Jag var en vecka sen hos doktorn för att visa en blödande födelsemärke och bad honom att kolla mina sköldkörtelvärden och allmänna blodvärden också, bara för att bevisa att jag har hyperbra värden
resultatet : födelsemärken ok, inga beskymmer
Sköldkörteln : inga anmärkningar, och jag som hoppades på det för jag vill testa medicineringen pga. att jag har ju nästan alla symptom
, men nej.
Däremot, fick läkaren hicka av mina kolesterolvärden den var över 10 !
Jag vi har hjärtinfarkter i släkten , flera fall opererade , den senaste under julhelgen och den yngsta bara vid 35 års åldern.
Mamma har höga värden , kring 6 eller 8 men som tur är vägrar hon att medicinera.
Men det intressanta är att min mormor och morfar som är över 90 år lever väl men de har käkat smör hela sitt liv och lagat maten själv under alla dessa år.
De mår prima för sin ålder, medan generationen efter faller ... med sina margariner
Nu har jag tagit tag i ämnet och läser nu boken om goda kolesterol och mättade fetter av Ravsnikov ( jag SKA lära mig hur hans namn stavas !)
Nästa vecka blir det nya och mer nyanserade provtagningar, men läkaren blev lite tyst när jag sade att jag "tror inte på kolesterol" .
Vad jag funderar är att i kostdocktorns sidor visar sig att folk har värden kring 4-6 men att jag har över 10, kan det verkligen stämma ?
Styrmannen äter samma mat och har 6 , om jag inte minns fel.
Ca 5 år sedan har jag fått helt normala kolesterolvärden i en mätning, kan det verkligen fördubblas bara så där.
Ravsnikov säger ju att man kan inte påverka mycket på kolesterolvärden genom kosten , men jag har ju inte läst allt än
och inte fått mer provsvar om de " goda och onda" värdena och inte dessa apo-värdena heller.
Men jag lär ju bli lärd under närmaste tiden, jag måste ju möta doktorn och motargumentera statiner
Surt tycker jag , jag har ju lite annat att göra just nu än springa hos doktorn och prata om kolesterol