Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.16 - 03:35:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 162 163 [164] 165 166 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 941528 gånger)
0 Medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #2445 skrivet: 2012.04.20 - 14:01:14 »

Idalinda, vad jag menar är att doktorn inte bryr sig vad man har för utgångstemperatur. Normen är att alla människor har 37.0 i temp. Någon enstaka decimal ovanför det är inte feber. Korkat tycker jag!  :smack:

Krya på dig nu vännen!  :rose:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #2446 skrivet: 2012.04.20 - 16:50:49 »

Jag vet, förklarade för en kompis pappa som var läkare, att jag hade 36,5 som normaltemp. Han hävdade att det var omöjligt och att det inte går att leva med så låg temp. Tja jag har fortfarande samma temp och har överlevt hitills.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #2447 skrivet: 2012.04.20 - 17:24:57 »

Idalinda, vad jag menar är att doktorn inte bryr sig vad man har för utgångstemperatur. Normen är att alla människor har 37.0 i temp. Någon enstaka decimal ovanför det är inte feber. Korkat tycker jag!  :smack:

Krya på dig nu vännen!  :rose:

Jo, jag fattade att du fattade  :flirting:.
Jag blir väl omhändertagen, maken fixar mat åt flocken ( jag äter bara småplock, halstabletter, apelsin och havregryn  :flirting:)
Jag smakade lite köttfärs, men vettig mat går fetbort när jag är sjuk. Märkligt!
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #2448 skrivet: 2012.04.21 - 04:03:05 »

Fast doktorn ser det nog från andra hållet liksom. Oavsett vilken utgångstemperatur man har är, säg 40 °, lika hög feber för alla. Ta en hund som normalt ligger på 38 °. Han är lika sjuk vid  40 ° som vi trots att hans temp bara höjts 2 ° och vår 3 °. Alla våra hjärnor kokar vid samma temperatur liksom. Men jag förstår hur ni menar. En höjning visar att något är fel.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #2449 skrivet: 2012.04.21 - 12:12:39 »

Men om ida-linda och jag vid förkylning känner huvudvärk och ledvärk 37,3,
får ni det också vid samma temperatur?  :whink:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2450 skrivet: 2012.04.21 - 12:18:34 »

Man får det inte av febern. Jag trodde också att det var febern som skapade sjukdomskänslad men efter en jättekonstig värre "förkylning" för kanske 15-år sedan (de dillade om tropiska infektioner och förhörde mig om vilka länder jag besökt nyligen) har jag inte fått nån feber att tala om när jag blivit förkyld, men jag har ju mått lika pissigt ändå. Utom sista gången, den enda på lowcarb. Då var jag inte sjuk alls, bara nös och fräste.
Loggat

Subcalva
Superhero

Smörklickar: 19

Antal inlägg: 1721

« Svara #2451 skrivet: 2012.04.21 - 12:30:59 »

Man kan se det där med temperatur ur olika perspektiv. Själv är jag Matt Stone-fantast och tror att vårt mående är intimt förknippat med vår ämnesomsättning och att vår kroppstemperatur är en indikator på hur väl den fungerar.

Jag försökte hitta länken till en artikel som jag tror var i New York Times där man skrev att den genomsnittliga kroppstemperaturen har gått ner och att man därför borde ändra "baseline". Jag tycker det är frustrerande att man inte frågar sig varför det har gått ner...

I vilket fall hittade jag en annan artikel, se nedan. Det jag genast ser som en risk när jag läser artikeln är andra citatet nedan. Feber är ett av kroppens försvar och förutom att det kanske fungerar sämre så funderar jag på om det kanske är så att vissa bakterier inte dör förrän febern kommer upp i en viss temperatur.

Since then, some studies have shown that normal temperature seems to decline very slightly from decade to decade as well, and that the decline becomes particularly pronounced in older people. It sounds minor, but studies suggest that even a drop of a couple degrees could lead to serious fevers going unnoticed because of deceptively low readings.

