Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 15:38:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932202 gånger)
0 Medlemmar och 68 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #240 skrivet: 2009.01.25 - 20:14:31 »

Jap bara totalkolesterol ,men mer nyanserade  prover ska tas snart .

Jag har nu läst nästan hela Ravsnkovs bok och ifrågasätter mycket i denna värd.

jag vet inte om jag vill tro på något vetenskapligt dokument härefter.
jag har även själv fixat ihop en magisterexam  " hundra år sedan" och studerat vetenskapligt förhållningssätt och hur man behandlar statistik och redovisar resultat.
Så allt Ravsnkov presenterar är skrämmande.

I mitt fall tänker jag så här:

1) Jag har förut haft normala värden i totalkolesterol ( men kommer inte ihåg siffran)
2) Om jag nu har helt plötsligt fördubblat mitt totalkolesterol till över 10 kan det mycket väl bero på stressen som oron för födelsemärket orsakade
och enligt Ravsnkov kan kolesterolet stiga 50% hastigt av just stress.
3) högt totalkolesterol är bra för då har man bättre immunförsvar mot infektionssjukdomar !
4) enligt vissa väntar sig döden bakom hörnet om man har högre kolesterol än 4,8  :laugh:, vad blir det med mig med värden 10 då  :whistle:

Så jag tror inte att min totalkolesterol är så hög som 10 och även om så skulle vara fallet tänker jag absolut inte börja käka statiner  :puke1: och
göra läkemedelsbolag ännu rikare  :mad_roll: för ingen nytta  :mad_roll:
Men vi får nu se var farbror doktorn hittar på  :rolleyes:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #241 skrivet: 2009.01.31 - 20:25:40 »

Det rör sig igen på vår köksrenovering :

Ventilationsrören ovanför överskåpena är kamoflerade med skivor.
IDAG:
Det har kommit ljusdioder under överskåpena
och barnen har rivit taperesterna bort från köksväggar och från den hallväggen som ska tapetiseras
Vad har jag gjort ? organiserat allt och städat och blötat lite tapeter ...
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #242 skrivet: 2009.02.16 - 19:39:39 »

Minstingen ( 11 år) fick  vaxinspruta i torsdags och ja, man kunde få 38- 39 graders feber av detta.

Han fick feber i söndags men inte 39  utan 40- 42 grader.
Läget är alvedon dygnet runt.
Han har förskyldningsastma så vi maxar även astmamedicineringen  dygnet runt.
Hans kost idag:
coca cola, hemma glass, ett par finncrips med crem bonjour och några ahlgrens bilar

Vi får vara glada när febern är under 40 grader !

Resten av sällskapet är pigga  och efter några lediga dagar ( vi har sportlov)  ska herrskapet i morgon  ta tag i hallväggar och köksvalv och börja slipa och spackla och
slipa trappan också på farten.
jag hoppas att vi är klara med dammet på torsdag- kväll men jag kan ha fel också  :blink:
Men jag hoppas, för SEN ska det bli ursnyggt: DYYra fiiina tapeter ( 700 kr / rulle !! ,men jag köpte bara två rullar ! ) på ena väggen och vita rumshöga paneler på andra väggar och runt trappan som ska också målas vitt.
Några detaljer av trappan kan blir mörkbrunlackade  ( trappan är i dag lackad furu ).

Jag tar nog hand om minstingen oh låter dom andra jobba  :whink:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #243 skrivet: 2009.02.16 - 19:49:11 »

Jap bara totalkolesterol ,men mer nyanserade  prover ska tas snart .

Jag såg inte detta förut. Men herre gud, är det totalkolesterol kan det ju innebära att du har bättre värden!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #244 skrivet: 2009.02.21 - 18:30:40 »

Jag bryr mig inte om kolesterol just nu, för jag anser att det är hälsosamt  :lol:

Däremot har jag varit helt frånvarande  de senaste 5 dygnen pga. en dunderförskylning  :sad:
Det var först i dag och orkade mig till datorn för en liten stund.
Feber, snuva, hosta, ni förstår hela trudelutten, och den här galesgapen verkar inte ge sig  :mad_roll:

Minstingen är sjuk sedan förra söndagen, jag sedan tisdagen och styrmannen sen onsdag , tur att tonåringar har varit friska och ha kunnat åka och handla, laga mat och faktiskt
renovera hallen , som vi började precis när vi vuxna sedan däckade i sängen...
Så de har både bredspacklat på väggar och slipat hela trappan.

När styrmannen vaknar nu dvalan kollar han det sista finliret och sedan kan vi börja måla trappor och tapetisera och panelera väggar  :clapgrin:.
Jag hoppas att det värsta dammgörat är nu färdigt... för det var verkligen inte hälsosamt att slipa med en sjukling som har förskylningsastma och två andra som bara hostar och nyser stup i kvarten ...

Hoppas att alla barn har haft en bra sportlov ! :huuh:

Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #245 skrivet: 2009.03.11 - 21:14:29 »

Två av oss har åkt till fjällen denna veckan och jag har fått äran att måla trappan under tiden-

Så spännande, men lite omständigt, för man kan ju inte måla allt bara rakt av  när man ska ju kunna gå där också under tiden ... :whistle:

Så först lite mer spackel och lite mer slipning och lite fix med kniven
Sedan kvlistlack  en gång och en annan gång  (för att de inte börjar blöda...) vänta minst 30 minuter mella stryckningar.

