Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 02:58:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 243331 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #180 skrivet: 2012.08.23 - 16:41:10 »

Åh även om det fanns annat till hands. Socker knisprar ju så gott... hur mycket tja, minst en dl kunde jag nog "knispra i mig" tills mitt samvete sade stopp...

Å fy för en gris!  :lol:

Det är intressant detta tycker jag. Varför kan en del äta bara det ena eller det andra? Andra klarar inget av det och subcalva kan äta lite måttligt av både fett och socker?

Alltså jag kan ju inte äta ett helt paket smör jag heller. Inte har jag testat att äta mer en ett par skedar smör heller, men jag tror faktiskt att jag skulle kunna äta upp till normal mättnadsgräns utan att äcklas om jag såg nåt värde i det. Typ späck kan jag äta massor utan problem. Inte blir jag dålig av det heller. Sitter bara och spinner förnöjt efterråt. Kokosolja kunde jag obehindrat glufsa i mig stora skedar av när jag höll på med det. Testade Sally Fallons idé om att inta en rejäl dos kokosolja en stund före maten ett tag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #181 skrivet: 2012.08.23 - 16:51:09 »

Ja, varför... Lika med att varför blir den en tjock på samma mat men inte den andra, eller varför går den ena ner på lchf men inte den andra... Helt enkelt för att kroppar inte är maskiner som alöa fungerar lika. Det är nog därför jag inte gillar allt detta mätande och vägande, det kan vara bra för personen själv, men sen blir det ombyggd till en typ "sanning"....
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #182 skrivet: 2012.08.26 - 10:24:42 »

Det är intressant detta tycker jag. Varför kan en del äta bara det ena eller det andra? Andra klarar inget av det och subcalva kan äta lite måttligt av både fett och socker?

Bara för att vara jättepetig så menade jag att jag kan äta socker ELLER fett i lagom mängd. Blandat så är det något helt annat.  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #183 skrivet: 2012.08.26 - 16:49:50 »

Det var så jag menade fast jag uttryckte mig luddigt kanske.  :blush:

Nu måste jag gå på toa! :crap:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #184 skrivet: 2012.08.30 - 22:29:49 »

Lyssnade ni på intervjun med Monique i lokalradion? Skälet att dricka Bullet Proof Coffee är nu att det är ett sätt för f.d. fettskrämda att få i sig fett. Jag som trodde det var för att såna som inte går ner i vikt (längre) skullebörja göra det (igen). Jag tycker inte Monique verkar ha det minsta svårt att få i sig fett förstås. Nu blev det svårt att få det att gå ihop igen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #185 skrivet: 2012.08.31 - 10:31:36 »

Jag skulle lyssna igår men då var inlägget borta  :sad:

Jaha, nu fattar inte jag heller. Om man är fettskrämd så är väl 50-70 g smör i kaffet det sista man vill testa.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #186 skrivet: 2012.08.31 - 13:56:24 »

Vaddå borta? Det funkar fortfarande för mig.

Nja, jag tror hon menar att man kanske har svårt, blir äcklad, av att äta tjocka lager med smör, fett fläsk o.s.v. även om man inte längre tror att det är farligt, men här döljs ju fettet liksom. Själva munkänslan alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #187 skrivet: 2012.08.31 - 18:27:20 »

Jag har inte lyssnat på inslaget men däremot läser jag då och då på hennes blogg för att se hur det går för henne. I dagens inlägg skriver hon:

Idag ligger mitt värde på 3,9. Jag ser ju ett mönster vid träning! Tränar jag kvällen innan så har jag högre ketoner dagen efter. Ganska självklart då kroppen förbränner mera fett.

Enligt tidigare inlägg med diagram och allt så kopplar hon ett ketonvärde över 3.0 till stoppad viktnedgång men det talar ju emot dagens inlägg för vore bara fettförbränning det handlade som verkar det konstigt om kroppen skulle stoppa i viktnedgång. Nja, jag köper fortfarande inte resonemanget.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #188 skrivet: 2012.08.31 - 19:47:34 »

Jag köper det inte heller  :whink:
Jag tror M tror att hon ska gå ner i vikt om hon ligger inom godkänt ketonvärde.
Det har hon tydligen inte lyckats så bra med.
Är det inte så att M "tror" att det är fettförbränning när hon tränar. Enligt andra gör man inte av med så mycket vikt vid träning.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #189 skrivet: 2012.08.31 - 20:41:10 »

Var är länken till den där tvillingstudien som visade att det var genetiskt betingat. Ett fåtal gick ner hyfsat, de flesta så lite att det var löjligt. Det var rätt nyligen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #190 skrivet: 2012.08.31 - 20:44:32 »

Nu kunde jag lyssna men jag vet inte, tar nästan fram skämskudden. Alltså, folk som inte äter lchf måste tycka det är helknasigt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #191 skrivet: 2012.08.31 - 20:54:48 »

Fasiken, nu har jag letat igenom kostdoktorn för en och en helv månad tillbaka. var säker på att det var där jag såg det. Jag minns t.o.m. hur grafen såg ut med en plopp för varje tvilling och paren följdes åt väldigt nära. Kommer nån ihåg?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #192 skrivet: 2012.08.31 - 21:23:35 »

Jacob Gudiol har skrivit om en tvillingstudie. Är det kanske den du menar?

http://tranastyrka.se/gener-och-overvikt/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #193 skrivet: 2012.08.31 - 21:30:19 »

Nej, det stämmer inte. I det här fallet var det en kontrollerad studie. Om jag minns rätt hade försökskaninerna "legat inne" i 3 månader, fått uppvägd mat o.s.v. och fått motionera två timmar per dag 5 eller 6 dagar i veckan. Kan minnas fel om detaljer, men det var ungefär det upplägget.

Jag tror t.o.m. att jag postat om den själv här på vårt forum, men jag gjorde inte en ny tråd utan det var mer en kommentar till något annat.

Nu är jag besatt av att hitta det! Max en månad sen skulle jag gissa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #194 skrivet: 2012.08.31 - 21:56:08 »

Nu säger Margareta Lundström att ketonvärdet ska vara efter 10 timmars fasta.
Det blir en riktig soppa..
Loggat
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544