Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 09:17:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 931926 gånger)
0 Medlemmar och 66 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #150 skrivet: 2008.10.15 - 18:48:33 »

Vad är detta för mysko ??????? :eeek:

Jag har inte skrivit inlägget ovan , men jag har skrivit en annan och den är borta !

Hemuuuuuuuul hjälp ! :worshippy:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #151 skrivet: 2008.10.15 - 19:17:58 »

:max-shock: :redface: :redface: :redface: Förlåt! Det var jag  :cry: :cry: :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #152 skrivet: 2008.10.15 - 21:18:21 »

Lugn bara lugn , bara jag fattar så blir det bra ...

Det är så här att vågen visade i dag 72,6 kg ( minus 2 kg på 3 dygn)
och
Styrmannen har gått ner från 115 kg till 114 kg under samma tid.

Det mystiska är att jag jobbar bort mina 5-7 sista kilon , medan styrmannen trampar på starten igen och ska ner 20 kg.
Hur kommer det sig då att jag minskar 2 kg så där när jag trodde att det kommer att handla om att fila varje 100g  länge.

Jo, jag sade ju att vi började " fakir" och kör i princip kött, fett och ovanjordiska grönsaker.

Jag åt idag :
makrill i tomatsås och några ostskivor på
och
lax ( kanske 150g) , kålrabbimos  med lite palsternacka, smör och en skvätt grädde, Cf 34%  3 msk kanske , och ett par matskedar avokado, ett par kolrotstavar.
Sedan gjorde jag skaldermans ostbröd ( keso, ägg, ost ) och smakade ett med smör, men det var inte riktigt min smak, för mycket ostsmak helt enkelt.
Det kan fungera med massa andra ingredienser :confused3:

Lite ost och grädde + lite rotsaker över fakiren.

Jag kunde konstatera att jag har klarat med två måltider idag. eller kanske åt jag ett ägg då när jag skickade barnen till skolan på morgonkvisten.
Själv deckade jag mig tillbaks till sängen med en eländig huvudvärk som inte har släpt helt än , trotts, massage, en lätt styrketräning på 45 min och två värktabletter :sad:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #153 skrivet: 2008.10.15 - 21:21:11 »

Så fakir funkar på dig. Nedra orättvist detta!  :kungfu:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #154 skrivet: 2008.10.15 - 21:41:16 »

Finns det något som fungerar för dig ?

Alltså minus ost / mjölk/ kaffe /frukt /nötter / något .

Skalderman ylade om någon som behövde 10 månaders fakir inna kroppen började släppa fet... låter jättejobbigt !
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #155 skrivet: 2008.10.15 - 21:48:50 »

Jo, att hålla igen på kalorierna. Men jag går upp det igen när jag inte orkar äta så lite längre. Fakir går jag omedelbart upp i vikt av och jag tror ju inte på det heller, tror inte ens det är nyttigt, så hålla på 10 månader utan nån effekt skulle jag inte göra.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #156 skrivet: 2008.10.16 - 21:20:58 »

Vi kör nog inte en ren fakir heller och jag funderar om om jag skulle  ta lite tillskott av magnesium , c-vitamin och ev. något annat under de veckor vi kör lite striktare.
Möjligtvis är vår variant att just "minska kalorier" för jag märker att jag äter nu bara två måltider och vi skippar efterrätter och bär och minskar men utesluter inte helt mjölkprodukter/ost.

Styrmannen har tuffat ner till 113 kg.
Min vikt är lite upp idag , men det beror ju på att magen fungerar när den vill , inte då när jag vill  :angrywife:

Jag har fortfarande inte på säkra hur jag ska lösa detta med tarmfunktion :
Katrinplommon och "mycket fett" i vår soppa orsakade våldsamma kramper i magen.

Heltplötsligt fick jag inte ont i magen alls av en bit av äppelkaka ( severades i sonens föräldramöte, jag hade ingen behov eller sug att äta det, men sonen pratade så högt och stolt om att han hade bakat dom på morgonen , så jag KUNDE inte stå framför andra föräldrar och tala om att jag inte tänker ta en bit ...) på samma väva tog jag även ett par finncrisp utan magknip och magen rullade lite enklare :whink:
Men dessa mängder av kolhydrater  :nonono:, löser inget i längden.

Funderar om jag ska vara utan ost  :sad: ? Men jag älskar det som frukost med makrill  :inlove:
Loggat
Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #157 skrivet: 2008.10.16 - 21:26:17 »

:max-shock: :redface: :redface: :redface: Förlåt! Det var jag  :cry: :cry: :cry:

meddelandepiraten har slagit till igen  :hmm:

så roligt att läsa om er idalinda  :clapping:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #158 skrivet: 2008.10.16 - 21:30:03 »

[quote

:hmm:

/quote]

:lmao:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #159 skrivet: 2008.10.16 - 21:30:14 »

På KiF var de ju många som körde ständig fakir eller näst intill och ändå inte gick ner. Margareta hör väl dem. Jag har inte läst där på ett tag så det kanske har ändrats. Jag var betänksam till att helt utesluta kolhydrater redan förut, men efter att ha läst Shwartzbeins bok är jag det ännu mer.

