Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.07 - 16:47:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 100 101 [102] 103 104 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 936441 gånger)
0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #1515 skrivet: 2011.04.12 - 14:19:54 »

Jag är väldigans fundersam nu :blink:
Jag går nämligen inte ner i vikt, alls. Fingrarna tom. svullnar nu i värmen...
Inte ens chokladtricket fungerade denna veckan.

kosten: kött /fisk, ost, lite grönsaker, ägg, smör, rikligt med vatten ( alltså det vanliga 2 liter inte mer...), viras semlor3-4st / dag, 1dl bär /  dag.

Fel mat under två veckor: en gluten-mjölkfri-muffins på en bjudning och sedan mörk choklad 100-150g i ett par omgångar, någon godis nallat ur andras påsar men inte mer än 100g sammanlagt.

Jag menar den här linjen har fungerat förr, jag har kunnat käka mörk choklad och ändå gå ner 500g/ veckan.
vardagen går ju i minimala kolisar ( makrill, ost, ägg, tomat + någon vettig kvällsmat)

Inga kvällsmums av något slag.

Jag funderar:
för mycket ost? ( men jag äter ju inga andra mjölkprodukter alls)
för lite mat ?  (fast jag orkar inte stoppa i mig mer kött eller tillbehör, jag är mätt när jag har ätit)

Jag tränar två gånger i veckan lätt styrketräning ( 30-40min/ gång)

Ideér någon?
Loggat
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #1516 skrivet: 2011.04.12 - 14:23:38 »

Om det var jag skulle jag aldrig klara av chokladen, godiset, vira-semlorna etc. Du har kanske blivit känsligare och måste dra ner på "synderna"
Loggat

moncaponca

Smörklickar: 8

Antal inlägg: 677

Hemsida
« Svara #1517 skrivet: 2011.04.12 - 17:04:49 »

Håller med Tina, samma för mig.....
Loggat

Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #1518 skrivet: 2011.04.12 - 17:36:21 »

:potato:

Det kanske bara tar en stund att komma igång. Det kan ju vara så också. Fortsätt äta bra och se om det händer nåt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1519 skrivet: 2011.04.12 - 18:11:08 »

Godis är inget problem, kan vara utan.
Semlan gör att magen fungerar smärtfritt. Om jag inte äter semlan, HUR får jag magen på gång?
Choklad tror jag att det blir då och då, när vi handlar i storstan, men inget som förekommer varje vecka.

Potatis blev det idag, ungsgrönsaker från egen skafferi + 3 köpepotatisar för oss alla fem
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1520 skrivet: 2011.04.12 - 19:12:02 »

Det är väl inget farligt i den där semlan ur kolhydratssynpunkt?  :confused3:
Loggat

/LO

Smörklickar: 17

Antal inlägg: 1269

« Svara #1521 skrivet: 2011.04.12 - 19:28:20 »

Hur mår du då? Hur känns det i kroppen (förutom att du är svullen i fingrarna)? Stress, vila, smärta?
Loggat

LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #1522 skrivet: 2011.04.12 - 19:54:41 »

Jag funderar.... visst har du gått ner ganska mycket nu? Kanske har du nått en platå?

Jag har märkt att jag går ner i vikt när jag äter mer fett på morgonen. Smör på morgonägget och ett halvkilo försvinner. Smör bort och halvkilot kommer tillbaka. Det är något med förbränningen som kickstartar eller så gissar jag.

Annars undrar jag också, hur du mår för övrigt, förutom svullnaden i fingrarna? LOs fråga är relevant. Stress påverkar i högsta grad svullnad och frånvaro av viktnedgång.

Jag har inte hittat semlan bland recepten, så jag vet inte vad det är i den som får din mage att fungera så bra. Men eftersom du mår så bra av den skulle det verkligen vara synd att ta bort den tycker jag. Har du någon länk till den? Jag blundar för faktumet att linfrön inte är bra och äter dem varje dag, fast försöker låta bli att tugga. Ibland äter jag katrinplommon också och sköljer med massa vatten. Gott och effektivt godis.  :blush:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
/LO

« Svara #1523 skrivet: 2011.04.12 - 19:58:36 »

Det ligger i påsk, för det tyckte Hemul var rimligt, eftersom advent tillhör jul :rolleyes:
Loggat

LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #1524 skrivet: 2011.04.12 - 20:01:47 »

Aha! Ja det var ju fullkomligt logiskt.  :lol:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #1525 skrivet: 2011.04.12 - 20:45:06 »

Det var kwidells och några andras fel som ville ha maten uppdelad efter olika högtider!  :fork_off:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1526 skrivet: 2011.04.12 - 20:54:27 »

Jag funderar.... visst har du gått ner ganska mycket nu? Kanske har du nått en platå?