Det blir en lacknafta-baserad färg på trappstegena och en vattenbaserad på hantagena, snickerier ( spalje mm.)

Allt ska först bottenmålas ; den vattenbaserad med vit färg och den lacknafta saken med den riktiga färgen blandat med 10 % lacknafta.
Sedan är det 2 strykningar med täckfärgen i båda fallen.

för att kunna gå upp och ner någorlunda säkert kan man måla bara varanna trappa åt gången och bara höger eller vänstersidan av hantagena åt gången.
Den vattenbaserade färgen är övermålningsbar efter 2 timmar , men den andre behöver 16 timmar mella strykningarna.

Det gäller att veta vad man ha gjort och när och vilken trappa får man gå på vilken dag och vilken hantag ska man ta tag i torsdag och vilken på fredag  :confused3:

Loggat
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #246 skrivet: 2009.03.12 - 21:14:27 »

Bra trapptips, vi ska också ge oss i kast med hall och trapp och det verkar smart att skicka ut familj och hundar.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #247 skrivet: 2009.03.13 - 14:32:13 »

:lmao: speciellt hundar !

Jag börjar se resultat redan !  :yay:.
Det behövs en stryckning på ett litet område på utsidan och två omgångar på " varannan trappa".
Vi kommer att skruva loss handstödet längs väggen för ditt kommer en ny vit panel. Handstödet ska målas någonannanstans , var undrar jag ,
var har vi 3-4 meter ledig yta för att måla i lugn o ro .
Den kommer nog hamna på hallgolvet och alla får hoppa över och akta den hela tiden  :lick:

Men vilken vacker grå nyans vi valde... jag är så stolt att vi vågade satsa på mörka trappor istället för vita  :yay:!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #248 skrivet: 2009.04.02 - 08:57:06 »

Nu har vi målat alla 6 dörrkarmar 4-5 gånger, en var omålad ( en ny valv) och 3 var svarta innan. Nu är alla vita! :smile:
Vi har börjat att sätta paneler runt trappan och hoppas på att blir färdiga med det idag, sedan är det två rullar av min fina tapet kvar + lister  och karmar och annat smått och gott. Men det börjar i alla fall likna nått!

Jag fattar förresten inte vad det är med oops. de innehåller knappt några kolisar alls, men de puffar mig upp i vikt dagen efter  :eeek:
Mysko, för det mesta tar jag storeost, tomat och peppar på dom , och lite smör på botten förstås. Inget konstigt där heller kan man tycka.
Någon gång tar jag en kanelrulle, med lite socker, men den hela sockermängden är då ca. en tsk.
Men jag svullnar även av macka-varianten...
Ibland gör vi den på philadelphia ibland på kesella... jag tycker mig inte att se någon skildnad mellan ingredienserna. Det är bara mysko ! :mad_roll:
Loggat
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #249 skrivet: 2009.04.02 - 12:02:40 »

Kan du inte lägga in en bild på hallen så vi får se hur det blir. Jag är nyfiken, det låter snyggt.
Loggat

Levis
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 318

« Svara #250 skrivet: 2009.04.03 - 10:13:32 »

Ja, bilder! På hallen och köket, och allt vad ni har fixat till! Finns det några före-bilder också?
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #251 skrivet: 2009.04.03 - 20:24:02 »

Hur många gånger har jag tänkt detta med bilder... men det blir lite kommpicerad nu när jag fotar med den maskinen som jag först får tag i ( oftast makens mobil)
sedan har jag ingen susling var hans överföringskabel finns, han har ingen tid att visa var den finns och jag ska minnsann inte överföra bilder från hans kamera för att det kan försvinna något viktigt och han hinner inte själv just nu och ...
sedan har vår bärbar pajat och vi använder barnens datorer så det blir olika varje dag , och när man har tid att göra något här har man inte usb-minnet med sig , och definitivt inte den med bilder ... och ja ni kanske förstår,
Men jag lovar att det ska bli några ... sen ... :blush:

Växthuset är nu i allafall inred inför sesongen... ni skulle behöva se bilder av det med ,eller hur ...
Mannen och mellansonen gjorde ett snyggt jobb... ( skönt att ge order :kungfu: och folk gör som man säger  :inlove:)
Nu har jag plats åt mina 1000 plantor där ... det är bara så och omskola  :rolleyes:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #252 skrivet: 2009.04.09 - 19:09:17 »

Vi har fått panelena på väggen och ungarna är utspridda till olika adresser ett par dagar.
Så vi har fått semester  :thumbsup:

Några utflykter och kinesisk restaurang  väntar .... räkchips here I come!!! :wave:
Loggat
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #253 skrivet: 2009.04.09 - 20:37:53 »

Räkchips var på tiden!!!  :lol: Du kan nog behöva riktiga kolhydratstinna sådana efter alla dina experiment!  :nod-yes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #254 skrivet: 2009.04.12 - 20:02:53 »

De smakar egentligen papper... men goa sådana ...
Maten ) kines-mogolisk var gott och även friterade saker gick ner...
Men vi tog bara en boll glass, lite lönnsirap och en friterad bananboll som efterrätt
och stålsatte oss mot påskgodis!

Allt som allt har jag smakat ett par bitar choklad ... inget vidare goda
och en paket lakrisal.
Så vågen är vänn med mig och jag tänker tuffa neråt mot samma vikter som jag befann mig förra midsommar 71 kg!
Nu har jag ca. 4 kg dit, men kläderna känns ok ändå så jag har ingen panik .
Loggat
Sidor: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544