Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 11:42:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932033 gånger)
0 Medlemmar och 19 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #180 skrivet: 2008.11.14 - 23:01:51 »

MiaP har du också något med sköldkörteln , diagnos ?

Jag har inte tidigare ens läst om ämnet för "mina värden är ju bra  :confused3:", men nu när du Levis skrev om dina släktningar och din situation
har jag nu tillbringat ett par dygn att läsa om denna organ och dess funktion/icke funktion .
Riktigt skrämmande att ingen läkare har ens på "skojs skull" väkt tanken om att testa någon form av medicinering.

Är problem med sköldkörteln ärftliga ? min farmor hade något som man kallade för struma ( giftstruma ?? )
I Finland verkar man bunta även sjögrens sjuka, fibro och massa annat reumatiskt ihop med sköldkörteln ...
Loggat
MiaP
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 848

Hemsida
« Svara #181 skrivet: 2008.11.14 - 23:47:46 »

Ja, det är ärftligt, men jag är den enda i min släkt som jag vet om. Så man kan få det ändå. Det lustiga är att jag aldrig har hört om det i samband med fibro och reumatiskt. Vid giftstruma har man för hög ämnesomsättning och jag har för låg. Men jag har haft det sedan 12års ålder och då kunde man nog lite mer om det än i dag. Nu kör alla läkare med referensvärden på blodprover och det stämmer inte med verkligheten. Förr tog man lite olika prover. Bland annat fick  jag dricka radioaktivt vatten och spara urin några dagar för att de skulle mäta dels på kroppen och dels på kisset vart det radioaktiva tog vägen.  :max-shock: :shock:

Kom hem från Helsingfors i går morse, det var fint väder förutom att det blåste av bara attan så där fick man frysa.  :w00t:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #182 skrivet: 2008.11.15 - 00:06:39 »

Jaså minsann. Min moster fick också problem i medelåldern, så då kanske jag också har det i släkten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #183 skrivet: 2008.11.15 - 19:20:26 »

Om jag nu skulle ha något i sköldkörteln, så har jag förmodligen haft det från barndomen eller så. Flera problem har ju haft sen urminnestider.
Jag hade även en plågsam migrän när jag var barn, jag var ofta nästan medvedslös under attackerna och spydde ... redan på dagisåldern :sad:
Massa undersökningar innan jag ens började skolan, migrän har blivit bättre med åren och den huvudvärken som jag kan ha periodvis nu är inte riktigt samma karaktär,som den migränen som jag hade då.
I Finland hittade jag en omfattande stödsida och där var de olika problemen med körteln i olika diskussionsgrupper.
En av undergruppena innefattade massa diagnoser där bla. fibro och Sjögren och flera andra som jag inte kommer ihåg nu.

MiaP, jag hade en svag aning att farmors struma var just överproduktion, och mina symptom skulle stämma bättre på just underproduktion.

Tack för alla "kalla" kramar , mina fötter är oftast så kalla att jag skulle inte vilja ha dom under min täcke, för att inte tala om min man vill ha dom hos sig då ...
ullestrumpor och fårskinnstofflor är trogna vänner, ibland samtidigt  :blush:
Loggat
Levis
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 318

« Svara #184 skrivet: 2008.11.17 - 22:04:47 »

Som jag har förstått det så är problem med sköldkörteln ärftligt, men inte nödvändigtvis vilken typ av problem. Det är själva strulet man ärver, sedan får vissa överproduktion och andra underproduktion, ingen aning om hur det funkar. Ungefär som med allergier, man kan ärva förmågan att bli allergisk, men man behöver inte alls bli allergisk mot samma saker.

Struma i sej är ingen sjukdom, utan bara en benämning på förstorad sköldkörtel. Den kan bli förstorad vid överproduktion, och jag tror att det kan gå över i det som heter giftstruma (inte helt säker här...). Sköldkörteln kan även vara förstorad i början på en underproduktion. I så fall klarar inte sköldkörteln produktionen på normal nivå, men om den anstränger sej lite extra så kan den fortfarande sköta sitt jobb. Men då blir den förstorad av ansträngningen, sedan orkar den inte mer och skrumpnar ihop så sakteliga istället.

Idag kan ni få varma kramar, för jag har knappt frysit något på hela dagen!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #185 skrivet: 2008.11.21 - 18:18:35 »

vad ska jag börja ..

jo, magnesium har varit den bästa "magmedicinen" hittills, 700-800mg på kvällen löser tarmen smidigt
och smärtfritt på morgonen  :inlove: :lol:
Jag har nu testat med bara magnesiumtabletter och kalsium-magnesium-tabletter .
Det ska även finnas magnesiumsulfat i apoteket, men vi kunde inte lista ut hur många portioner man kunde få ut
 från 100g magnesiumsulfat när rec. dosen var 10 milliliter  :crazy:
100g skulle kosta 50 kr . 125mg tabletter kostade över 1kr  /st så man använder dom inte som maglösande varje dag,
 men gärna 2 gg / veckan  :whink:

Jag får väl beställa magnesiumsulfat också  ( det var en beställningsvara ) snart,
men vad underbart att någonting fungerar, nu kan jag konsenterera mer på maten och recept när magen fungerar kolhydratfritt

Min vikt började skena upp över 75 kg under den här tiden då jag letade efter någon hjälp på magen och kolisarna satte suget på
gång på en gång.
Men nu verkar vikten trappa neråt.