Jag har märkt att jag går ner i vikt när jag äter mer fett på morgonen. Smör på morgonägget och ett halvkilo försvinner. Smör bort och halvkilot kommer tillbaka. Det är något med förbränningen som kickstartar eller så gissar jag.

Annars undrar jag också, hur du mår för övrigt, förutom svullnaden i fingrarna? LOs fråga är relevant. Stress påverkar i högsta grad svullnad och frånvaro av viktnedgång.

Jag har inte hittat semlan bland recepten, så jag vet inte vad det är i den som får din mage att fungera så bra. Men eftersom du mår så bra av den skulle det verkligen vara synd att ta bort den tycker jag. Har du någon länk till den? Jag blundar för faktumet att linfrön inte är bra och äter dem varje dag, fast försöker låta bli att tugga. Ibland äter jag katrinplommon också och sköljer med massa vatten. Gott och effektivt godis.  :blush:
LO / Sorla, hur mår jag ...

Migränen har varit borta 3 veckor ( vi lade om massagetiden och styrkedagar, alltså inte styrka och massage samma dag)
jag tror att förändringen där underlättar.
Träningen känns bra, men ibland känner jag mig " svag" utan någon anledning, då försöker jag träna lugnare, lite kortare eller lättar vikter, men genomför ändå.
Jag är visst stressad av olika saker, men har även accepterat att jag kan inte påverka på alla detaljer just nu, måste bara leva med dom. Men det som jag själv vill och kan göra stressar mig inte.
Jag tycker inte att det har varit svårt att släppa gottandet på kvällarna. Men samtidigt är det surt när jag har samma vikt nu som då.

Min morgon innebär fett, men jag äter oftast bara bruns och middag och möjligtvis semlan däremellan och lite bär på kvällen.
Ibland blir det tre varma måltider. Om jag äter äggmos, blir det alltid med smör.
Skulle jag behöva börja dagen alltid med äggmos... hmmm?
Jag är rädd att jag blir trött på ägg, det blir jag i perioder. Makrill + ost fungerar mer stabilt för smaklökarna.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1527 skrivet: 2011.04.12 - 20:57:43 »

Mycket ner i vikt, jag ? NEJ!
jag gick ner 15kg under den första LCHF-vintern och jojjar med dom 5 sedan 4 år tillbaka.
Alltså 10kg är stabilt borta, men jag pendlar med dom 5.
Och målet ligger 5kg under det.

Tajt, nära och ack så svårt.
Start 86kg- pendlar mellan 71-75kg och vill väga 66-68kg = SVÅRT :sneaktongue:
Loggat
/LO

« Svara #1528 skrivet: 2011.04.12 - 21:22:24 »

Jag tycker att det låter som att du hamnat ganska så rätt. Med mat, styrka och massage. Tror du att du skulle vilja öka träningen med lite motion, eller missuppfattar jag din träning?

När du känner dig svag? Har du ont då? Vad skulle hända om kroppen blir riktigt trött och sedan får återhämta sig? Klarar du det?

SKönt att vara av med migrän!
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1529 skrivet: 2011.04.13 - 21:06:48 »

Träna, hmm, det är styrketräningen som jag kallar träning egentligen.
Jag promenerar till alla äranden, så det blir 2-3km några gånger i veckan, även till styrketräningen.
Men jag skulle behöva ha någon svettpass, men ser det inte framför mig just nu.
På sommarhalvåret blir det mycket trädgårds-sysslor, så jag rör mig mycket då, men inget som frå upp flåset.

Jag ligger på gränsen mellan normalvikt- övervikt enligt BMI-tabellen, så det är inte så konstigt att kilona inte släpper lätt här.

Men jag försöker tänka rätt och minimera " dålig mat" , någon hekto ner varje vecka skulle göra mig glad.

Idag har jag bakat mängder av pajer i olika valörer, vanliga, laktosfria och laktos-glutenfria med olika fyllningar.
Nu är det värsta gjort inför student-festligheter. :nod-yes:
jag har tre pajskal i kylen, dom väntar på lite speciel-fyllningar...

jag kommer att göra chokladkaka med vitchoklad-fyllning, några sådana till frysen, med det var enkelt att göra.
och några kakor med mjölkfri margarin  :puke1:.

Så det finns sedan bara att baka stora tårtan sista veckan och göra en sallad. + allt med duka, organisera.
Men just nu är jag nöjdens :yay:
Loggat
Sidor: 1 ... 100 101 [102] 103 104 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544