 »

Jag har ätit LCHF/Paleo i sedan 2004-2005, varit rätt nöjd och så med vikten. Men jag slutade träna för några år sedan och det har krupit på några trivselkilon(ca 8-10 st under en period på ca 5 år). Nu har jag bestämt mig för att de ska bort.  Så nu startar jag en liten dagbok här för att öka motivationen lite!

Min strategi blir att fortsätta med LCHF/Paleo(vet knappt vad jag ska kalla det, jag har ju en lite egen variant) och börja träna och äta inspirerat av Faigins principer.  :smile: Jag kommer alltså att lägga till en liten kolhydratrik måltid 2ggr i veckan och i övrigt äta lite mer kolhydratsnålt under resten av dagarna. Jag kommer också att börja äta mindre mål och oftare(max 2-2,5h mellan varje).

Träningen kommer bestå av styrketräning 3ggr i veckan och 2 pass kondition i veckan. (Kommer börja lugnt och inte ta ut mig)

Egentligen började jag i onsdags men kommer från och med imorgon att skriva lite dagbok här för motivationen.

Mitt mål? Att komma i mina gamla jeans och få bort goset på magen! (Förutom att bli piggare, starkare och allt det där.  :lol: )
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.08.05 - 02:30:31 »

Jaha. Hur har din hemsnickrade diet sett ut hittills då? Kul att höra om varianterna folk kör.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #2 skrivet: 2012.08.05 - 21:06:55 »

09:15 Träning
Ca 10 min uppvärmning på löpband
40 min styrka överkropp och baksida lår

10:00 (Direkt efter passet i gymet)
2 Babybel ostar

11:00
Sallad (skinka, ost, sallad, feta, majonnäs, gurka)

13:00
1 kopp te med grädde

15:00
1 kopp te med grädde

16:30
Det som blev över av salladen innan

18:00
1 kopp te med grädde

Ca 22:00
Kommer det bli ugnsbakad lax med smörstekt spenat med vitlök  :smile:

Rättelse, jag glömde plocka ner vitlöken jag köpte idag vid kassan. Jag kan inte äta den stekta spenaten utan vitlök så det får bli imorgon istället...  :club:

Nu blir det gryta med kokosmjölk, röd curry, vattenkastanjer, bambuskott och kött.  :smile:

Det blev många koppar te med grädde idag. Men det blir lätt så när man fikar med kompisar.  :smile:
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #3 skrivet: 2012.08.05 - 21:19:44 »

Min hemsnickrade kost har legat åt LCHF-hållet men jag har ätit mer kolhydrater och hållit mig undan från mölkprodukter så mycket som jag "kan". Jag har börjat lära mig att göra olika smörsåser så jag kan slippa en del grädde. Hemmagjord hollandaise med inkokt torsk med kokt sparris... :inlove:

Även undvikit bönor och nötter. (Lite åt paleohållet men inte helt). Det har även blivit en del socker i form av choklad och glass.

Anledningen till det är att jag har en mensvärk från helvetet, nu pratar vi om att ha så ont att jag ligger på golvet, svimmar och spyr av smärtan. Det som tar udden av smärtan är receptbelagda Naproxen i rätt hög dos. Den värken försvann HELT DIREKT när jag en gång för några år sedan började med paleo(Inget spannmål och inte en gnutta mjölkprodukter) men den kom tillbaka när jag började med LCHF och lade till mjölkprodukter. Inte med samma styrka dock utan jag klarade mig med vanlig ibuprofen i dubbel dos då. Så nu ska jag dra ner lite mer på mjölkprodukterna och se om det blir bättre.

Bönor och nötter har jag skippat mest för att nötterna innehåller en hel del Omega-6 och jag har redan tendenser till inflammationer i kroppen så jag klarar mig utan dem. Dessutom är jag allergisk mot de flesta. Bönorna handlar mest om proteiner som eventuellt kan vara problematiska men jag har inte kollat upp det ordentligt för att förklara om det finns någon grund för det. Jag är inte så förtjust i bönor heller så det var ingen stor uppoffring(mest "för säkerhets skull").

När jag blivit fit så kommer jag lägga till lite bär också.  :smile:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2012.08.05 - 21:30:09 »

" liten kolhydratrik måltid"  jag blir nyfiken....
Hur har du tänkt där och hur har du tänkt att en sådan måltid skulle se ut?

