Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 12:24:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 241564 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2012.08.03 - 01:51:03 »

Jag är en rar hemul. :look_down:

Men Ninnan, nog känner man av om man går upp 7 kg. Skulle inte du göra det, om du gick upp 7 kg från hur du väger nu?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #61 skrivet: 2012.08.03 - 10:10:12 »

Och jag fattar inte hur karlar orkar gå omkring med sina jättemagar med väsande andning. Framförallt när det är hyfsat enkelt att bli av med större delen av denna övervikt genom lchf. För egen del så går jag gärna ner några kilon för ett allmänt välbefinnande men det primära för mig är att må bra. Jag mår inte bra av att äta bröd, en massa frukt och sådant. Tycker inte det är svårt att äta lchf, ingen uppoffring alls. Det som är jobbigt nu för mig är att skippa mjölkprodukter men det är inget som har med viktminskning att göra utan att jag mår bättre av det.
Loggat

Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #62 skrivet: 2012.08.03 - 11:37:51 »

Jo, 7 kg på min korta längd hade inte varit roligt.  :shock:. Då skulle jag väga mer än innan lchf. Jag gick ju ner 5 kg.
För mej var ju lchf ett lidande med ständig diarré.
Därför blir det ju så stora skillnader mellan vad Tina tycker och jag tycker.
Sedan har jag väl en mer generös inställning till min kropp. Några kilo för mycket tycker jag är OK.  :shy:
Jag vill inte "förleda" några som äter lchf. Men ibland bubblar det fram vad jag tycker om om kost och får väl vara glad att jag hittat det som är optimalt för mej.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2012.08.03 - 12:42:52 »

Men Ninnan, då har du ju aldrig varit riktigt tjock! Jag menar inte att det gör dig diskvalificerad att yttra dig, men du kanske inte förstår hur det är om man varit fet. Om jag skulle bli normalviktig som Monique så skulle jag för det första känna av 7 kilos uppgång, känna mig otymlig och orka mindre. Det vet jag för så kände jag av mindre än 7 kg när det hände. För det andra skulle jag bli skiträdd att jag skulle fortsätta att gå upp och bli fet igen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2012.08.03 - 12:44:13 »

Tina, det är inte ett dugg lättare för kvinnor med jättemage.  :tongue: Och tyvärr är det inte lätt med LCHF för alla heller. Det var det väl inte för dig heller, om jag minns rätt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #65 skrivet: 2012.08.03 - 16:13:55 »

Jag kanske måste ta tillbaka allting och hävda motsatsen.   :whink:

Tänk att ett mätvärde på en sticka kan få Monique att höja kolhydratsnivån.  :smile:
Citat från hennes blogg
"Jag äter mera grönsaker nu än någonsin, jag har bra ketonnivåer och jag harn minskat 4kg!"
http://www.lifezone.se/2012/08/03/se/mera-grönsaker-i-ketos-än-på-bara-lchf!-10959707#comments
Tänk om Atkins hade rätt i att ämnesomsättningen går ner på för strikt lowcarb?!?!

Det blir ju mycket intressant att se hur det går för alla. Det visar sig att även Tommy Runesson gått upp ett antal kilo (hittar inte var han skrev det men det var i samma storleksordning som Monique har jag för mig) på samma kost som han gått ner halva sin kroppsvikt. Enligt Margareta och Tommy experimenterar även Skaldeman med mätaren.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2012.08.03 - 16:53:25 »

Det är väl dessutom fler än Atkins som hävdat detta med ämnesomsättningen? Dessutom är det nåt med sämre sköldkörtelfunktion, men det ena kanske ger det andra.

Hur som tycker jag det är bra att locket verkar ha släppt och att det funkar bättre att diskutera fram och tillbaka om fördelar och nackdelar såväl som andra teorier än insulinhypotesen utan att folk får andnöd. Mera sånt! Öppenhet är alltid bättre!  :clapping:

Och distans och prestigelöshet! Det är något som saknats i debatten förut. Man måste vara öppen både för andra teorier och brister i sin egen, kunna se det man själv tillämpar ur ett annat perspektiv än sitt eget. Hoppas skygglapparnas tid är förbi snart så kanske vi kan få uppleva en vettig kostdebatt till sist.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #67 skrivet: 2012.08.03 - 17:36:45 »

Jovisst ämnesomsättningen sjunker med all kalorirestriktion. Tyvärr.  :sad:
Och sköldkörteln är ju i allra högsta grad central i ämnesomsättningen.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #68 skrivet: 2012.08.03 - 17:40:31 »