Har du provat att koka katrinplommonen? Eller välj nån frukt som har effekt men inte lika stor. Päron, persikor, aprikoser.... Banan tycker ju många håller magen igång. Är gott till chokladglass också.  :whink:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #160 skrivet: 2008.10.16 - 22:02:12 »

Denna Shwartzbeins har jag inte hört talas om.
Kan du berätta kort vad det handlar om ?

Jag har ju käkat päron under några dagar, och de torkade också... men jag tror att de triggar sockersuget, men jag har blandat med söta saker i övrigt för mycket på sistone så det är bara bra att vara utan ett tag.

Koka katrinplommon och bre över ostbrödet... skulle det kunna bli julstjärnor  :inlove: ?

Banan gjorde den äldsta sonens mage till en trög katastrof när han var en bäbis, så det kan ha den effekten också.
Visst är det gott med chokladglass om man nu kan äta choklad  :cry:
jag testade några bitar nu på hösten, fick ont i halsen ,men inte svullnader i munnen, däremot såg jag en början av exem i underarmen, och då kände jag att det är lite läge att experimentera mer av den varan  :nonono:

Sharonfrukt älskar jag , det med meze och ev. päronbitar är rena godis för mig.
Men sharon är ju rena socker, persika verka vara mycket bättre...

Ska grunna allt detta  :rolleyes:

Jag levde i tron att vi ska ha köksbänken snart ( med vatten ) men det verkar väldigt avlägset just nu.
Ett par skivor från snickaren ska inte komma denna vecka utan möjligtvis nästa, noväl, det spelar just nu "ingen som hälst roll "
För vi rotar oss just nu inne i väggen :blink: i köket.

Allt började att överskåpen flyttades till ett förråd och idag skulle vi riva bort de gamla kakeln.
Lättare sagt än gjort.
1) man får ju inte loss dom hela utan som små vassa bitar ( en tjock matta på golvet snabbt ,sabbt)
2) när man lossar kakel följer halva gipsskivan med

Då avbröt vi att bryta kakel och började fundera om man skulle skära ner en större del av gipsväggen för att slippa eländet med kakel och packlingen efteråt.
Det slutade med att med 3 nya gipsskivor  ( lite över 100 kr /st) kan vi täcka ytan vi river bort och får snygga ytor att kakla på direkt,
behöver bara spackla lite lätt på skarvar på gipsskivor

Så idag har vi stora hål i väggen där syns fuktspärr och isolering.
Men nu är det också enklare för Styrmannen att dra el och andra ledningar  dit vi vill ha dom .

I dag har vi snackat mycket om eluttag  (massor vill jag ha , styrmannen funderar på hur man gör det i praktiken )
och belysning ( ska vara snyggt ,men effektivt)
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #161 skrivet: 2008.10.16 - 22:17:26 »

http://www.schwarzbeinprinciple.com/

Hon är endokrinolog och förspråkar lowcarb, men inte nocarb. T.ex. dr K säger ju att man ska äta de kolisar kroppen trots allt behöver, men han kommer inte med mer förklaring än att omvandlingen av protein till glukos är en resurskrävande process och en onödig belastning för kroppen. Jo, och så är det slöseri också och det kan jag väl hålla med om.  :tongue:

Schwarzbein menar att det man ska eftersträva är en balans mellan metabola och anabola hormoner. Om man inte äter kolisar alls kommer man att ha ett överkott på metabola hormoner (glukagon, adrenalin och allt vad det är). Hon säger att man oftast mår bra i början men efter längre tid så kommer de negativa effekterna. Vi började ju inte märka effekterna av för högt insulin över natten, så varför skulle vi göra det med för höga nivåer om metabola hormoner?

Hon pratar mycket i termar av åldrande, att målet är att sakta ner åldrandet (på cellnivå). För mycket metabola speedar upp alla processer och vi åldras snabbare. Det är ju precis det som Vilhjalmur Stefansson antog om inuiterna och det var orsaken till att han INTE ansåg att deras diet var hälsosam trots att han mådde bra när han åt så. Detta utelämnas alltid när man refererar till Stefansson.

Jag tycker det svartben säger verkar trovärdigt.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #162 skrivet: 2008.10.16 - 22:22:30 »

Visst är det gott med chokladglass om man nu kan äta choklad  :cry:

Ja visst ja. Förlåt.  :smack_head:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #163 skrivet: 2008.10.16 - 22:48:56 »

är det någon mängd kolisar hon föreslår / använder själv ?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #164 skrivet: 2008.10.16 - 22:53:11 »

meddelandepiraten har slagit till igen :hmm:

Jag vet inte vad det är med mig! Det går i perioder, det där.  :cry:

Loggat

Sidor: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544