Så länge jag inte är orolig för planen är det lugnt.
Och just nu går allt enligt planen.
Trädgården är nu 98% klart, det var bara myror på vägen på ett par pallkragar, de fick sin dos av myrmedel idag, så jag hoppas att vi kan plantera de sista in där i morgon.
Sedan är det bara klippa gräset i mitten av nästa vecka, klippa någon ful kant snyggt, sånt som vi tillsammans kan göra på 1-2 timmar.
Fönstermålningen rullar också på, idag ramlade en ruta och sprack men vi har en glasmästare här i bynn så det löser sig på någon hundralapp i morgon eller på tisdag.
Köksbord och bänkar fick en fin färg ( glasyr) en vecka sedan, men vi konstaterade att den behöver även lackas, så i dag flyttade bordet, bänkarna och en sidohylla till garaget. Maken och minstingen lackade dom ett varv, det kan behövas 1-2 varv til men väntetiden är 24 timmar i mellan. Så planering gäller.
Altanen är nu renskrapat ( det växte gräs mellan plankor
), den tvättas i morgon och sedan får minstingen måla bets över den i övermorgon.
Jag har alltså bara lite trädgårdssysslor kvar. Mellansonen fixar maten i morgon igen.
Sedan börjar vi städa inne, alla som är tillgänliga ( dvs. de som inte pysslar med färgburkar av olika slag.)
Vi har 20tal flyttlådor dit vi bara slänger i allt onödigt utan att börja fundera vart den ska stuvas in.
( videofilmer som skulle tittas och sorteras på¨hyllan, böcker som ska läsas... på hösten tidningar...)
och sedan bara damma, damsuga och skura golvet.
Jag tror att det går fort.
I vilket fall har jag sagt att vi sätter stopp på trädgård, fönster och städ på söndag kväll.
Det som inte är klart då får vänta efter studenten.
På måndag ska jag vi handla allt till festen och sista baket.
På tisdag börjar jag baka tårtabotten och ev. någon laktosfri kaka till.
På onsdag är det finliret på trädgården ( klippa gräset, planera bord och förhoppningsvis låna någon extrabord från grannar)
fortsätta med något som kan förberedas i köket, möblera om lite inne och planera även extrabord och stolar, vi ska ha bjudningsbordet i vardagsrummet, stryka dukar och tvätta stenar som håller dom på plats ute.
På torsdag ;köksdag för mig: fylla student-tårtor,, duka porslinet färdigt, sallad till kylen, rensning i köket så att allt går att ta fram till upptining på kvällen ( karelska piroger, drömtårtor, kladdkakor, småkakor, pajer) jag har en extrakyl i förrådet, den ska nu få hjälpa till här. Maken får fixa björkris till infarten och ungar blåsa ballonger....
Ni måste ändå säga att det är lungt om städet är klart på söndag, eller hur?
Handa på måndag
och sedan 3 hela dagar bara för finliret med dukning, tårtor och dekorationer. Jag vill njuta också!
Kläder är klara sen länge för alla.