Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.15 - 17:48:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 152 153 [154] 155 156 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 940986 gånger)
0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
berittis
Hero Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 873

« Svara #2295 skrivet: 2012.02.05 - 10:43:51 »

Fantastiskt jobb, Idalinda.  :worshippy: Nog blir jag lite avis på ditt rika förråd av grönsaker men jag får skylla mig själv för jag bor ju på landet och skulle kunna odla mera själv. Men...jag är för lat, det är bara att konstatera. Tomat, gurka, paprika och lite squash blev det i somras. Jo, persilja också, men jag skulle kunna göra bättre. Jag skyller bl.a. på att jag inte har nån jordkällare, hehe  :whistle::redface:

Den röda vispgröten är väl din variant av klappgröt, väl?
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #2296 skrivet: 2012.02.05 - 12:40:12 »

rabarber-nött-paj :dribble: :dribble: hur gör du den

rabarberbitar på botten, kanel och lite socker över ( väldigt lite socker fungerar faktiskt utmärkt! det trodde jag inte!)
Smuldegen över det är bara mixade mandel/ valnöt ( vad man nu vill) ,lite socker och smör .
Jag höftar, men gissar att jag hade 200g mandel och 100g valnöt, 1-2 msk socker och 100-150g smör.

in i 225gradig ugn då när man börjar äta maten och efter 15-20 minuter är den klar att äta som efterrätt!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2297 skrivet: 2012.02.05 - 12:41:04 »

Fantastiskt jobb, Idalinda.  :worshippy: Nog blir jag lite avis på ditt rika förråd av grönsaker men jag får skylla mig själv för jag bor ju på landet och skulle kunna odla mera själv. Men...jag är för lat, det är bara att konstatera. Tomat, gurka, paprika och lite squash blev det i somras. Jo, persilja också, men jag skulle kunna göra bättre. Jag skyller bl.a. på att jag inte har nån jordkällare, hehe  :whistle::redface:

Den röda vispgröten är väl din variant av klappgröt, väl?

Jag har inte heller någon jordkällare  :whistle:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2298 skrivet: 2012.02.05 - 12:46:20 »

visprgröten låter mysko.... vad ska det smaka då?

men vilken bedrift! och ja härligt om man har ett eget skafferi fullt med allt möjligt!

vispgröten ser också helmysko när man börjar koka den, lovar.

Det liknar mycket en kräm av jordgubb och rabarber som jag åt som barn någon gång.
Men sedan är den mixat. ungefär sånt.

I sin enkelhelt så tar jag 2 dl konsenterad vinbärsaft från frysen in i kastrullen med ca. 1/2 liter vatten.
med en frysen squash-klump ( storlek två knytnäve) och allt kokas kanske 10 minuter tillsammans med 1 dl socker.

Sedan häller jag allt i mixern och kör till slät gröt. Till det häller jag 1 msk fiberhysk ( ibland använder jag även påfiber), men hysk var smidigt.
Efter någon minut är det stabilt kräm.

Den varianten är rätt söt för det är min minsting som gillar gröten :whink:, men jag skulle kunna ha lite mindre socker om jag skulle göra den bara åt mig själv.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2299 skrivet: 2012.02.05 - 12:54:03 »

jag försöker göra en sådan köksdag / veckan.
Många saker är ju långkok som behöver kollas ibland, ungsbak där man måste blyta plåt varje kvart
och såsen som måste bevakas...
Det är då smidigt att stå där och göra rubbet på en gång.

Det blir mängder av disk , oftast 2-3 maskiner fulla. Jag är ruskit bra att organisera, om jag får skryta,
så det rullar på rätt bra. Någon av sönerna hjälper oftast till med att skala rotfrukter, eller dela ägg, finfördela kött osv.

Gårdagens uppfinning var hur smidigt är att spara såsrester!
Ni gör det redan säkert, men jag testade för första gången.
Jag har sådana fryspåsar som gör isbitar och funderade hur skulle jag få såsen i dom...?
Jag stoppade en TRATT på öppningen, nöp fast fingarana kring den så att påsen inte skulle ramla av av tyngden och hällde i såsen.
 Den ran smidigt ner i påsens olika avdelningar  :thumbsup:. Så smidigt och kladdfritt!
Loggat
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #2300 skrivet: 2012.02.05 - 14:02:40 »

jodå, jag har använt såna fryspåsar också till "vätska"
I somras mixade jag jordgubbar med litet extra vatten och hade sen det i iskubspåsarna till att ha i ett glas vatten t.ex.

