Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.07 - 22:40:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 106 107 [108] 109 110 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 936762 gånger)
0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #1605 skrivet: 2011.06.02 - 21:30:13 »

Så länge jag inte är orolig för planen är det lugnt.
Och just nu går allt enligt planen.

Trädgården är nu 98% klart, det var bara myror på vägen på ett par pallkragar, de fick sin dos av myrmedel idag, så jag hoppas att vi kan plantera de sista in där i morgon.
Sedan är det bara klippa gräset i mitten av nästa vecka,  klippa någon ful kant snyggt, sånt som vi tillsammans kan göra på 1-2 timmar.

Fönstermålningen rullar också på, idag ramlade en ruta och sprack men vi har en glasmästare här i bynn så det löser sig på någon hundralapp i morgon eller på tisdag.

Köksbord och bänkar fick en fin färg ( glasyr) en vecka sedan, men vi konstaterade att den behöver även lackas, så i dag flyttade bordet, bänkarna och en sidohylla till garaget. Maken och minstingen lackade dom ett varv, det kan behövas 1-2 varv til men väntetiden är 24 timmar i mellan. Så planering gäller.

Altanen är nu renskrapat ( det växte gräs mellan plankor  :redface:), den tvättas i morgon och sedan får minstingen måla bets över den i övermorgon.

Jag har alltså bara lite trädgårdssysslor kvar. Mellansonen fixar maten i morgon igen.
Sedan börjar vi städa inne, alla som är tillgänliga ( dvs. de som inte pysslar med färgburkar av olika slag.)
Vi har 20tal flyttlådor dit vi bara slänger i allt onödigt utan att börja fundera vart den ska stuvas in.
( videofilmer som skulle tittas och sorteras på¨hyllan, böcker som ska läsas... på hösten tidningar...)
och sedan bara damma, damsuga och skura golvet.
Jag tror att det går fort.

I vilket fall har jag sagt att vi sätter stopp på trädgård, fönster och städ på söndag kväll.
Det som inte är klart då får vänta efter studenten.
På måndag ska jag vi handla allt till festen  och sista baket.
På tisdag börjar jag baka tårtabotten och ev. någon laktosfri kaka till.
På onsdag är det finliret på trädgården ( klippa gräset, planera bord  och förhoppningsvis låna någon extrabord från grannar)
fortsätta med något som kan förberedas  i köket, möblera om lite inne och planera även extrabord och stolar, vi ska ha  bjudningsbordet i vardagsrummet, stryka dukar och tvätta stenar som håller dom på plats ute.
På torsdag ;köksdag för mig: fylla student-tårtor,, duka porslinet färdigt, sallad till kylen, rensning i köket så att allt går att ta fram till upptining på kvällen ( karelska piroger, drömtårtor, kladdkakor, småkakor, pajer) jag har en extrakyl i förrådet, den ska nu få hjälpa till här. Maken får fixa björkris till infarten och ungar blåsa ballonger....

Ni måste ändå säga att det är lungt om städet är klart på söndag, eller hur?
Handa på måndag
och sedan 3 hela dagar bara för finliret med dukning, tårtor och dekorationer. Jag vill njuta också!
Kläder är klara sen länge för alla.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1606 skrivet: 2011.06.02 - 21:36:39 »

Jag är lite orolig för  tårtan, för det är en sockerpastapremiär för mig, men inte jätteorolig, bara pirrig kanske.

Sedan har jag inte bestämt mig  om salladen.

Jag har alltså pajer och karelska piroger som " mat"  ska jag ha pastasallad/ couscoussallad och sallad  av grönsallat+tomat+gurka med färdiga dressningar från flaska.

Alltså ska jag ha två sallader?
Jag har aldrig gjort pastasallad/ couscous-sallad ,har ni någon favotips?

Många av fredagens gäster är långväga, de kommer vid 15-16-tiden och stannar säkert till 20-22. Man behöver alltså mat.
Tips?
Loggat
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #1607 skrivet: 2011.06.02 - 21:42:50 »

Jag är sjukt imponerad av ditt lugn Idalinda! Du står mitt i stormen och bara är hur lugn som helst. Coolt!  :worshippy: Men jag håller med dig. Du har ju järnkoll. Har ni en projektplan uppspikad i köket?  :clapping:

Hur går det med halsen idag? Lova oss att du tar ordentligt hand om dig själv efter det här! Lova det! På hedersord!

