Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.15 - 09:57:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 145 146 [147] 148 149 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 940632 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #2190 skrivet: 2012.01.20 - 19:31:27 »

Jag fattar inte att du inte får problem med svajjigt blodsocker! Jag blir vrålhungrig och matt och allmänt folkilsken om jag inte får mat var tredje timme, när jag stoppar i mig minsta lilla frukt eller annat sockerstinnt ett par dar på raken. Din dagsmeny tycker jag ser ut som småplockgodis hela kvällen och svältkost på dagen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #2191 skrivet: 2012.01.20 - 19:45:26 »

Äter du inte rätt mycket nu på kvällen?  :crazy:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #2192 skrivet: 2012.01.20 - 23:03:29 »

Ju, jag visste att min matlista var provocerande  :lol:.
och idag var det en konstig undantag, det bara blev kl13 innan jag kom på att tänka på maten.

Jag vet inte riktigt vad ni menar med blodsockersvängar?

Om jag äter rent godis så blir jag efter 15minuter totalt trött och om jag inte somnar i soffhörnet så är jag närmast apatiskt.
Men jag vet inte när jag senast har ätit en sådan mängd godis.
När jag inte tål mjölk eller mjöl blir det aldrig ett undantag när någon bjuder bullar eller bröd. Jag kan ju inte.

Jag märker inte något av tröttheten om jag äter frukt. Däremot om jag äter för mycket frukt går jag inte ner i vikt, men
jag börjar nu kunna var balansen går.

Dessutom blir magen trög ( och jag har fått min del av hemorojder, x antal strypta hemorojder och ändtarmsoperationer) så minskar jag
även ost och ökar nötter / fröer/ grönt /frukt så pass att magen / tarmen är nöjd.

Jag sitter alltså i någon konstig rävsax där många livsmedel helt enkelt inte fungerar och jag funderade på allvar om jag
blir snart någon "anorektiker-bulimiker" , alltså får allvarliga psykiska problmen med maten.
Inget var gott, allt var förbjudet, det var min känslan.

Frukt har nu gjort mycket variation till min kost och nu gäller det bara att hålla koll på mängden och kvalitén.
Där experimenterar jag just nu.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2193 skrivet: 2012.01.20 - 23:13:12 »

Jag börjar väl fylla kriterier för en paleotist nuförtiden? :whistle:
Loggat
Ninnan
Superhuman

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 2504

« Svara #2194 skrivet: 2012.01.21 - 13:31:41 »

idalinda
Jag kastade sten i glashuset igår.
Jag åt massor av räkor kl 12 på natten igår  :blush:
Men det märkliga är att jag idag ännu inte frukost.
Kanske hungern reglerar det hela.
Paleo ser jag som helt ok, kanske lägga till lite mer fett och minska lite på deras kolh.
Däremot tror jag inte man får enskilda brister av den kosten.  :flirting:
Loggat
Sorla

« Svara #2195 skrivet: 2012.01.21 - 22:22:33 »

Vad jag menar är att jag inte mår bra när blodsockret åker jojjo. Först upp, då mår jag iofs bra. Men sen rinner orken ur mig och då blir jag matt, får hjärtklappning, kallsvettas och blir ilsken.

Det är så intressant att se hur olika man fungerar. Tänk om alla läkare och dietister mfl var lika klarsynta som vi!  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2196 skrivet: 2012.01.22 - 13:59:53 »

Jo Sorla, jag håller med att det verkar som att alla behöver sin skräddarsydda lösning verkar det som. Fast någonstans
måste det finnas något som stämmer för alla också  ( det skulle jag vilja i alla fall).

Den här veckan har jag haft huvudvärk, inte riktigt migrän, men sådant som gör att man inte orkar som man vill varje dag.
Jag har haft mensen, där finns det ett tydligt samband. Jag är bara tacksam att de riktiga migränattackerna håller sig borta.
Mensen har normaliserads ,det är nu solklart.
3.gången med smoothies och inga klumpar alls! Mängden är också helt hanterbart, jag behöver inte längre ta hänsyn till vilkan dag jag kan åka till stan och handla, som jag fick göra förut.

