Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 22:41:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 19   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ta-taa!  (läst 91423 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #120 skrivet: 2012.08.15 - 15:35:38 »

Ja, det är den jag menar. Kommer tidigare än trattisarna.
Torka går utmärkt.
Svart har jag bara sett i en stadspark
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #121 skrivet: 2012.08.15 - 15:36:53 »

(Tittade på bilden igen. Ser ut som "vanlig" trattkantarell för mej)

Den är tagen med mobilen. Den verkar ha problem med röda toner och med eldsljus, därav de konstiga färgerna. Märks bara när den färgen är dominerande. Ibland blir det tvärtom, en rödare ton än man uppfattar. Svamparna ser ut precis som på bilden jag länkade till - lovar!

Ska börja rensa bara jag har varit och handlat. Ska försöka ta en närbild i dagsljus få se om det blir bättre.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #122 skrivet: 2012.08.15 - 16:55:21 »

Torka går utmärkt.

Tack! Den blir inte hård och seg då? Då ska jag torka det mesta!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #123 skrivet: 2012.08.15 - 20:23:55 »

Färsk svamp är bäst, därefter fryst, men plockar man mängder  :crazy: så är svampen god, torkad, särskilt i gräddsås eller omelett.
Karl-Johan är också god torkad
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #124 skrivet: 2012.08.15 - 22:42:12 »

Jag hittar nästan aldrig Karl Johan och gör jag det så är den maskäten.  Är dålig på vanliga kantareller också. I år bär ju folk hem hinkvis. Jag är glad om jag får ihop en liter. :snowman_sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #125 skrivet: 2012.08.16 - 12:29:42 »

Nu ska jag hämta mera. En hink har inköpts. Det är nog bättre än kassar där allt pressas ihop. Attack!  :mad_viking:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #126 skrivet: 2012.08.16 - 13:30:41 »

Var ska du göra av all svamp?!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #127 skrivet: 2012.08.16 - 14:08:48 »

Svamp är rik på d-vitamin och selen och jättebra att spara till vintern. Vi brukar torka eller frysa in. Ett tag syltade vi svampen, det är väldigt enkelt. Man gör en blandning på 3 delar salt och 1 del socker. Sen varvar man färsk svamp med saltblandningen i en glasburk. Svampen saftar sig själv och sedan är det bara att lagra i kylen. Man får plats med rätt mycket i en burk då den krymper. När man ska använda svampen så lägger man den i blöt några timmar.
Loggat

Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #128 skrivet: 2012.08.16 - 21:55:04 »

Karl-Johan har en kort växtperiod- några veckor. Jag har ett specialställe. Jag plockar ingen som är över 8 cm i höjd. I stort sett aldrig mask. Jag får så många så jag måste torka.
Jag har hela sommaren trott att vi fått mycket regn här men det visar sig i skogen och min brunn att det är ett normalår.
Röd-gul trumpet ligger ett snäpp upp i jämförelse med gul kantarell så det går ingen nöd på hemul  :loony:

Sorla
Hemul ger säkert bort av sitt överflöd till nära och kära!  :clapping:
Jag har inte tid med svamp nu. Jag har en byggställning uppsatt på norrgaveln(8 m)
Ska jag plocka svamp blir det i regnväder.  :huuh:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #129 skrivet: 2012.08.16 - 22:05:04 »

Idag hittade jag riktigt mycket kantareller. För att vara jag alltså. En 5-litersbunke blev full nu när jag sorterade upp det. Så är det drygt 35 liter rödgul trumpet. Tömde 10-litershinken jag köpt i kassar 3 gånger och sen blev den drygt halvfull innan jag gav upp. En halvliter taggsvamp och lite fårtickor också. Taggsvamp skulle jag verkligen vilja hitta mycket av, den är så god, och fin färg blir det av den rödgula.

Sorla, det krymper så förtvivlat. Förra lasset förvällde jag hälften. Det blev 6 små portionspåsar till frysen. Så ungefär 12 portioner av hela den där högen.

Ninnan, jag tycker kantarell är godast. Sen kommer nog rödgul eller kanske svart trumpet och som 4:a trattkantarell. Inte så förtjust i trattisar. Alltså, de är ju goda, men jag tycker inte de smakar lika mycket som de andra och så är skaften lite sega. Rödgul är så mjäll och mjuk, precis som kantarell.

Nu har jag att göra både i natt och i morgon. Men mina fötter och min rygg säger att de vill gå och lägga sig och läsa deckare istället.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #130 skrivet: 2012.08.17 - 20:00:11 »

Vanliga trattisar tycker jag endast är goda färska. Jag torkar och sen slänger jag dem efter ngt år.
35 l, inte går det att frakta på cykel? Jag är tvivlande  :cool:  :hm-hm:
Min rygg och höfter säger mej att det är jobbigt att skrapa, tvätta och måla, men å andra sidan är det gott att vara ute i luften och solen den tar fast jag oftast är i skuggan. Jag sover gott i alla fall.
Gick faktiskt en liten runda i skogen(säkert ställe) så jag fick kant. till kvällsmat  :blush:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #131 skrivet: 2012.08.17 - 20:43:41 »

Jodå. Korgen med finsvamp på pakethållaren och kassar med trumpeter i cykelväskorna. Har två stora väskor.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #132 skrivet: 2012.08.17 - 21:21:25 »

35 l, fattar inte??   :ninja:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #133 skrivet: 2012.08.17 - 21:37:58 »

Jamen i kassar, de packar ju ihop sig. När jag plockade i 10-litershinken som jag använde som mått (jag plockade 3 3/4 hink) så låg de väl mer fluffigt. Hade mindre än halvfulla kassar och så ploppade jag ner dem i väskorna bara. De formade sig ju och fyllde ut hela utrymmet liksom. Väskorna påstås rymma 25 liter styck, något jag alltid betvivlat - tills nu. Fick faktiskt ner allt i bara ena väskan, men en kasse låg ovanpå så jag kunde inte stänga locket så det täckte. Ville inte blanda med kläderna som jag hade i den andra.

Håller på att rensa nu. Har nog bara klarat av en tredjedel. Det är mycket mer tidskrävande att rensa än att plocka. Och jag måste bli klar i kväll för korgarna har stått inne sedan tvåtiden. De klarar sig nog inte till i morrn.  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #134 skrivet: 2012.08.18 - 08:48:42 »

Jag har fått svampfrossa eller nåt. Höll på och rensade till klockan 3 och då var jag så slut så jag måste slappna av och varva ner med lite mat och datorn ett par timmar. Sen kunde jag inte somna. Fan också! Jag vill inte sova bort hela dan! Men så lär det ju bli när klockan redan är 9 snart.  :sadsad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 19   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544