Allt hänger ju ihop med det att jag inte fixar mjölk och mjöl under vinterhalvåret ( ursprungsliv, jag får snuva av dessa två under vintern, men kan äta dom fritt under sommaren om jag vill).
När jag inte klarar av mjölkprodukter ( förutom smör och hård ost ) har jag fått leta efter resept på andra håll än LChf-sidor och böcker.
Då har jag av naturliga skäl läst mycket om paleo , colting-paleo och rawfood.
Så min bild om "gammaldax mat", som jag länge har kallat vår mat, har blivit bara tydligare.
Min vanlig dag ( som det var i dag ) såg ut så här:
Förmiddagen: en burk makrill i tomatsås med massa ost hyvlad på den ( och sedan måste jag erkänna, den uppvärms i micron
) +1 dl osötad äppelmos med lika mycket egen musli ( valnötter, mandel, solrosfrön, sesamfrön, honung, kanel, kallpressad rapsolja)
Mitt på dagen ( vi var på farten och hos svärmor) en apelsin, valnötter och 50g mjölkfri choklad
kvällsmat : en stekt ryggbiff, 2dl rotmos ( potatis och rotselleri utan grädde) , paprikabitar, groddar av alfaalfa, gröna linser och mungbönor. Ett glas smoothie ( jordgubbar, blåbär, äppelmos, röda vinbär och maca-pulver).
Efterrätt 1dl sorbe av svarta vinbär och banan.
Mina stora funderingar just nu är om havsalt innehåller tillräckligt med jod, för tillfället har jag backat tillbaks till vanlig salt,
för att säkra joden. och är det livsfarligt att blanda lite rapsolja med smöret när man steker något på stekpannan.
Det skulle underlätta... hos mig bränner smöret lätt fast på gjutjärnspannan
.
Och ursprungsliv, alla åsikter och tankar är intressanta, det är välkommet att klampa in och ta över trådar här,
det vet du väl i det här laget?