Idag har jag snuva för första gången på länge, när jag håller mig borta från mjölk och mjöl har det varit lungt.
Jag funderar om ost gör något också, eller är detta bara en mildare variant av förkylning som passerar.
väntar och ser.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2197 skrivet: 2012.01.23 - 18:37:51 »

smoothien håller inte migränen helt borta.  :cry:
Förra  veckan har jag haft två huvudvärksdagar och nu har jag migrän .... :cry:
Tog en tablett  någon timme sedan men den hjälper inte fullt ut, spydde, får massage,
mår illa, funderar på den starkaste tabletten... går och hämtar den nu....  :sad:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #2198 skrivet: 2012.01.23 - 19:17:38 »

Jamen det är ju bättre i varje fall. Det är ju vackert så.  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

« Svara #2199 skrivet: 2012.01.23 - 19:28:17 »

Vad synd Idalinda! Jag förstår din besvikelse sååå väl!  :there: :bearhug:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2200 skrivet: 2012.01.24 - 18:25:48 »

Jag gick och hämtade den starkaste pillern  :inlove: och oj, vad den hjälper. Älskar den  :inlove:!
jag sov på tidig kväll ett par timmar , piggnade upp och var vaken till 01.00 somnade och vaknade något närmare 10 .00

men så underbart att vakna och inte ha migrän  :yay: !

Jo, jag ser att det är bättre med smoothien än utan, solklart, men nu vet jag att jag inte riktigt kan lita på det ändå. :shake_head:
Denna veckan kom också vintern, snön och minusgrader, det kan påverka, vadvetjag.

I kväll tänker jag njuta av en ny frökatalog!
I morgon blir det viktrapport, hoppas att dagens vikt stämmer även i morgon  :flirting:
I morgon blir det shoppningdag med sonen/söner, inte riktigt bestämt mängden av söner där.  :smile:. Nya skor och några t-skirts är planen.
Loggat
Sorla

« Svara #2201 skrivet: 2012.01.25 - 07:07:59 »

Du har kanske någon trigger som inte blir trumfad av smothies. Kyla är ju en vanlig sådan. Eller om det var något annat? Men känslan att vakna utan ont är ljuvlig! Hoppas du får stanna i den känslan länge nu.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2202 skrivet: 2012.01.25 - 13:41:59 »

Bara en tanke, vet inte om den är bra dock. Apropå triggers - har smoothies ersatt någon annan mat? Alltå, är det något annat du inte äter/äter mindre av när du dricker smoothies?
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #2203 skrivet: 2012.01.25 - 21:54:50 »

Först!

Lite över en vecka sedan vägde jag 80kg.
Nu visade vågen 78,9kg  :nod-yes:
Jag är alltså på rätt spår  :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes:

Jag lyckades att hålla stilen genom julen och tyckte att jag kunde gotta mig ändå.
och nu känns det att jag får äta så att jag är nöjd och ändå gå ner. Livet vinner  :lol: !

Hemul, jag har minskat ost, som annars är sånt som ska undvikas med migrän, möjligtvis lite mindre kött
bara för att jag blir mätt ändå, så varför stoppa i sig.
Det vanliga är ändå att jag äter 3 ägg med smör eller makrill med ost som brunch.
och sedan ett lagat familjemåltid till kvällen som för det mesta är nötkött i någon form.
Utöver det smoothies, lite varierande mängd / dag , någon, några frukt oftast till mandelkakan, ett par fröknäcke med inlagd squash på .

Migrän är ett svårt nöt att knäcka, det och fibron gör att man är oerhört tacksam om dagar som är hyfsat värkfria.
I dag har jag haft en sådan dag. jag har shoppat med sonen, kört bli, ätit på max hamburgare och sedan handlat på ica maxi,
och sedan landat hem på soffan vid 18-19 tiden och lever än. Underbart!

Jag cyklade måndags 1,5 timme  ( innan huvudvärken ) men kunde inte köra någon pass på tisdag ( massage då)
idag och i morgon går det till diversa besök på stan och ett läkarbesök med sonen.
Om jag är energisk cyklar jag på kvällen i morgon, men senast på fredag blir det ett pass igen.
Jag är glad att jag fixar det, var och varannan dag!

Hörs det att jag är glad  :laugh: ?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2204 skrivet: 2012.01.25 - 23:08:32 »

Grattis!  :thumbsup:
Loggat

Sidor: 1 ... 145 146 [147] 148 149 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544