Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.16 - 11:45:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 170 171 [172] 173 174 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 941764 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #2565 skrivet: 2012.07.02 - 22:47:29 »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

HUR får du tag på såna bönder? :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2566 skrivet: 2012.07.02 - 22:48:33 »

Och vad ska du göra med all vassle? Köra till grisen som jag föreslog förut? Synd att bara slänga.
Loggat

Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #2567 skrivet: 2012.07.02 - 22:49:19 »

Grattis!!! undrar också litet hur jag kan hitta bonder i närheten som slaktar egen gris. Har haft det flera år sen en gång,... otroligt gott kött var det!

Loggat

Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #2568 skrivet: 2012.07.04 - 03:25:27 »

Idalinda: Slipp butikerna och köp kryddor på Borgeby. Ok, salt kanske du måste köpa i vanlig butik, då. Men det finns säkert liiiiite annat som du behöver därifrån ändå, så det blir nog rätt bra!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #2569 skrivet: 2012.07.20 - 20:10:47 »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

HUR får du tag på såna bönder? :neutral:

Jag bor ju mitt i pricken mellan alla dessa.  :nod-yes:
Kött, mjölk, ägg och honungsbonde, ingen dålig samlig alls.

Jag har läst på idag. I morgon köper jag 3 hinkar med ordentliga lock. + mer löpe och ickejoderat salt.
Sedan ringer jag till mjölkbonden... spännande detta.

Vassle kommer jag nog slänga i början, jag kommer inte i allafall börjar baka surdegsbröd av det.
Jag inser att när jag ska hantera 25 liter mjölk inom en vecka har jag inte tid eller plats att fundera på vassle.

jag har även hittat en gammeldax ostfrom från loppis. Jag köpte en rätt liten som rymmer ca. 1 kg ost.
Större än en sådan vågar jag mig inte på i första hand.
Det kommer bara att bli problematiskt med förvaringstemperatur... Jag har inte blivit riktigt klock på det än.
Först ska man vända osten i rumstemperatur ( 1 dygn enligt vissa 2 veckor enligt andra) läser vidare...
och sedan stoppa i en saltlake ( någon timme till 2 dygn) Tjahas hur länge ska jag låta den vara där då??

Dessutom ska den lagras minst en månad till ett år... tills man får smaka om det blir något bra...
Ska jag tillverka en ost / vecka under en hel månad utan att veta om dessa blir någorlunda vettiga...

Jag funderar om jag ska använda grädden som den är eller kärna smör.
I början måste jag nog köpa något av dom i butiken ändå, mjölken räcker ju inte till allt!
jag kan inte hantera 50 liter mjölk varje vecka om jag inte  startar en ostfabrik.

Min tanke är alltså vänta först ett dygn och sedan samla grädden.
Det borde bli lite över 2 liter av 25 liter mjölk.
23 lite mjölk kvar då :crazy:

Filmjölk varje dag....
färskost med smak av vitlök och örter
och räkost till fröknäcken

färskost naturell med bär varenda dag.....
 :drool:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2570 skrivet: 2012.07.20 - 20:12:54 »

Idalinda: Slipp butikerna och köp kryddor på Borgeby. Ok, salt kanske du måste köpa i vanlig butik, då. Men det finns säkert liiiiite annat som du behöver därifrån ändå, så det blir nog rätt bra!

Jag sprang direkt dit, men där fanns ju inga ekologiska kryddor  :worried:

jag behöver nog köpa curry, spiskummin, vit och svartpeppar, kanel, ingefära och nejlika

lagerblad, libsticka, örtkryddablandning, chili och stevia har jag själv.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2571 skrivet: 2012.07.20 - 21:26:16 »

Jag bor ju mitt i pricken mellan alla dessa.  :nod-yes:
Kött, mjölk, ägg och honungsbonde, ingen dålig samlig alls.

Jo, det har jag fattat, men hur fick du tag på dem? Man kan ju inte bara åka runt och banka på hos bönderna liksom.  :confused3:
Loggat

Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #2572 skrivet: 2012.07.20 - 23:13:22 »

Jasså inte?  :whistle:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2573 skrivet: 2012.07.21 - 20:35:00 »

Köttbonden hittade jag från en lista på kostdoktorns sida
Äggtanten hittade jag på en höstmarknad där hon sålde grönsaker och ägg.
Då frågade vi om vi kan komma och köpa regelbundet. Sedan råkade hon ha honung också.

Grisens ägare är föräldrar till sonens klasskompis.
De köper mjölk från sina släktingar, så jag fick bara följa med (och nu är även mjölkhinkar inköpta).

