Till en helt annan händelse, en riktigt underhållningsprogram så här på fredageftermiddag.
En släkting till oss jobbar i Norge och kommer hem till Sverige periodvis.
Min man hjälpte honom att beställa några delar till hans bil, som han skulle göra ordning nu
under helgen .
Min man har varit i kontakt med någon av hans kompisar som skulle hämta paketen från bussgodsombud, så att han kan börja jobba med bilen direkt i dag eller i morgon.
I morse fick vi helt plötsligt höra av slätingens kompis att , Vår släkting har varit på en älg-olycka i går kväll!
Han hade själv ringt från ambulansen, så vi visste att han var inte döende, men samtidigt kan man vara väldigt icke-döende i början och sedan helt plötsligt bara dö.
Så tacka vet jag internet och skype.
Det var lätt att googla fram ortens sykehus och ringa dit.
Efter några kopplingar vidare, hade honom själv på luren idag!
Gubben hade bara fattat att älgen kommer och hunnit dra sig ner på något sätt.
( jag vet inte om han hade hunnit vika ner sig eller glida ner under bilbältet.)
Men älgen hade träffat bilen framifrån, förarsidan genom framrutan,
den hade kommit rakt över bilen, och om han hade inte fattat att huka ner sig så hade han varit
en huvud mindre!
taket var liksom i stolhöjden precis på förarsätet.
Nu har jag fått några stygn på pannan och ansiktet och löständer som han hade på underkäket
hade brytit sönder.
Men vill ni höra något fantastiskt!
Han hade precis varit och beställt nya löständer, och skulle få dom nya nästa vecka!!
Så snabbare än så skulle han aldig få sina tänder i ordning!
Nu var det bara att komma hem till sin Norge-lägenhet idag och sedan hämta bilen
För den ska bara tryckas upp och köras hem-till -SVERIGE idag!
utan vindruta, undrade jag ...
Då tystades jag ner av maken och gubben att det går helt utmärkt att köra utan vindruta,
man ska bara akta att bakrutan inte skadas av trycket på något sätt...
DÅ slutade jag begripa
Han var glad som vanlig och skämtade som han bara kan!
Dessutom hade läkarkåren där undrat hur sjutton kan man ha så bra blodvärden...
socker 3-4
kolesterol 5
blodtrycket ok
( gubben har alltid vägrat margariner...
)
Nu verkar det vara som han ska åka hem-till-SVERIGE IDAG
med den demolerade bilen ... 7-800 km
Gubben har pengar att köpa vilken bil han vill, men kör på gamla saker och meckar med dom
bara för att han kan och tycker att det är roligt.
Så denna " pärla" ska nu vårdas ömt, för han har just satsat massa bra delar på den.
Antingen skaffar han en ny korg eller trycker och släter taket upp själv.
Vi som trodde att bilen var en skrothög någonstans på vägkanten och vi skulle börja jobba att skicka bildelarna tillbaks till leverantörer, så fel kan man ha