Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.08 - 00:26:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 107 108 [109] 110 111 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 936806 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #1620 skrivet: 2011.06.08 - 00:38:12 »

Hur många är det som beräknas komma på kalaset? 4000 låter inte så farligt ändå i mina öron, för jag antar att ni handlade till annat än kalaset också? Sen blir det väl en del över...  :whink:

Jag tycker att det här låter jättekul! Att planera stora tillställningar med minimalt arbete under tiden de pågår är underbart! Hoppas nu bara att allt blir bra, och att du inte är så slutkörd att du inte orkar njuta av den stora kvällen.  :cheers:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #1621 skrivet: 2011.06.08 - 07:45:40 »

4000 var inte så farlig men det är bara " lite till"
Jag har ju allt mat och kakor bakade i frysen... vad den kan ha kostat...?

Jag räknar med ca 50 gäster tillsammans på två dagar.
Jag hoppas nu att alla kommer och äter upp alla kolhydrater med det samma, annars har vi ett STORT problem över sommaren
med mycket onyttigheter frysen full :whistle:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1622 skrivet: 2011.06.08 - 16:00:33 »

Nu är det färdigbakat ! Sista laktosfria kladdkakan i ugnen. :wave:

Jag försöker motivera mig att stryka några dukar ( jag har en ställning i vardagsrummet där jag kan hänga dom färdigt)
På kvällen hämtar vi några extrabord och stolar + massa porslin mm.

Det börjar kännas att detta är på riktigt nu :lol:

Men jag känner mig nöjd med min planering hittills. Jag känner att jag hinner även att njuta.

De printade tårtabilderna kom idag!!!!!!!!!!!!!! WOW !  :yay:

Sockerpasta-firman skickade en kod för DHL-spårning, men den ledde ingen vart, även om jag försökte på DHL:s hemsida och på SMS.
Så jag majlade tillbaks till Kakburken och frågade. Hoppas att det kommer i morgon, annars är det helt onödigt med sockerpastan.
Jag vill inte pyssla med den en timme innan gästerna anländer :mad_roll:

Det värsta regnet är bort-lovat från oss på fredag eftermiddag.. igen... dessa prognoser kan aldrig bestämma sig  :flirting:
Loggat
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #1623 skrivet: 2011.06.08 - 19:10:51 »

Låter som att du har full kontroll nu Idalinda!  :thumbsup:

att täcka tårtan med grädde och sen lägga på sockerpastan fungerar aldeles ypperligt! och att strö lite florsocker ovanpå pastan ser snyggt ut.  :nod-yes: sockerpasta blir inte lika blöt och glansig som marzipan tenderar att bli. så det kan vara överflödigt med florsocker. men det avgör du själv när du tittar på skapelsen!  :nod-yes:

bilden kan vila direkt på smörfyllning eller direkt på sockerpastan. det fungerar både ock. däremot bör den inte ligga direkt på grädden någon längre tid. så om du inte täcker med sockerpasta så bör du inte lägga dit bilden kvällen innan.
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1624 skrivet: 2011.06.12 - 20:17:49 »

Howdy alla busungar här! :wave: Tillbaks är jag !

Vad har ni pysslat med medan jag har slitit häcken av mig? :loony:

Vi har klarat alla fesligheter bra förutom 4 mindre katastrofer...
Den första inträffade natten innan studenten : Jag somnade inte! Först vid 02.00 kom natten till mig för att sedan vakna 04.30 då student-sonen rörde sig i hallen... han skulle ju till skolan för fotograferingen 6.20. Deras klass hade blivit lottat som första...
Och har man 7 mil till skolan så har man.
Mellantiget hade också sin avslutning och skulle till 7.20 bussen.
Jag vaknade 6.30 och började pyssla med sockerpastan.

Det var lätt att kavla, men 1 kg var på gränsen att räcka till min stora ungsplåtstårta.
Jag fick kavla den så tunnt att den sprack i ena hörnet när jag vek ut den över tårtan.
DÅ hade jag katastrof-stund nr2 under 2,5 sekunder, sedan bestämde jag att jag faktiskt har  3 liter grädde i kylen,
det går att rädda kanterna. PUNKT.
Det regnade inte under utspringet och traktorkörningen så ungdomarna hade det riktigt bra.
Vi hann hem i tid och vi var fyra som fixade allt i sista timmen.
Fotobilderna på socker var en STOR SUCCÉE!!

Det var enkelt att fästa dom med lite grädde under och sedan duttade jag grädde runt bilden och stoppade en silverkula i varje dutt.
ALLA beundrade dom till skyarna, och det sades att de var goda också. :nod-yes:
Banandeg med hallonsylt, kiwi och amerikanska blåbär i de olika våningarna.

Nästa panikstund inträffade när det uppdagades för maken att det inte fanns filmvisningsprogram i vår gästinloggning,
på morgonen på dagen D. suck!
Bildspelet om sonen fungerade finfint, men balbilder fick vi växla till vår vanlig inloggning.
Kompisen datakunnig förklarade  att installationen på visningsprogrammet kunde visas bara på vår inloggning dit det först installerades... ( så jag var i alla fall befriad från ankalgersena  :sneaktongue:)
( Dagen två då sonen visade filmerna till sina kompisar, klickade han bara smidigt på  någonstans och simsalabam fungerade filmerna även på gäst-inloggningen  :yay:, varför frågade ingen  om den blivande datateknikern... ??? :whistle:)

Katastrof 4 inträffade natten mellan de två  festdagarna, maken blev sömnlös...
Så han fick sin sovmorgon, gästerna ( ungdomarna ) skulle kunna komma kl 15.00.
Så paniken smygade hos mig när jag fattade att jag skulle få göra allt om igen med en team en man kort.
Men han piggnade till vid 12-tiden och då hade vi full bemanning på servicen ( alla 4 ) igen.
SJälvaste studenten hade firat med klassen natten och sovit över hos en kompis, körde hem vid 12-tiden han med.

