Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:22:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Saft på röda vinbär och stevia  (läst 34132 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.07.15 - 02:59:43 »

Är asgott. Tänkte bara tala om det. :nod-yes:

Eller mer dricka är det nog, inte så sött. Vet inte riktigt vad skillnaden är faktiskt. Det känns ivf lite som lingondricka fast det smakar röda vinbär då. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.07.15 - 03:00:27 »

Man skulle nog kunna ha lite vodka i också.  :cheers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.07.15 - 11:49:24 »

borde nog testa med litet annan frukt...Och jag köpte en miniflaska vodka till att lösa stevian.

En sak håller jag på att fundera kring. Jag försöker att lära mig dricka kaffe, är runt 60% kaffe, 40% grädde nu (var där för en vecka sen men sen blev det litet mer grädde igen..) men egentligen märker jag jag vill ah något SÖTT till. Undviker det nu så att jag inte blir beroende av söta smaker, men ändå är jag ibland jävla sugen på SÖTT. Ganska jobbigt tycker jag.
Sött är ju något som passar till så mycket... suck!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.07.15 - 16:11:14 »

Varför i hela friden vill du lära dig dricka kaffe om du inte redan gör det?

Om jag orkade skulle jag slå upp vad Diane Schwarzbein säger om kaffedrickande...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.07.15 - 18:50:45 »

därför att jag fått nog av vatten och vill bli av med min cola beroende. Och för att jag piggnar till LITET av kaffein. Te gillar jag inte heller så mycket mer, och något varmt vill jag kunna dricka på jobbet ibland. Så det är ett test om jag kommer att klara dricka kaffe.. Ska slå upp den där svartben.

Har du några andra förslag annars...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.07.15 - 19:20:57 »

Bara att du kanske är beroende av Cola för att det är koffein i det och då blir du väl beroende av kaffe istället. Vet inte om det är så mycket bättre.

Jag var beroende av thé förut men jag slutade med i samband med att jag började lowcarba (gjorde av med minst 1 l mjölk i thé förut...). Kaffe har jag alltid bara druckit i sällskap eller när man fikar ute. Det slumpade sig så att jag inte drack kaffe heller på nåt halvår. När jag sen gjorde det blev jag helt speedad, kunde inte sova på natten fast jag drack kaffet mitt på dan. Det hände ett par gånger till. Vid något tillfälle när jag drack lite mer än en kopp blev jag också rejält illamående. Sen har jag avstått. Om man blir så påverkad av koffein när man är avgiftad är det nog att betrakta som en drog och jag dror inte det är nyttigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.07.15 - 19:49:44 »

jag dricker te utan mjölk, har aldrig gillat det med mjölk, så det är egentligen bara varmt vatten med färg och litet smak...
Jag blir trött på e.m. och vill då ha något som piggar upp mig, oftast cola alltså men även om det är cola light så tror jag inte det är så nyttigt.
Annars dricker jag vatten, och "spicy rooibos" då och då, men jag tycker det är så tråkigt i längden.

Kaffe ger iallafall litet mer smak...
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2012.07.21 - 20:56:06 »

Hur gjode du saften?

jag kokar mina vinbär på en saft-maja utan socker, har gjort så redan 20 år... men fryser in saften.

Hur mycket stevia till en liter saft?
Hmm, hur ska jag dosera min färska... hmmm, ska jag låta bladen ligga i saften när den kokar, eller smula med
torkad stevia och frysa in. hmhm. funderar funderar.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.07.21 - 22:32:52 »

Hur mycket stevia?  :lulz:

Det var inget snofsigt. Fick ett kilo eller så av bekantingen jag får bär av ibland. De hade legat i hennes frys sen förra sommarn och såg inte ut som nån höjdare att äta som de var. Slängde dem i en kastrull bara med bottenskyla vatten och knappt det och lät det stå ett tag och puttra och silade av och rörde ner stevia. Blev som sagt mer som dricka. Spädde ungefär 50-50 när jag drack det sen.

Men det var himla gott och uppfriskande! Påminde om lingondricka som sagt. Och stevia passade perfekt! Hade inte hellre velat ha socker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.07.21 - 22:36:16 »

Förresten blev det förvånansvärt mycket saft. Fick en sån där Zeta-flaska full, sån det varit vinäger i. Det lilla vattnet jag satt till kokade nog  bort och mer till och det kan absolut inte varit mer än ett kilo bär, snarare mindre, kanske 1 1/2 liter.

Rätt bra grej att komma på, för röda vinbär tror jag jag kan korpa åt mig mer av.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2012.07.23 - 12:08:07 »

Vad bra, för jag har säkert 3 kilo som ligger och tar plats i min frys. Men de är både röda, svarta och vita. (säger man "både" när det är tre alternativ som man räknar upp?  :blink:)

Jag frågar det som Idalinda frågade igen. Hur mycket stevia använde damen till ca 1 kilo bär? Jag har det vita pulvret och är superkänslig för anissmaken som uppstår av svevian.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.07.23 - 14:35:37 »

Men ni är ju helt flänga! Vem fan står och mäter stevia? Det går ju inte! Ni får väl bekväma er att smaka!  :club_idiot:

Jag hade i rätt lite och smakade när det kokat ett tag. Tyckte det var sött och gott och och trodde det skulle bli lagom, d.v.s. bara lite sött, utspätt så då hade jag inte i mera. Hade jag trott att det var för lite sött hade jag haft i lite till och upprepat processen. HTH.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2012.07.23 - 16:51:41 »

Jajja, var lagom snusförnuftig. Klart jag kan smaka av. Men så mycket lättare om du visste vad du hade gjort. Man behöver ju inte uppfinna hjulet flera gånger.  :smack_head:

Och vad betyder HTH nu då?!  :blink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.07.23 - 17:03:45 »

All stevia är ju inte lika heller. De är olika söta, har olika mycket bismak o.s.v. Och hur ska man mäta då va? Kryddmått? Felprocenten lär bli rätt hög. Ska vi köpa laboratorievågar allihopa kanske?  :club_idiot:

HTH är en hudkräm som säljs bl.a. på apoteket. Hope That Helps!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2012.07.23 - 18:28:41 »

 :mad_roll:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544