Salladen kan du ju göra klar sånär som couscousen och pastan. Dem kan du ha i skålar på sidan om. Så får man ta vad man vill till. Det brukar vi göra. Och ost och skinka brukar vi också ta på sidan om.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1608 skrivet: 2011.06.02 - 23:01:01 »

Sorla, menar du att man skulle kunna blanda sin egen sallad?
( ett skål med : sallat,tomat, gurka
ett  skål med pasta
ett skål med ost ...osv.)?

Behöver men någon recept, eller fungerar det med sallad, tomat, gurka, pasta/couscous, ostkuber, ska man ha skinka också?
Sås i själva salladen, eller går det utan bara med en dressingflaska?

Oj, vad jag velar med detta med sallad. Det finns ju matpaj och karelska piroger,ska det vara så svårt... ju det är det , svårt att bestämma. :sneaktongue:
Loggat
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #1609 skrivet: 2011.06.02 - 23:20:39 »

Finns det matpaj och Karelska piroger, så ska det räcka ur matsynpunkt. Sallad ska du självklart också ha, men pasta eller couscous kan du ärligt talat skippa. Tror dessutom att du kommer att ha bröd, ostar, tårtor och lite annat? "Grundsallad" är väl bra att utgå ifrån? Till detta (sallad, tomat och gurka) kan du ha lite skålar med majs, paprika, ärter, oliver eller vad du nu vill ha. Ostkuber är inte heller helt fel ur salladssynpunkt.
När det kommer till dressing, så tycker jag att du ska ha iaf två stycken olika. Exempelvis vanlig vinägerdressing, samt Rhode Island, eller något annat som är lite fetare.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1610 skrivet: 2011.06.03 - 22:36:57 »

Nu har jag köpelistan klar, tack för hjälpen Corny idag :wave: !

Jo jag har massa annat gott också : studenttårtan, drömtårta, och kladdkaka med vit choklad över + småkakor, hemmagjorda dom med.

Trädgården är nu klar ( minus en kvm där vi hade fortfarande en myrbo kvar... men jorden är myllad så det är bara peta ner plantorna dit, när myror har gett upp)
Förrådet med all trädgårdstjafs är också städat och alla vagnar, lådor, krukor, redskap, manicker och molijokser är där nu i fint ordning :yay:.

Två ungdomar har börjat städa i övervåningen. Altanen är tvättat minstingen ska sprida färg över den i morgon.
Den äldsta och maken fortsätter med fönster och dörrar i morgon, men de blir nog nära inpå klara i morgon. Lite finlir blir det kvar till någon annan dag då kittet är torkat.

Så jag och ett par tonåringar ska städa i morgon. Håll tummarna att de två håller sams :sneaktongue:, de brukar tjafsa rätt rejält.

På måndag ska jag handla och tar mellantinget med mig, han får övninsköra på köpet.
Ti-to ska de två minsta gå till skolan och vila sig... :lulz:
De tycker att denna veckan har överträffat allt vad som gäller "jobbigt"  :loony:
Jag hoppas att tempot lugnar sig efter morgondagen, det tyngsta bör vara avklarat då.

Min rygg känns fortfarande, men jag lunkar mig genom dagarna ändå, det känns men blir inte värre och rättare sakta bättre.
Inget mer ont i halsen.
I dag fick i pizza och rabarberpaj fixat av mellansonen. Han gjorde två plåtar pizza så att han kan städa mer i morgon  :flirting:.
Loggat
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #1611 skrivet: 2011.06.04 - 02:18:26 »

Tack till mig?  :confused3: Jag har ju inte gjort något!!!! :shake_head:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #1612 skrivet: 2011.06.04 - 02:22:58 »

:worshippy: Wow en sån koll!  :worshippy:

du har spikat planeringen in i minsta detalj märker jag!  :thumbsup: bra det! det brukar kunna minska på stressandet om alla vet vad som skall göras och när.  :flirting:

det här med Sockerpastan kommer gå som en dans! den är inte svår att arbeta med så det kommer du klara som ingenting!  :nod-yes: jag jobbar natt i nästa vecka på onsdag och torsdag. så jag finns här för konsultation från ca 21:40 de nätterna  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1613 skrivet: 2011.06.04 - 20:38:31 »

Natten mellan to-fredag alltså, Kvidell?
kan jag kavla ut sockerpastan på torsdagkväll, och sätta den på tårtan om jag väljer sätta bilden dit först på fredag.

