Nu är allt i ordning till i morgon.
Morfar har en stor fördel här i livet, han har fixat 8 barn till värden och alla är vid liv och i sina krafter ändå.
5 av dom bor i samma stad och två på 15 mils avstånd, en lite längre bort men även han är " hemma" just nu.
Två av mina mostrar har aldig skaffat en egen familj, och bor i samma hus/ samma tomt med dom,
Mormor och morfar har fått bo kvar i huset de själva bygde 60 år sen och gunga i gungan som morfar själv har gjort i trädgården.
Min yngsta moster ( vid 60 år )bor med dom och tar hand om precis allt åt dom, skriver kort till oss alla i tjocka släkten,
och då menar jag att hon har koll på allas namnsdagar också.
Hon har tagit hand om de gamla som guld dag och natt.
I dag har det varit morsdag i Finland och hela sällskapet har vandrat där och hälsat mormor.
Hur många är vi.. hmm jag har tappat räkningen, men vi är något på 20 kusiner och även jag börjar ha vuxna barn,
så även syslingskaran är stor. Jag tror att bara barn, barnbarn + respektive + barnbarnsbarn är något på 60 personer.
Så det är ständigt någon som hälsar på morfar på sjukhuset och ständigt några som fixar och donar hemma hos dom med hjälpmedel, och allt det vardagliga koll.
Självklart har de ändå sin egen vilja kvar
, mormor tycker att allt ska var fint ,så man får inte placera hennes vilostol på fel ställe i rummet för då är rummet inte snyggt även om det skulle vara enklare för henne att se på TV då.
Morfar, som själv har byggt huset tillåter inte att man hyvlar bort trösklar vid dörrar för att underlätta för rullatorn.
De har han ju själv gjort så att de är perfekta.
Under de senaste månaderna har morfar varit trött och pga. hörseln har jag inte kunnat prata med honom på telefon.
Men fram till jul har han följd nyheter, politiken, TV-serier, läst böcker och löst korsord dagligen.
Mormor driver sin trädgård som jag , fast hon tar tappat farten lite efter att hon fyllde 90 år
Men
, nu ska jag åka till morfar och hålla honom i handen en skön stund.