Styrmannen har också länge stampat vid 114-115 kg men även där visade vågen  112,8 idag :strut: :banana: var det i morse !

Kökbygget går sakta framåt : vi har nu hela väggar när alla el-arbeten är klara,
Styrmannen har börjat spackla och vi har enats om en fläkten och var vi ska köpa den.
Han har förberedd för fläckten  så även den biten är snart klart , fläkten kommer
hem förhoppningsvis nästa vecka.

När fläkten är på sin plats kan vi flytta spisen under den ,vilket innebär att vi kan montera  alla underskåpena och diskbänken på
den väggen där spisen och gamla fläkten har varit .
Diskbänken är nästan 4 meter lång ,så den blockerar effektivt mycket. vi kan tex. inte ens flytta kylen och frysen på sin plats i köket
innan diskbänken är på sin plats, för då kan man inte manövera alls med den bjässen i köket ( köket är bara 4 x 4 meter )

Jag kollar om jag kan infåga lite skisser om köket hit , de råkar finnas i den här datorn jag sitter vid just nu.
Grafiken på vår vuxendator har pajat , den fungerar men bara med 4 färger :mad_roll: :smack_head: och alla ikoner är för stora ...
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #186 skrivet: 2008.11.21 - 18:52:47 »

nej, jag finlirade lite med ikeas köksritning för att kunna visa våra planer, men jag hittade inte  filen utan att använda deras ritproggram,
Man kanske kan spara skärmbilden ocn infoga den ... *funderar vidare*
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #187 skrivet: 2008.11.23 - 00:31:38 »

Jaha, du har smittat mig. Nu är det min tur att käka katrinplommon.  :bang_head:

Det är ärligt första gången sedan 5-årsåldern jag haft den typen av problem. Vad är det för fel på mig? Alla andra blir bra eller bättre i sina krångliga magar på kosten och jag som alltid haft järnmage, jag får en hel hög med problem. Vaffö är det på detta viset?  :cry:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #188 skrivet: 2008.11.23 - 00:33:47 »

Jag gjorde kompott på TRE hela katrinplommon och jag hade både lite socker och potatismjöl i. Avnjöts med gräddmjölk och laktastabletter. Ska det va så ska det! :devil:
Loggat

Levis
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 318

« Svara #189 skrivet: 2008.11.24 - 09:36:24 »

Jaha, du har smittat mig. Nu är det min tur att käka katrinplommon.  :bang_head:

Jag trodde först att det var att renovera köket som hade smittat, men så var det alltså inte.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #190 skrivet: 2008.11.24 - 16:04:11 »

Nog för att det skulle behövas alltid.  Tyvärr går nog det problemet inte att lösa med katrinplommon. :shy:
Loggat

Bookia
Hero Member

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 622

« Svara #191 skrivet: 2008.11.24 - 16:12:04 »

Testa Biosa! Jag är helt lyrisk över dess effekter.  :yay:

Nog för att det skulle behövas alltid.  Tyvärr går nog det problemet inte att lösa med katrinplommon. :shy:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #192 skrivet: 2008.11.24 - 16:24:18 »

Men det är ju löst ju.  :whistle:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #193 skrivet: 2008.11.27 - 16:08:48 »

Ha-haa, Styrmannen var hos doktorn idag för exem, men farbror docktorn kom på att han väger för mycket  :tongue:
Strymannen tänkte själv att be om kolesterolvärden mm. och det gick de med på, så klart.
När läkaren hade konstaterat övervikten , tog han blodtrycket ( ha-haa helt normala värden  136 / 90 för en snart 50 -åring )
Sedan frågade läkaren om man dricker öl ? Nej ...
Det blir kanske för många mackor ? Jag äter inte bröd alls ...

Det blev inga fler frågor, men provtagning i morgon bitti.
Han ska vara fastande från 21.00 i kväll.
Ska man vara fastande för kolesterolprovet , för jag misstänker att de tar socker också  :lick: :lmao:

Det blir nog intressanta siffror  :crazy:

Stackars läkare som inte hittar  några konstigher på gubben trotts övervikt  ( 190 cm 113 kg). :lmao:
Han är ju bara muskler hela han + mage, men ingen lullande mage, så folk tror inte att han väger så mycket
som han gör, men visst skulle inte tvåsiffrig vikt vara fel. :biggrin1:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #194 skrivet: 2008.11.27 - 16:35:00 »

113 är ju inte så farligt med tanke på hans längd. Är han sen muskulös också... Vad skulle hans ideal vara? 95?
Loggat

Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544