Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 05:58:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 241523 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lifezone
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #45 skrivet: 2012.08.02 - 16:07:39 »

Vad jag börjar undra nu (alltså ingen dömning alls) är hur bestämmer det flesta sin målvikt egentligen. BMI är inte så bra mått, men det är iallafall något.
Jag har satt min målvikt på 70 kg, men om det blir 75 eller 65 bryr jag mig mindre om. Och ändå är det en skillnad på 10 kg.... jag tänker iallafall inte bli fixerad på en viss vikt, så länge jag inte går upp för mycket, typ till 90 igen. Över 100 vill jag alldrig väga mer.

Jag är ju helt nu här... Har inte helt lärt mig detta med citat, så jag tror det hamnar lite fel... men men...

Det är precis som du säger om vikten. När jag vägde 106kg så tänkte jag, bara jag kommer till två siffrigt så blir jag nöjd... Bara jag kommer under 90 så blir jag nöjd osv... Jag var faktiskt nere i 58kg!!! Trivdes så gott där, men det var omöjligt att hålla kvar. 68kg blev mitt 'ideala' dock... Men jag har gått upp då några kilo. Men vill till ca 68kg igen. 7 kg upp är inte mycket för den som har 40kg övervikt, jag minns själv hur jag tänkte när vänner klagade på 3kg för mycket! Men för mig är det en och halv klädstorlek och allt sätter sig på höfterna... Får inte tag i byxor osv... Så för mig personligen så känns dessa kilo tydligt.

Så jag vill bara bekräfta att det är som du säger, man är nöjd ett tag på sin nya vikt, men när det finns flera fördelar att komma lite längre ner i vikten så siktar de flesta på det, eller hur? :)
Bra skrivet Hemul! Tack för förståelsen.

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2012.08.02 - 16:20:16 »

OK, tolkar jag det rätt då att du bara gått upp på LCHF? Jag menar inte att dissa LCHF här, jag vet att det funkar för många, jag tycker bara att det är intressant därför att det i så fall liknar mina egna erfarenheter.

Ska läsa ditt inlägg om Volek, tack! Jag har dock läst vad Jimmy Moore säger (som jag citerar nånstans ovan) och där verkar ju 50 g kolhydrater vara en utgångspunkt, men han framhäver att en del måste äta mindre och en del tål mer. Men, mer intressant tycker jag som gammal Kwasniewskifantast, att även protein måste begränsas. Med den bakgrunden undrar jag varför du misstänkter just nötter, vin och choklad, men du kanske inte äter så mycket protein?

Apropå kolhydrater så tror jag också som Subcalva var inne på, att efter lång tids (close to) no-carbande så är man nog ruskigt känslig för de små liven.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2012.08.02 - 16:26:22 »

Vad jag börjar undra nu (alltså ingen dömning alls) är hur bestämmer det flesta sin målvikt egentligen. BMI är inte så bra mått, men det är iallafall något.
Jag har satt min målvikt på 70 kg, men om det blir 75 eller 65 bryr jag mig mindre om. Och ändå är det en skillnad på 10 kg.... jag tänker iallafall inte bli fixerad på en viss vikt, så länge jag inte går upp för mycket, typ till 90 igen. Över 100 vill jag alldrig väga mer.

Jag är ju helt nu här... Har inte helt lärt mig detta med citat, så jag tror det hamnar lite fel... men men...

Det är precis som du säger om vikten. När jag vägde 106kg så tänkte jag, bara jag kommer till två siffrigt så blir jag nöjd... Bara jag kommer under 90 så blir jag nöjd osv... Jag var faktiskt nere i 58kg!!! Trivdes så gott där, men det var omöjligt att hålla kvar. 68kg blev mitt 'ideala' dock... Men jag har gått upp då några kilo. Men vill till ca 68kg igen. 7 kg upp är inte mycket för den som har 40kg övervikt, jag minns själv hur jag tänkte när vänner klagade på 3kg för mycket! Men för mig är det en och halv klädstorlek och allt sätter sig på höfterna... Får inte tag i byxor osv... Så för mig personligen så känns dessa kilo tydligt.

Så jag vill bara bekräfta att det är som du säger, man är nöjd ett tag på sin nya vikt, men när det finns flera fördelar att komma lite längre ner i vikten så siktar de flesta på det, eller hur? :)
Bra skrivet Hemul! Tack för förståelsen.



