Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.08 - 10:35:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 117 118 [119] 120 121 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 937140 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #1770 skrivet: 2011.09.16 - 22:30:03 »

Jösses vad kött... Kom du ihåg att köpa ättikan på Willys?  :whink:

Jag vet ju inte om det funkar på dig, men det kan ju vara värt att prova.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #1771 skrivet: 2011.09.18 - 22:37:30 »

Här går det åt 1kg kött/ dag minst , helgen mer när alla är hemma.
Så 60 kg kött räcker två månader. Vi köper visst fisk och räkor också och äter äggmat ofta.
Men mer än 3 månader räcker det inte i vilket fall.

Nästa leverans är november och nästa därefter mars-april.
Så vi måste klara oss 6 månader med denna och nästa leverans tillsammans.
Vi har nog kött nöttkött från bonden nu ett par år och vet att det rullar på bra när vi köper 60kg 4 gånger / år.

Ättikan köpte jag från ICA, det blev som vanligt, många äranden, knappt med tid och jag visste att jag inte skulle hitta allt jag ville på Willys, så jag valde det fega och handlade på ICA.

Det fanns smör i Småland i alla fall. Mycket!

Vi fick mycket gjort igår med sönerna. 15 kg inlagt squash, två omgångar äpplen  i saftmajan.
=flera liter osockrad äppelsaft åt barnen och ett par liter osockrad äppelmos i frysen.
Jag tänkte senare testa bär-äppelmos-godis där man torkar massan i ugnen till sega godisbitar.
4kg entrecoté/ rostbiff stektes i ungnen ca. 6 timmar i låg värme och sedan var de 2 timmar i saltlag tillsammans med dragon och persilja från trädgården. en bit står nu i kylen och tre i frysen.
Torkad äppel och päron på löpande band  en bra tag framöver.
Jag har tillgång till vänninans äppelträdgård ( de har flera fastigheter, den här står tom) så jag bara går dit och plockar precis hur mycket jag vill. Där finns mängder av olika äppelsorter och ett päronträd.

Där finns även två träd med mini-äpplen, är dessa paradisäpplen, månnetro?
Jag måste undersöka saken. Jag har bara konstaterat att de är dekorationsäpplen och undrat varför någon har planterat
två sådana på tomten en gång i tiden. EN har gula och en röda frukt mindre än pingisbollar.

Idag har vi haft typ "pyjamasparty". Alla har tillbringat dagen precis som man har velat. Alla har suttit mest framför någon ruta , kollat filmer, nätet och snackat lite med varandra, rotat något från kylen och försvunnit igen till sin egen burk.
Rätt underbart och välbehövligt för alla.
Under den senaste veckan har någon förkylning vandrat genom huset. Vi är inte helt deckade och inte febriga. Minstingen har varit hemma två dagar, alla andra har varit på gång som vanligt men med lite ont i halsen, lite snuva...
Jag är tacksam att vi sällan blir tok-sjuka längre. Det är bara lite kinkigt ett par dagar och sedan är det oftast bra.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1772 skrivet: 2011.09.18 - 23:00:44 »

Haru varit i Småland?  :huuh:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1773 skrivet: 2011.09.19 - 17:44:59 »

Bor nära gränsen till det landet, så det blir besök till olika storstäder både åt norrut och söderut.
Denna gången blev det STORstaden i SMÅland.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1774 skrivet: 2011.09.19 - 17:58:00 »

Trodde inte din stad låg så långt ner.  :blush:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1775 skrivet: 2011.09.19 - 18:02:39 »

Inte stad, en byhåla  :lmao:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1776 skrivet: 2011.09.19 - 18:07:08 »

Jag skrev faktiskt håla först! Men så tänkte jag att det kanske var förolämpade och ändrade till by. Sen kom jag på att du kanske inte sagt att det är ett litet ställe så jag valde stad för jag tyckte ort lät för dumt.  :lmao:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1777 skrivet: 2011.09.19 - 23:22:19 »

Det skulle kännas dumt att kalla detta till något annat än en byhåla  :flirting:

Men idag kan jag konstatera att det är underbart att komma till himmelriket från ett helvete. :nod-yes:
Läget har ju varit lite svajjit ett par dagar, lite ont i halsen, och allmänt trött.
I morse hörde huvudvärken av sig så jag sov länge och har tagit det väldigt lungt.