Jag funderar på den djärva varianten att sätta bilden dit först på eftermiddagen och dutta dit grädde som du sade.
Då hinner bilden väl inte bli dålig?

Mår bilden bättre av att ligga på smördegen och har sockerpasta kring sig?
eller
Mår bilden bättre av att ligga ovanpå sockerpastan?  :confused3:

Corny, du sade ju att jag kan skippa pasta / couscous och listade vad jag ska ha i salladen.
Så jag bara petade ner alla saker på min köpelista, oliver och ostkuber hade jag inte ens tänkt själv. :laugh:

Läget:
Fönstren och dörran nästan klara ( två spruckna rutor, så glasmästarbesök väntar på tisdag, lite duttande, men det mesta klart)
Köksmobel lackade två varv, färdiga.
Altanen har fått en fin mörk ton , klart.

Myror borta från odlingslådan, ska planteras i morgon. annars bara gräsklippning och en allmän översyn kvar.
Röjningen gjort inne ( allt överflödigt slängt i lådor  och in i förrådet)
Städat halva huset och det som är kvar  hinner vi lungt.

I morgon ska vi ha en VILO-dag och barnen ska få äta pizza i pizzerian, det är de värda!
Lite godis har vi motat med också varje dag.

På måndag ska jag handla med mellansonen, och förväntar att städningen och annat tjofs är klart när jag kommer hem :flirting:

MEN kan ni förstå att när den här våren har varit så fin, varm och vacker har det lovats årets värsta REGNDAG till vår studentdag,
PÅ fredag ska det regna 25 mm och det är pissigt även på lördag  :worried: :cry:.

Det får gärna regna på tisdag och onsdag och hela veckan efter festen, men varför just den fredagen av alla möjliga? :smack_head:

Visst kan de ändra sig , hoppas på det!
Annas har vi 30 gäster här inne på fredag och oändligt antal ungdomar ( de har svarat så här på facebook : 8 ja, ja kommer, 19 kanske, 8 kommer inte och 20 har inte svarat alls...) Kan ni uppskatta hur många ska jag förbereda mig?
Allt från 10 till 50 år möjligt.

Bakat har jag gjort så det räcker, men dricka, chips, godis, bord , stolar, sallad.
De skulle svara senast idag, men jag tror att sonen får börja " jaga" dom lite.
( Hur placerar jag 50 ungdomar här inne om det ösregnar???) :nightie:
Loggat
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #1614 skrivet: 2011.06.05 - 01:46:28 »

Citat
Natten mellan to-fredag alltså, Kvidell?
1. kan jag kavla ut sockerpastan på torsdagkväll, och sätta den på tårtan om jag väljer sätta bilden dit först på fredag.
2. Jag funderar på den djärva varianten att sätta bilden dit först på eftermiddagen och dutta dit grädde som du sade.
Då hinner bilden väl inte bli dålig?
3. Mår bilden bättre av att ligga på smördegen och har sockerpasta kring sig?
eller Mår bilden bättre av att ligga ovanpå sockerpastan? 

Natten mellan Onsdag till Torsdag och Torsdag till Fredag samt fredag till lördag också...men den sista där är det ju redan klart för din del!  :flirting:

1. Ja det kan du.  :nod-yes: det du bör tänka på när du sätter den på tårtan är att den inte bör komma i kontakt med syltfyllning och liknande... för då blir den missfärgad. för att undvika detta kan du antingen lägga ett tunt lager grädde emellan på hela tårtan. alltså täcka med grädde sedan lägga på pastan. elelr så kan du innan du lägger på fyllningen på bottnarna, spritsa en liten kant på varge botten, med antingen grädde eller smörkräm, så fyllningen håller sig innanför kanten och inte kommer i kontakt med pastan.  :nod-yes:

2. det borde fungera aldeles utmärkt. bilden är ju gjord i typ potatismjöl el liknande, så den är känslig för mycket fukt eller väta. men så länge den inte kommer i direktkontakt med tex våt fyllning el liknande så borde det gå bra!