Jag tog mig friheten att fixa till ditt citat där uppe. Forumet funkar som i stort sätt alla forum idag. Utom KiF.  :tongue:

Jo, jag fattar. Jag irriterar mig inte på nån som vill nå hela vägen. Jag irriterar mig på nybörjare som aldrig varit tjocka och gnäller över ett par kilo. Detta trots att jag vet att det kan vara jobbigt det också. Innan smällfetman slog till, det gick väldigt fort och kom väldigt plötsligt för mig, hade jag varit lite rund bara en period i mitt vuxna liv. Det rörde sig om just några kilo, inte ens 5 tror jag. Med det räckte för att jag skulle känna mig trög och otymplig och jag fick också kommentarer om att jag blivit tjock. Allt satt på magen, som nu, hängde över linningen på jeansen. Man kan faktiskt känna att man orkar mindre även med en sån måttlig övervikt om man kommer från det smala hållet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lifezone
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #48 skrivet: 2012.08.02 - 16:31:09 »

OK, tolkar jag det rätt då att du bara gått upp på LCHF? Jag menar inte att dissa LCHF här, jag vet att det funkar för många, jag tycker bara att det är intressant därför att det i så fall liknar mina egena erfarenheter.

Ska läsa ditt inlägg om Volek, tack! Jag har dock läst vad Jimmy Moore säger (som jag citerar nånstans ovan) och där verkar ju 50 g kolhydrater vara en utgångspunkt, men han framhäver att en del måste äta mindre och en del tål mer. Men, mer intressant tycker jag som gammal Kwasniewskifantast, att även protein måste begränsas. Med den bakgrunden undrar jag varför du misstänkter just nötter, vin och choklad, men du kanske inte äter så mycket protein?

Apropå kolhydrater så tror jag också som Subcalva var inne på, att efter lång tids (close to) no-carbande så är man nog ruskigt känslig för de små liven.

Jag kan säga att skulle jag har återgått till att äta kolhydrater igen så skulle jag väga 100kg oxå igen. Testade äta GI och gick upp ett halvt till 1 kg i veckan! Så det funkar inte. Jag tror att LCHF är det enda som funkar för mig.
Protein i stora mängder blir oxå glukos, vilket ger insulinpåslag - så jag håller helt med att för mycket protein kan många ggr vara boven! Jag äter inte mycket protein utan lagomt och den mängd o mindre, som rekommenderas för min kroppsvikt. Utan jag tror min största bov är alkohol. Levern förbränner alkohol i första hand, sedan kolhydrater, fett och sist protein. Så dricker man ofta vin tex (som jag gjort, inga stora mängder men ett glas om kvällen ca) så förbränner levern det först och tar inte av fettförbränningen. Så för min del är jag ganska övertygad över att vinet har gjort att jag ökat lite i vikt.
Nötter och choklad är oxå väldigt kolhydratsrika, och bär innehåller fruktos, det mest fettinlagrande socker... Men det är detta jag försöker forska fram nu med hjälp av ketonmätare! Spännande är det! :)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2012.08.02 - 16:57:00 »

Inte särkilt kolhydratrika om utgångspunkten är 50 g, men det beror så klart på hur många man äter också och nötter försvinner ju rätt snabbt i gapet. Så gör även kalorimängden de representerar.

Beror nog på vad du menar med att återgå till att äta kolhydrater skulle jag tro. Äta som förut - javisst, det skulle nog vara katastrof. Minska din insulinresistens och känslighet genom att trappa upp LITE, gradvis - inte lika säkert.

Oki, jag tolkar det fortfarande som att LCHF bara inneburit uppgång och inte nedgång. Så länge du inte säger nåt annat så.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lifezone
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #50 skrivet: 2012.08.02 - 17:06:12 »

Inte särkilt kolhydratrika om utgångspunkten är 50 g, men det beror så klart på hur många man äter också och nötter försvinner ju rätt snabbt i gapet. Så gör även kalorimängden de representerar.

Beror nog på vad du menar med att återgå till att äta kolhydrater skulle jag tro. Äta som förut - javisst, det skulle nog vara katastrof. Minska din insulinresistens och känslighet genom att trappa upp LITE, gradvis - inte lika säkert.

Oki, jag tolkar det fortfarande som att LCHF bara inneburit uppgång och inte nedgång. Så länge du inte säger nåt annat så.  :lol:

Jo LCHF har inneburit nedgång!!!! :) Alltså minus på vågen...
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #51 skrivet: 2012.08.02 - 17:40:37 »

Monique, det kommer bli intressant att läsa om dina (och Margaretas) erfarenheter. Även om jag kommer vara fortsatt skeptisk då jag ser att detta kommer att leda in i en väldigt extrem variant av LCHF. Jag menar om doktor Volek själv fortfarande mäter sig varje dag då kan väl knappast vanliga amatörer räkna med att någonsin sluta. Och jag ser framför mig alla på KiF som kommer att beställa ketonmätare och börja köpa stickor. Det kommer hamna på löpsedlarna var så säker.  :whink:

Jag undrar lite om vad Volek anser om de övre gränserna för kolhydrater? Kan man någonsin behöva öka sin mängd kolhydrater eller är det alltid bara minskning som gäller?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2012.08.02 - 17:42:55 »

Då är jag med Monique. Först ner och sen upp alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2012.08.02 - 17:59:50 »

Vad jag börjar undra nu (alltså ingen dömning alls) är hur bestämmer det flesta sin målvikt egentligen. BMI är inte så bra mått, men det är iallafall något.
Jag har satt min målvikt på 70 kg, men om det blir 75 eller 65 bryr jag mig mindre om. Och ändå är det en skillnad på 10 kg.... jag tänker iallafall inte bli fixerad på en viss vikt, så länge jag inte går upp för mycket, typ till 90 igen. Över 100 vill jag alldrig väga mer.