Lower baseline temperatures is one problem. Another is that a fever is part of the body’s defense mechanism against infections, and this immune response may be diminished in some elderly people, including, studies show, in up to 30 percent of those with serious bacterial or viral infections

http://www.nytimes.com/2009/12/29/health/29real.html?_r=1
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2452 skrivet: 2012.04.21 - 12:52:24 »

Men är det inte lite konstigt?  "Even a drop of a couple degrees", man får anta att det är F och blir hälften så mycket i C. Men har man visat att folk med lägre bastemperatur får lägre feber också då? Det står det ju inget om. Att bastemperaturen sjunker beror säkert på alla odiagnostiserade och obehandlade sköldkörtelproblem.
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #2453 skrivet: 2012.04.21 - 13:26:01 »

Men om ida-linda och jag vid förkylning känner huvudvärk och ledvärk 37,3,
får ni det också vid samma temperatur?  :whink:

Ledvärken brukar komma vid 36.9 redan. 

Läskigt det där att vissa sjukdomar inte får läka ut om tempen inte kommer upp i rätt grad. Men så kan det säkert vara. Jag vet att jag aldrig får hög temp. Men vad det innebär förutom att läkaren inte fattar att jag är sjuk vet jag inte. Jag brukar ju friskna på mig sinom tid..... :hm-hm:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2454 skrivet: 2012.04.21 - 14:17:04 »

Oj, vad min sjuka kan generera  :thumbsup:!

Subcalva, din kunskap är imponerande och alltid lika spännande att läsa om.
Att de är konstanterat att kropstempen sjunker... hmm.

Sorla, precis det samma , doktorn frågar om man har feber... ne-hej...tjaha, då var det klart , det går över av sig själv  :pippi:
Blaah!

Jag har aldrig feber, typ. Maken däremot fixar direkt 40 grader och ylar runt i sängen ett dygn och sedan är det bra.
Jag vet inte vem som lider mest då  :flirting:, men det alltid smidigare när sjukan går snabbt över.

Just nu har jag bara " boooooring!"
Orkar inget, läste en stund, orkar inte, har tittat alla trädgårds-snutt jag hittat på svtplay, eurovision-sång-från-måndag väntar,
men jag vet inte om jag orkar med det... booooooring, jag kan inte gå och lägga mig, jag var redan uppe i natt ett par timmar då jag hade svårt att sova,  jag vill sova nästa natt.
Booooooring, en romantiskt komedi börjar först på kvällen.
jag måste skärpa mig med maten, något annat än apelsiner och havregryn.
Boooring, jag kan inte ens knapra isbitar nu , boooooooring !  :mad_viking:
Loggat
Ninnan
Superhuman

« Svara #2455 skrivet: 2012.04.21 - 16:42:37 »

Men ida-linda,  vi får väl liva upp dej!!  :cheerleader: :rollbaby: :rollbaby: :rollbaby: :rollbaby:
Loggat
Ninnan
Superhuman

« Svara #2456 skrivet: 2012.04.21 - 16:47:16 »

hemulen antyder att jag har sköldkörtelproblem..  :max-shock:  :so_mad:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2457 skrivet: 2012.04.21 - 17:36:06 »

Men ida-linda,  vi får väl liva upp dej!!  :cheerleader: :rollbaby: :rollbaby: :rollbaby: :rollbaby:

Du fick ett leende på mina läppar  :smile:

Ska jag börjar någon protest-blogg där jag skriver min morgontemp varje dag.
så farbrordoktorer kan läsa om att det finns visst folk som knappast någonsing når värmenivån 37 grader.

Ninnan, vi får trösta på oss, att vi dör inte först i någon galen värmebölja som klimatpåverkan orsakar.
Vi har ju alltid en grad till godo  :flirting:
Loggat
Subcalva
Superhero

Smörklickar: 19

Antal inlägg: 1721

« Svara #2458 skrivet: 2012.04.21 - 17:40:33 »

hemulen antyder att jag har sköldkörtelproblem..  :max-shock:  :so_mad:

Jag håller med   :nod-yes: eller i alla fall en sköldkörtel som inte går riktigt optimalt
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman

« Svara #2459 skrivet: 2012.04.21 - 17:48:41 »

en till..   :so_mad:
Loggat
Sidor: 1 ... 162 163 [164] 165 166 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544