Lycka till med nya projektet! :wave:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2012.08.06 - 15:03:01 »

Ska bli kul att följa, lycka till!
Loggat

Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #6 skrivet: 2012.08.06 - 17:20:08 »

idalinda: "En liten kolhydratrik måltid" hade jag tänkt mig någon banan eller liknande. Kanske 1-2 potatisar.  :smile:

Det är vissa som påstår att lågkolhydratkost under längre tid kan leda till att ämnesomsättningen sjunker och att sköldkörteln producerar mindre hormoner. Dessutom att det är svårt att träna hårt på lågkolhydrat(kortisolet går visst upp onödigt mycket i jämförelse med kost med mer kolhydrater). Det GÅR alltså att träna men kroppen verkar svara med att utsöndra mer kortisol än annars. Om det har att göra med att vi inte är riktigt anpassade till LC eller om det beror på annat låter jag vara osagt. Det vet nog ingen. Jag går bara på vad som har mätts upp.

Jag är ute efter att hålla kortisolet på så låg nivå som möjligt genom att äta ofta och äta DIREKT efter träningen för att stävja kortisolökningen som man får av träningen. Allt för att hålla tillväxthormonerna så höga som möjligt.  :whink:

Så då tycker jag att en liten kolhydratladdning 2 ggr i veckan (typ 1-2 bananer som sista mål på kvällen) är ett helt ok alternativ. Jag verkar inte vara så kolhydratkänslig.  :smile:

Kul Tina! Det var lite därför jag ville lägga upp dagboken här, då har jag lite stöttning i ryggen och lite mer motivation.  :whink:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.08.06 - 18:09:40 »

Ingen som lyssnade på mig när jag sa samma sak för 7 år sen inte.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #8 skrivet: 2012.08.06 - 19:15:20 »

Du är före din tid kära hemul!  :smooch:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2012.08.06 - 19:59:48 »

Då äter vi sådär  :flirting:, men jag tränar just nu inget  :whistle:.

Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #10 skrivet: 2012.08.06 - 21:45:49 »

06:00 - Började kl 6 på jobbet, huuuh!!
Turkisk yoghurt med lite grädde

08:15
1 kopp te med grädde

10:45
Thaigryta(kött, vattenkastanjer, bambuskott, kokosmjölk, röd curry, chili)

13:30
1 kopp te med grädde

14:30
1 Babybel

15:45
1 Babybel

16:00
Snabb promenad med spring i fullt ös i uppförsbackarna (hela 5 st)
Styrka i mage(plankan och det där hjulet som man rullar)
Benstyrka(Sneda utfall och utfall i sidled)

1 Babybel direkt efter

19:00
Ugnsbakad lax med smörstekt spenat med vitlök (Åt alldeles för mycket, proppmätt nu nästan 3h senare!!)

Kanske blir något litet innan jag lägger mig. Har varit hyfsat pigg under dagen trots lite sömn nu 2 nätter i rad(jobbar obekväma tider). Har fortfarande träningsvärk i vaderna efter i fredags. Att lasta på 20kg + min egen kroppsvikt första vadpressen var nog inte mitt smartaste drag.  :lol:
Har lite träningsvärk i rygg, biceps och bröstmuskler. Imorgon blir det nog vilodag.  :smile:

För mycket mjölkprodukter men vad gör man, det finns inte alltid tid och ork till att hitta alternativ.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.08.06 - 22:22:21 »

Jobbigt att äta så ofta. Påminner om hur man var tvungen att äta när blodsockerbluesen var som värst. Går det bra, tycker du?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.08.06 - 22:33:38 »

Tycker också det är väldigt många moment du äterr något. Varför?
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2012.08.07 - 12:01:59 »

Jag brukar ta en sådandär proteinshake efter träning. Inte för jag vet om det har någon effekt men jag tycker jag mår bra och slipper träningsvärk. Någon timme före träning äter jag lite kolhydrater för att orka bättre. Är det morgonträning blir det en skopa maca i äggmjölken annars kör jag den i en kokosmjölksmothie. Det blir ca 4 g kolhydrater.
Loggat

Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #14 skrivet: 2012.08.07 - 21:40:48 »

Jobbigt att äta så ofta. Påminner om hur man var tvungen att äta när blodsockerbluesen var som värst. Går det bra, tycker du?

Jo, jag måste påminna mig själv att äta hela tiden. Men jag märker att jag blir piggare under hela dagen och håller mig varm hela tiden. Annars brukade jag känna att jag blev segare och kall om händerna mellan målen. Så ja, jag tycker att det går bra.  :smile:

Tycker också det är väldigt många moment du äterr något. Varför?

För att hålla blodsockret och därmed också insulinet så stabilt som möjligt. Protein triggar också blodsockerstegring som leder till att insulinet drivs upp(inte lika mycket som kolhydrater dock). Så om man äter lite och ofta så ligger det stabilare än om man äter 2-3 ggr om dagen. Du kan hamna i paltkoma om du äter en stor måltid även om den är kolhydratsnål. Genom att hålla insulinet på låg nivå så hålls glukagonet på en högre nivå, de två är antagonister.  :clapping:

Min erfarenhet säger att det fungerar.  :smile:
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544