Nu blir det brutalt läsning:
Först var det stortömning på tarmen
sedan var det bara konstatera att mensen gjorde sitt värsta dag och levererade pingisboll stora klumpar varje timme.
( hur skulle man klarat detta utan en menskopp???)
Sedan fick migränen för sig att explodera totalt vid 16-17 tiden jag hämtade  starkare tabletter, men för sent.
Dunder och blixter var ett faktum och jag kaskadspydde hela matsäcken ut under ett par omgånger under 3 närmaste timmar.
Om jag inte var i toan tryckte jag pannan på mina knytknäver mot sängen liggandes "på huk" ,
Vid 20-21 började det släppa och det var underbart att stiga upp nu och känna att huvudet är inte utsprängt...än.

Det är bara att räkna med en lugn dag i morgon med.
OM den här behandlingen inte syns på vågen i morgon, har jag slutat att lita på min våg :eeek: !

Jag har också lärt mig att jag inte ska göra något med verktygen " potatis-skalare" det är den rörelsen som slår slint på min huvud dagen efter. Jag kan hacka grönsaker och frukt men aldrig ,aldrig skala något!
Loggat
Mynlen

Smörklickar: 36

Antal inlägg: 6507

låt bli MIN OST!

Hemsida
« Svara #1778 skrivet: 2011.09.20 - 07:19:32 »

ojdå, det var brutalt.. allt på en gång... häpnar!
kram på dig!
Loggat

Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #1779 skrivet: 2011.09.20 - 11:17:05 »

Stackars!  :cry: Hur mår du nu?  :blink:

Så du har sett samband mellan migränen och att skala? Det var det konstigaste samband jag någonsin har hört! Hur gör du när du skalar? Står du annorlunda mot om du skär och hackar?  :hm-hm:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1780 skrivet: 2011.09.20 - 12:22:07 »

Det är faktiskt en väldigt tröttande rörelse. Tänkte på det när jag gjorde äppelmos härom dagen. Blev trött i musklerna där uppåt äxeln/nacken på skalsidan.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1781 skrivet: 2011.09.20 - 18:10:51 »

Det där just att skala är solklart big-nono. Det är samma sak som att skriva mer än ett par rader med penna.
De senaste två migränanfallen har utlöst precis dagen efter att jag hade skalat päron.  :nod-yes:.
Dessa päron är dessutom nästan lika hårda att skala som en potatis.
Min högerhand är just precis så trög, trotts ständigt massage.
Nu på sommaren har jag inte styrketränat, men jag började smått igen förra veckan,
måste göra det för att  orka överhuvudtaget och då pratar vi om väldigt lätta vikter, bara rörelser i vissa fall.

Ett par veckor sedan sorterade jag pusselbitar med sonen, lite för snabb tempo och armen var helt ut ur funktionen
därefer.
Repetativa handrörelser är icke-bra.

Men vågen visade 1 kg ner :lulz: och huvet känns som huvet igen istället för explositionen som i går. Lite känsla av åskmåln i huvet, men inget allvarligt. Det blir nog bra tills i morgon!
Loggat
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #1782 skrivet: 2011.09.20 - 20:15:46 »

Men fy vilken resa. Hoppas det är bättre nu.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1783 skrivet: 2011.09.20 - 20:28:39 »

jag vet att det ska vara lugn dag idag efter attacken. Vi var tvungen att åka iväg till ett bokad ärande.
Tog för säkerhets skull en starkare tablett nu på kvällen när axlarna började värka lite extra igen.
I morgon /torsdag försöker jag komma i väg till gymmet, det känns att det behövs.
Loggat
/LO

Smörklickar: 17

Antal inlägg: 1269

« Svara #1784 skrivet: 2011.09.20 - 20:32:34 »

Bor nära gränsen till det landet, så det blir besök till olika storstäder både åt norrut och söderut.
Denna gången blev det STORstaden i SMÅland.
Utan att ens vinka???   :angry: :flirting:

Oj, vilken dag  :byecry: Skönt att du verkar bättre!
Loggat

LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sidor: 1 ... 117 118 [119] 120 121 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544