Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 12:41:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Solbränna  (läst 10314 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2012.07.05 - 21:51:53 »

Jag har klantat mig! Jag smorde ungar, jag smorde make. Jag smorde mig själv, och maken smorde hela min rygg under nogrann uppsikt av mig. Men jag glömde smörja mina egna armar. Ajj!!! :bang_head:

Har ni några spännande huskurer som faktiskt fungerar? Jag smörjer med 99% Aloe Vera-gel. Men den svalkar bara för stunden.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.07.05 - 22:39:36 »

Jag hade en. Lakacydcreme. Men de slutade ju göra den. Den hjälpte även jättebra mot riktiga brännsår, såna man får av eld alltså.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.07.06 - 05:59:51 »

 gurkskivor eller kärnmjölk... det är huskurerna jag vet. men jag vet inte om kärnmjölk finns hos er, kanske det fungerar med filmjölk eller yoghurt också? det "drar ut brännan" ur huden sägs det.
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2012.07.06 - 09:56:59 »

Jag hade en. Lakacydcreme. Men de slutade ju göra den. Den hjälpte även jättebra mot riktiga brännsår, såna man får av eld alltså.  :sad:

Lakacyd? Låter som Laktacyd som är en tvål. Är det samma fast den ena är två och den andra är smörjelse?  :hm-hm: Tvålen är mycket mild iaf.....

gurkskivor eller kärnmjölk... det är huskurerna jag vet. men jag vet inte om kärnmjölk finns hos er, kanske det fungerar med filmjölk eller yoghurt också? det "drar ut brännan" ur huden sägs det.

Det är det knepiga med de där huskurerna.... Jag har svårt att ser hur man kan fortsätta fungera medan man sitter och balanserar gurkskivor. :shake_head: Vad är kärnmjölk? Har ingen aning om det går att få tag i här. Skulle det gå med vanlig mjölk? Vad i kärnjölken är det som gör att det är bra för solbränna? Yoghurt har jag övervägt någon gång, men det blir så kladdigt. Nu har hursomhelst det akuta lagt sig. Det blir långärmat idag och försöka vara i skuggan så gått det går.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.07.06 - 10:43:27 »

vet inte vad karnmjolk egentligen heter pa svenska. Men det ar litet surt mjolkprodukt som blir kvar efter att man karnat smor. Eller, det var det forr, nu gors det nog pa annat satt. Ganska vanlig maltidsdryck har i NL. Den ar mindre sur an yoghurt och tunnare.

Tanken med gurkan och mjolken och yoghurten ar att den "drar" varmen ur brannan. Dvs inte att man ska ha det pa branda delen hela tiden :)

Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.07.06 - 10:44:10 »

Heter buttermilk pa engelska om det nu hjalper....
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.07.06 - 14:32:53 »

Tror att cremen var den urprungliga produkten. Hade funnits typ alltid. Det fanns röd och gul tub, den gula var surare. På tuben stod att den var bra mot bl.a. analklåda. :tongue: Den luktade underbart, lite syrligt och mjölk.

Vet inte varför de slutade göra den, den var väl inte tillräckligt hipp för det nya sortimentet. Jag var så upprörd att jag t.o.m. ringde till det stora läkemedelsbolaget och förhörde mig om om den fanns under ett nytt namn eller fortfarande såldes i andra länder.

Det var en veterinär som tipsade mig när min hund hade blivit biten i örat. Han hade flappöron, det var sommar och varmt och såret vätskade, så han fick utslag i hela innerörat stackarn. Laktacydcremen fick bort det på nolltid. Så jag började testa den på alla hudproblem jag själv fick och den hjälpte nästan alltid, men speciellt underbar var den om man brännt sig som sagt, ovasett om det var sol, eld eller brännässlor! Svalkade skönt i såna fall också.

Usch. Jag blir upprörd igen nu när jag påminns om denna underbara produkt.  :worried:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2012.07.08 - 16:29:43 »

Jaha! Jag har altid trott att yoghurten mfl produkter skulle ligga kvar på huden.  :smack_head:  :redface:

Du gissar nog nära sanningen, Hemul. Den var inte tillräckligt hipp.  :shake_head: Det lät ju fantastiskt bra! Den hade jag gärna velat få tag på.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2012.07.08 - 22:54:16 »

Vi har aloevera växten till alla hudproblem, tar bara bladen, bryter sönder och sprider gelen till huden.

Vitkålsblad lär hjälpa också till mycket.

Kan mjölkprodukten som Mynlen letar efter vara filmjölk?
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.07.09 - 08:24:29 »

nej, filmjölk är syrad med filmjölksbaciller. Det är något annat. Kärnmjölk finns men det används i sverige mest som billig vara i produkter. googla själv kärnmjölk....
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2012.07.09 - 20:32:43 »

Nä, det verkar inte finnas kärnmjölk hemma i sverige. Men i Finland. Kallas Piimä eller ngt liknande. Dumt, det var ju där jag var och fick min bränna!  :lmao:

Jag har ingen aloeveraväxt. Är de svåra att odla? Skulle kunna tänka mig att ha en hemma. så ofta som jag använder AloeVera. Jag köper i tub på hälsokosten.

Vitkålsblad? Ska man krossa dem? Vi har nästan alltid vitkål hemma.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #11 skrivet: 2012.07.29 - 20:17:11 »

Yoghurt torkar snabbt och är inte kladdigt. Lindrar väldigt bra men nu är det kanske över. Jag köpte föresten en ny produkt, sådan där after sun av märket Börlind, hur bra som helst, lindrade direkt.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544