Jag är ju helt nu här... Har inte helt lärt mig detta med citat, så jag tror det hamnar lite fel... men men...

Det är precis som du säger om vikten. När jag vägde 106kg så tänkte jag, bara jag kommer till två siffrigt så blir jag nöjd... Bara jag kommer under 90 så blir jag nöjd osv... Jag var faktiskt nere i 58kg!!! Trivdes så gott där, men det var omöjligt att hålla kvar. 68kg blev mitt 'ideala' dock... Men jag har gått upp då några kilo. Men vill till ca 68kg igen. 7 kg upp är inte mycket för den som har 40kg övervikt, jag minns själv hur jag tänkte när vänner klagade på 3kg för mycket! Men för mig är det en och halv klädstorlek och allt sätter sig på höfterna... Får inte tag i byxor osv... Så för mig personligen så känns dessa kilo tydligt.

Så jag vill bara bekräfta att det är som du säger, man är nöjd ett tag på sin nya vikt, men när det finns flera fördelar att komma lite längre ner i vikten så siktar de flesta på det, eller hur? :)
Bra skrivet Hemul! Tack för förståelsen.



Ja, inte vet jag hur det kommer att bli när jag har nått min "målvikt", men jag hoppas att jag kommer att trivas med hur jag blir då. Nu är jag absolut ingen tävlingsmänniska (förutom när jag vinner över Hemulen  :tongue_wag:) och ganska "lat" av mig. Eller hur man nu säger det, mycket disciplin har jag inte. Att dom 7 kg gör så mycket klädstorlek tycker jag är interessant. Jag hade lärt mig att ca 5 kg är en storlek, men jag har gått ner 30 och har 2 (ibland 3) storlekar mindre så det stämmer inte där. Eftersom jag har sytt kläder funderar jag på hur det "fördelar sig". Inte för att det är så viktig, såg en bild häromdagen på 5 eller 6 kvinnor i underkläder, alla vägde samma men hade olika klädstorlekar pga att deras längd var olika. Fin bild var det!

Bara en undran, har du gått upp desaa 5-7 kg denna sommar eller sista 5 åren?

Vin dricker jag inte. Tur där :) Har stått still i 3? 4? månader nu och det var frutstrerande nog...


Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2012.08.02 - 18:01:37 »


Nötter och choklad är oxå väldigt kolhydratsrika, och bär innehåller fruktos, det mest fettinlagrande socker... Men det är detta jag försöker forska fram nu med hjälp av ketonmätare! Spännande är det! :)

som forskningssak jättespännande att följa. Men för mig skulle det innebära FÖR mycket koll på allt. Bra där att andra vill göra det :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2012.08.02 - 18:11:12 »

Men du är ju inte normal, Mynlen! Du ser ju för sjutton normalviktig ut nu!  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2012.08.02 - 18:25:45 »

kommer jag att se undernärd ut när jag är 75??? :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2012.08.02 - 18:31:53 »

Nä, jag tror att du kommer att se likadan ut. Det spelar nog ingen roll för ditt utseende vad du väger. Du är helt enkelt konstig!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2012.08.02 - 22:36:51 »

 :hm-hm: det har du nog rätt i!
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #59 skrivet: 2012.08.02 - 22:38:22 »

Hemulen: "de små liven" det var rart sagt!  :flirting:
Monique
"...fördelar att komma lite längre ner i vikten" "eller hur?"
Inte när man har en någorlunda bra vikt. Varför-jag har skrivit det förr-
ska kvinnor hålla på så, hela livet. Är det en fördel att förpesta ens vakna tid med
förebråelser och ständiga tankar om 5 kg för mycket.
Sedan tycker jag det är fult att ha 10 kg för lite, ingen bak och inga bröst.
Har du kollat om du är insulinresistent?
Har man väl gått ner sin övervikt, tror jag en del kan öka med bra kolh. och minska fettet.
Jag har lyckats behålla min vikt efter bantning med lchf och äter frukt, fil surdegsknäcke nu.
Man får pröva sig fram. Jag skulle inte kunna äta lchf resten av livet.  :whink:
Däremot har jag inte längre något behov av sockrade grejer, tror att frukten ger mig det jag behöver.
Ja, det är nog väldigt olika när det gäller kost och olika personer..
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544