Hoppas skygglapparnas tid är förbi snart så kanske vi kan få uppleva en vettig kostdebatt till sist.  :nod-yes:


De verkar ju i alla fall snegla något utanför skygglapparna...  :ninja: (i brist på skygglappar)

Men än är det en bit kvar och det finns ju även ekonomiska intressen för många inblandade som kan utgöra stora hinder.  :hm-hm:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #69 skrivet: 2012.08.03 - 18:44:49 »

Subcalva
Du skriver: "ämnesomsättningen går ner på för strikt lowcarbs." och senare:
ämnesomsättningen går ner med all kalorirestriktion.
Jag har aldrig hört att lowcarb skulle sätta ner ämnesomsättningen.. det var nyheter för mej.
Skulle jag vara ordentligt överviktig hade jag säkert ätit som mynlen och/eller hemul.
Jag vet inte om jag med bara ngn tiondel ligger under BMI. Magen putar ut men jag har blivit tolerantare med åldern.  :redface:. och muskelmassan minskar..
Jag tror jag förstår dej hemul, ang. fetma. Jag sätter mycket värde på alla dina egna funderingar och verkställighet med kost. Även mynlen.
Jag tycker det är lite otäckt när man pressar sig mer och mer i lowcarb och aldrig känner sig nöjd.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2012.08.03 - 19:10:42 »

Jag tror att det beror på att man är så övertygad om att konceptet i sig fungerar att det enda man kan tänka sig är att man måste göra det bättre. Något åt det hållet. Men det blir lite lustigt när man utesluter mer och mer för att försöka tappa vikt och samtidigt hävdar att man kan äta sig mätt på riktig mat och gå ner utan besvär. Både "riktig mat" och "besvär" verkar behöva omdefinieras ganska frekvent. Eller kanske är riktig mat olika saker för olika personer.  :blink:

Ninnan, jag förstår Monique för hon har varit rejält tjock, även om inte lika tjock som jag så ändå rejält. Om jag någon gång kommer i närheten av min gamla normalvikt kommer jag att bli så jäkla skraj om jag börjar gå upp igen, rädd för att det ska gå över styr igen och att jag ska bli fet igen. Tror nog det är en rätt normal reaktion när man en gång har varit där. Det kanske också är en rimlig reaktion. Precis som någon varje gång han blir förkyld får, säg, öroninflammation eller halsfluss. Den personen är mycket räddare för förkylningar och gör mer för att undvika dem än någon som bara får vanliga bondförkylningar. Jag tror att det aldrig kommer att kännas som "bara ett par kilo för mycket" för mig om jag väl når dit jag vill, för jag vet hur fort det kan gå att så att säga svämma över alla breddar och skräcken för det kommer nog alltid att finnas där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2012.08.03 - 19:22:10 »

Äsch, det där blev fånigt. Vad jag försöker säga är att har man en gång varit ett fetto så finns nog skräcken för att bli det igen alltid kvar och kanske är det befogat också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #72 skrivet: 2012.08.03 - 19:23:35 »

Subcalva
Du skriver: "ämnesomsättningen går ner på för strikt lowcarbs." och senare:
ämnesomsättningen går ner med all kalorirestriktion.
Jag har aldrig hört att lowcarb skulle sätta ner ämnesomsättningen.. det var nyheter för mej.

Matt Stone har skrivit det ett flertal gånger och hänvisat till Dr. Atkins New Diet Revolution
Even Dr. Atkins states in Dr. Atkins New Diet Revolution that the Atkins diet, long-term, has “the tendency to shut down thyroid function.” He states that on page 303:
“…remember that prolonged dieting [including ‘this one’] tends to shut down thyroid function. This is usually not a problem with the thyroid gland but with the liver, which fails to convert T4 into the more active thyroid principle, T3. The diagnosis is made on clinical grounds with the presence of fatigue, sluggishness, dry skin, coarse or falling hair, an elevation in cholesterol, or a low body temperature.”
 
Hela inlägget finns här:
http://180degreehealth.com/2010/02/is-a-low-carb-diet-counterproductive

Sen har ju även Paul Jaminet (Perfect Health Diet) och den atletiske Anthony Colpo sina åsikter om hur avsaknad av kolhydrater påverkar sköldkörteln.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #73 skrivet: 2012.08.03 - 20:50:55 »

Subcalva
Jag blev riktigt rädd när jag läste artikeln  :worried:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #74 skrivet: 2012.08.03 - 21:05:19 »

 http://www.annahallen.se/pang  :clapping:
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544