Loggat

berittis
Hero Member

« Svara #2301 skrivet: 2012.02.05 - 14:04:07 »

[/quote]

Jaha, då var den ursäkten oandvändbar, vad ska jag nu hitta på? :cry: Det är väl intresset som saknas antar jag. :whistle:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2302 skrivet: 2012.02.05 - 17:04:03 »

Jaha, då var den ursäkten oandvändbar, vad ska jag nu hitta på? :cry: Det är väl intresset som saknas antar jag. :whistle:
[/quote]

" du har inte 3 starka tonåringar som offrar ett par lördagar på våren och på hösten till dina odlingar"
Loggat
berittis
Hero Member

« Svara #2303 skrivet: 2012.02.05 - 17:14:57 »

Nä, det förståss. Mina två barn är ju vuxna med egna barn och trädgårdar så det blir inte just nån hjälp där. Men jag kanske kan piska gubben att intressera sig mer, hihi. Det brukar faktiskt vara han som vill odla det ena och det andra men jag har lärt mig att sätta stopp. Han tycker att det är kul i början men sen ledsar han och då är det jag som står där med allt. Men tomat, gurka, paprika, squash, spenat, morötter, sallad o sånt är ju trevligt att bara kunna gå och plocka av. Men att ha en massa som ska lagras blir det inte. Förut tog jag vara på nyponen, kokade, passerade och finpasserade men nu köper jag nyponskalsmjöl istället. Det var för mycket jobb helt enkelt. Tja, vi får se vad det blir i sommar. :hm-hm:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2304 skrivet: 2012.02.06 - 14:07:22 »

Berittis, det måste självklart läggas på den trevliga nivån för alla.
Har du testat att täcka odlingar med klippt gräs? Eller har du problmed med massa sniglar ( de kan gilla extra mycket
grästäcket)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2305 skrivet: 2012.02.06 - 14:15:29 »

ÄÄh,  :worried:, även denna veckan går åt pipan.!  :mad_roll:

Förra veckan var den äldsta sonen förkyld ( med lätt feber) ett par dagar, på helgen var hans flickvänn här och
vaknade med feber på söndag. I morse hade mellansonen och jag lätt feber.
Det verkar inte vara långvarigt och hård sjuka, men inte sätter jag mig på motinscykeln och cyklar en och en halv timme.
Vikten surrar där vid 79kg så det är ingen panik att den stiger.

Men jag ville ju väga något på 77kg vid den här tiden.  :ninja:
Jag har inte kunnat röra mig något vettigt nu på en hel vecka.

Tur att dagens middag är i princip klar, så alla pigga får mat utan ansträngning.
I morgon var det tänkt att vi hämtar vår " nya" bil och mellansonen skulle få övningsköra hem den gamla.
Nu är han ju sjuk och och jag med, men jag antar att jag måste släpa mig till bilaffären ändå,
litar på att den äldsta sonen kör den första bilen hem... så att jag slipper.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2306 skrivet: 2012.02.06 - 14:34:50 »

Jag vill passa på att gnälla också!

1)När man är sjuk och sitter på soffan ska det komma längskid-tävlingar på tv! Varför kommer det inga?? :mad_viking:

2) Jag hatar tele2:s reklam där den svarta fåren figurerar. Fråga inte varför, jag bara hatar det djuret! :guns:
Loggat
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #2307 skrivet: 2012.02.06 - 15:27:44 »

Jag vill passa på att gnälla också!

1)När man är sjuk och sitter på soffan ska det komma längskid-tävlingar på tv! Varför kommer det inga?? :mad_viking:

2) Jag hatar tele2:s reklam där den svarta fåren figurerar. Fråga inte varför, jag bara hatar det djuret! :guns:

1) murphys lag! Jag har också rört för litet på mig förra veckan och denna vecka blir det nog inte av heller så Hemulen kommer att ta ett rejält försprång!

2) du är inte den enda som irriterar sig till tusan på det där )&(/&%%¤#¤#"!!!! fåret :)
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2308 skrivet: 2012.02.06 - 18:15:10 »

Manövererar den där tele2 även i Holland?
Loggat
Mynlen

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #2309 skrivet: 2012.02.06 - 18:47:50 »

halva europa tror jag...
Loggat

Sidor: 1 ... 152 153 [154] 155 156 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544