Jag bor ju mitt i pricken mellan alla dessa.
Kött, mjölk, ägg och honungsbonde, ingen dålig samlig alls.
Jag har läst på idag. I morgon köper jag 3 hinkar med ordentliga lock. + mer löpe och ickejoderat salt.
Sedan ringer jag till mjölkbonden... spännande detta.
Vassle kommer jag nog slänga i början, jag kommer inte i allafall börjar baka surdegsbröd av det.
Jag inser att när jag ska hantera 25 liter mjölk inom en vecka har jag inte tid eller plats att fundera på vassle.
jag har även hittat en gammeldax ostfrom från loppis. Jag köpte en rätt liten som rymmer ca. 1 kg ost.
Större än en sådan vågar jag mig inte på i första hand.
Det kommer bara att bli problematiskt med förvaringstemperatur... Jag har inte blivit riktigt klock på det än.
Först ska man vända osten i rumstemperatur ( 1 dygn enligt vissa 2 veckor enligt andra) läser vidare...
och sedan stoppa i en saltlake ( någon timme till 2 dygn) Tjahas hur länge ska jag låta den vara där då??
Dessutom ska den lagras minst en månad till ett år... tills man får smaka om det blir något bra...
Ska jag tillverka en ost / vecka under en hel månad utan att veta om dessa blir någorlunda vettiga...
Jag funderar om jag ska använda grädden som den är eller kärna smör.
I början måste jag nog köpa något av dom i butiken ändå, mjölken räcker ju inte till allt!
jag kan inte hantera 50 liter mjölk varje vecka om jag inte startar en ostfabrik.
Min tanke är alltså vänta först ett dygn och sedan samla grädden.
Det borde bli lite över 2 liter av 25 liter mjölk.
23 lite mjölk kvar då
Filmjölk varje dag....
färskost med smak av vitlök och örter
och räkost till fröknäcken
färskost naturell med bär varenda dag.....