PÅ fredag började dagen alltså 6.30 och slutade 23.30 då de sista gästena lämnade stugan. DET med 4 timmars sömn!
Lördagen startade jag vid 9.00 på allvar och det fanns fortfarande ungdomar i stugan 23.30 men det struntade jag i,
jag gick och lade mig... de andra kröp till sängs kanske vid 01.00.
Puh, säger jag , men roligt hade vi , maten räckte och allt rullade på fint.
NU har vi fika till hela sommaren när någon råkar droppa in oanmält :lmao:
Loggat
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #1625 skrivet: 2011.06.12 - 21:54:49 »

Åh, phu! Jag har tänkt på dig under helgen. :clap_jump: "Bara" 4 katastrofer och alla grejade du upp. Det var succe det. Jag kallar på dig när det är dags för första barnet här hemma om 4 år.  :bg:

Och nu vidtar stora återhämtningen hoppas jag. Fast nu dräller väl alla släktingar in..... Men där måste kanske inte tajmingen vara lika perfekt?

Stora lyckokramar till dig fantastiska KVINNA!  :bearhug:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

Hemsida
« Svara #1626 skrivet: 2011.06.12 - 22:09:46 »

:clapping: :thumbsup: Härligt att allt gått bra!!  ja förutom de 4 kriserna då men det verkar som om du klarade av dem med glans vännen!  :clapping: nu är du verkligen värd lite avslappning och lugn.  :flowers: :rose:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

/LO

Smörklickar: 17

Antal inlägg: 1269

« Svara #1627 skrivet: 2011.06.12 - 22:55:03 »

Härligt att allt gick bra! Hoppas sonen är nöjd!
Loggat

LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1628 skrivet: 2011.06.12 - 23:33:24 »

Sonen är nöjd och alla andra med. Tack för hejjarop och omtanke!
idag var vi och kikade på två hus som var till salu, men det var inget för oss så nu är det bestämt att vi ska bo kvar här!
Det beslutet underlättar livet också!  :nod-yes:

Mamma & hennes man har varit i Göteborg och hälsat släktingarna två dagar ( efter studenten här) och de kommer tillbaks i morgon.
jag har mat för en bataljon och marinerad kött i frysen också, så livet blir lungt på matfronten.

Två av ungdomarna ska resa till Finland med mormor på torsdag så lite packning blir det under veckan
och minstingen har skola på måndag och tisdag och avslutning på tisdagkväll, så en kort stund måste vi kämpa på,
men det är ändå behagligt tempo.

VAD ska jag köpa för 10 i personalen på minstingen skola?
Alla elever som lämnar där har fixat något för alla i personalen.
Tidigare år har vi köpt bara en paket " AFTER EIGHT" eller liknande att ha i lärarrummet,
men nu behövs det något personligt för alla.
Någon har väl haft en ros till var och en, och det kan vi visst fixa, men något lite roligare vore bättre.
Det är bara totalt tomt på skallen min, så all hjälp är välkommet!
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #1629 skrivet: 2011.06.13 - 04:53:19 »

Grattis till ha ni klarade av det så bra!  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

Hemsida
« Svara #1630 skrivet: 2011.06.13 - 14:34:02 »

Idalinda.. Ge dem en grönsaksplanta var! .. tex en tomatplanta i en lite kruka som de får ta hand om!.. det är ju bra mycket roligare än en ros!.  :flirting:
Loggat

Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #1631 skrivet: 2011.06.13 - 21:02:34 »

Imponerad, vad du är duktig och grattis till lyckad student.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1632 skrivet: 2011.06.13 - 23:33:38 »

Kwidell ... tanken passerade även min hjärna, men alla mina tomater är planterade ute redan och är faktiskt alldeles för stora för någon flytt numera, minst 50cm och den första tomaten håller på att bli röd.

Jag hittade en smidig lösning i form av vita papperspåsar med håliga dekorationer.
Tanken var att man ska ha ett värmeljus där inne och det blir då en lyckta.
Enkelt att ta med sig till utflykter också.
Jag köpte bara en batteridriven " värmeljus" istället, jag fick inte riktigt ihop ett papperspåse med ett riktigt värmeljus.
På botten har jag köpt även några fina stenar för att det hela inte skulle välta.
priset med påse, ljus och stenar under 20 kr/ person.  :lol:
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #1633 skrivet: 2011.06.15 - 00:23:51 »

:thumbsup: vajjert!
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1634 skrivet: 2011.06.18 - 11:17:58 »

Två av mina egna tonåringar åkte till Finland och den äldsta sonen kom från Liseberg med 3 ersättare.
Dessa är klasskompisar och vissa har jag inte träffat förut, så det blir spännande se vilka som ramlar ner från ovanvåningen idag...
och när... :lmao:

Jag ska gå nu och leta efter örter till tork, sedan är det dax att fixa pizza och baka lite viras semlor....
Loggat
Sidor: 1 ... 107 108 [109] 110 111 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544