3. Det tror jag inte spelar någon roll villket du väljer att göra där. det ska gå bra villket som! :nod-yes:

Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1615 skrivet: 2011.06.05 - 23:18:57 »

ÄSH, frågan 3 blev fel ställt.

Det var meningen att fråga om bilden mår bra att vila direkt på smörfyllningen eller direkt på sockerpastan?
Eller om det spelar någon roll.

Jättebra med tipsen om våningar, där hade jag garanterat inte tänkt på grädde som skydd för sockerpastan.

Jag hade funderat att ha en vaniljsåsfyllning mellan vågningarna, men nu funderar jag ändå på att ha grädde över mellan och på sidorna,
Det låter som enklast så.
och sedan på sockerpastan och bilden och lite mer gräddeduttar.

Blir det fint att strö lite florsocker över sockerpastan genom en sil ( innan jag sätter dit bilden förstås)?

Annars? Jo det är bra, vi har vilat, käkat utemat och godis och jag föll förstås på en sockerkoma i soffan och tog en tupplur.
På kvällen blev den en lugn promenad ( ryggen är fortfarande inte riktigt bra, men bättre och bättre för varje dag som går)
och sedan den obligatoriska vattningen på trädgården. Men snart har jag ett grästäcke överallt och slipper att vattna.

På måndag städar vi färdigt och försterna färdiga , gräsklippning trädgård allt färdigt!  :nod-yes:
På tisdag handlar jag
på onsdag är det baka
på torsda är det dax för tårta så långt det går, förbereda sallad och duka.

Herrskapet får fixa allt finlir både ute och inne ballonger och björkris , extra bord och .....

Regnet verkar komma på onsdag -torsdag istället :yay:  så vi kan fira ute också :lol:
Loggat
Ekub
Superhero

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 1471

« Svara #1616 skrivet: 2011.06.06 - 20:02:35 »

Heej idalinda!! Hur har det gått för dig? Jag trillade bort helt, känns inte som jag höll upp vårt deal och var ngt stöd dirket...sorry :shy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1617 skrivet: 2011.06.06 - 23:07:23 »

Ekub, no fara, Kwidell har varit min guide i sockerpastadjungeln och Corny bestämde vad salladen innbär  :thumbsup:

Nu har vi städat , trädgårdat och målat färdigt ( tror jag i alla fall  :confused3:)
I vilket fall ska jag till den stora shoppingrundan i morgon, men ensam... sonen har ju skolan att sköta också  :smack_head: :redface:
Det hade jag redan total kopplat bort från min värld.  :laugh:

Jag har redan satt på en extra kylskåp, känns som den behövs när alla bakelser ska till upptining och salladen i sina skålar
 + allt annat vanligt.
Till herrskapet har jag sagt att härefter hittar man mig i köket där jag bakar och förbereder  maten och jag bryr mig inte om något annat längre än, möjligtvis styrka dukar och kolla att mina kläder står redo på torsdagkväll.

I morgon har vi ett föräldramöte på kvällen, det får vi bara inte missa mitt i allt.
Min mamma och hennes man anländer från Finland på torsdag och min kloka mamma envisade att de ska boka sig i en närliggande hotell för två nätter!  Nu känns det väldigt smart att jag gick med på det! De åker sedan vidare för att träffa hans släktingar här i Sverige ett par dagar och kommer igen till oss när värsta kaoset har lagt sig, DÅ sover dom över hos oss :thumbsup:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1618 skrivet: 2011.06.07 - 23:37:02 »

Minstingen konstaterade idag att
" så mycket skit har vi inte köpt på åratal" som vi köpte  idag.  :lulz:
Han trodde att innehållet i vagnen skulle kosta 7000kr så mycket som det var och tungt som det var att manoverera!
Men vi klarade oss något över 4000kr.
Mängder av läsk till att börja med, kilovis godis  och en famn chips + vanliga nyttigheter i kubik ( grädde, gruka, sallad, tomat)
dekoration, hallonsylt, bananer, kiwi. socker, vetemjöl, laktosfri grädde och mjölk,
korv, ost , servetter, svenska flaggan på bord, iskubepåsar, tvål, diskmedel...  :lol:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #1619 skrivet: 2011.06.07 - 23:50:40 »

:shake_head: Måste tillstå att jag blir matt bara jag hör det. Men man tar ju studenten en gång i livet bara, så jag förstår om ni vill fira ordentligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 106 107 [108] 109 110 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544