Andre sonens klasskompis jagade vildsvin förra hösten och ringde och frågade om vi vill köpa.
Vår granne har också jagat vissa år och frågat sedan om vi vill ha ett rådjur....

Jag fick även höra att mellansonens föredetta klasskompis / nästan granne till oss sällskapar med en son till en mjölkbonde.
Den äldsta sonens kompis kände mjölkbondesonen och smsade till honom och frågade om de säljer mjölk från gården,
när råmjölken kom till tals med honom... så visst, om denna mjölkbonde kan inte leverera har jag koll på nästa också.

Den nuvarande mjölkbonden har även hönsägg och ev. ankägg, så vi kan köpa dubbelt upp ....

Jordgubbsbonden har jag fått leta med ljus och lykta över hela internet, men hittade till slut en krav-gubbe-odlare två år sedan.
Blåbärsbonden annonserar sina varor vid landsvägen som vi passerar då och då , det var bara att kliva ur bilen och ställa frågor om tider och priser, nuförtiden finns även han på nätet.

Så där ungefär :rolleyes:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2574 skrivet: 2012.07.21 - 20:37:28 »

Funkar ju inte så bra för mig då.  :snowman_sad:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2575 skrivet: 2012.07.25 - 17:32:16 »

Idag har familjen-Idalinda hanterat mjölk i kubik!!   :wave:

Igår köpte vi ca. 23 liter mjölk från bonden.

På morgonen skummade jag 2,8 liter grädde av den.
1,4liter står på bordet för att syras inför morgondagens smörvisp.
1 liter förvandlas till filmjölk på hyllan.
8 liter blev färskost och den är delat på flera delar och smaksatt på olika sätt ( räkor, vitlök, pepparrot, gräslök)
6 liter blev mjukost som kan gottas med färska bär
Någon liter har vi redan druckit
3 liter finns säkert kvar att dricka
ju jag gjorde glass av en liter också  :flirting:

Jag tror att vi får mjölka igen om ett par dagar :flirting:
Mellansonen 17-åring var helt såld på detta!

Han var med på hela prosessen och vill absolut att vi köper massa mjölk från bonden varje vecka.
Yppee säger jag !

Det innebär att ansvaret ligger inte hos mig, utan sonen ställer upp och och grejjar med, helt frivilligt och med eget intresse.
Hans kommentar var " det är så hemtrevligt med alla byttor överallt...."

I kväll ska vi grilla naturbeteskött, käka på smaksatta ostar, grönsaker från trädgården och glass som efterrätt.
Loggat
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #2576 skrivet: 2012.07.25 - 17:33:42 »

detta låter HÄRLIGT! Kommer o bor hos er!
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #2577 skrivet: 2012.07.25 - 21:43:35 »

Ja, det där lät intressant och roligt!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2578 skrivet: 2012.07.25 - 22:12:58 »

Jag antastade en bonde som jag mötte i skogen häromdagen. Det var rätt roligt, för jag trodde han skojade när han sa att det var hans skog. Han var liksom inte klädd som en bonde och vi pratade om att det inte gick djur på bete i skogen längre. Då sa han att det bara fanns älgar där och la till "det är min skog", så jag trodde han menade att det mest var han som gick där. Ivf kom vi in på det här med mjölk och han tyckte det var fånigt att det var förbjudet att sälja opastöriserad direkt till folk (sa han utan att jag tagit upp frågan). Jag upplyste om att man visst får det om man har "friskriven besättning" eller vad det nu heter, att det tas prover regelbundet och alla kor är friska. Höll på att bita tungan av mig, trodde att han skulle tycka jag var besserwissrig, men han sken upp. Hoppas han skaffar åtminstone en ko och säljer mjölken till mig!  :inlove:

Jag fick lära mig nåt jag inte visste. Orsaken till att det är färre djur på bete i skogen är inte enbart att bönderna slutar hålla kor och att de som gör det är lata. Korna förstör granarna. De har tydligen väldigt grunda rötter och korna trampar sönder dem varpå de ruttnar. Det gick an förr, när man gallrade skogen på ett annat sätt, men som man hugger nu blir det för stora förluster. Tallen klarar sig däremot för deras rötter går djupare.  :nod-yes:
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #2579 skrivet: 2012.07.26 - 06:19:36 »

Det var ett lärorikt möte! För er båda! Och för mig. Jag visste inget av det innan du berättade.

En sak jag grunnar på. Hur är en bonde klädd? Och hur var just den här bonden klädd?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 170 171 [172] 173 174 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544