Jag kommer ju igen
,
Jag käkar inte längre choklad varje dag och rör inte ihop chokladröror med socker var och varannan kväll.
Här kokas det ägg och görs saltrulle av nöt
Hemul, man får välja själv vilken tillbehör man vill ha till sin burgare... grönsallad , morötter , pommes,
något mer...
Nu har vill lagt upp en plan fram till jul,
Städs och grejas denna veckan fram till första advent.
Då kommer julgardiner, något advenstake och julduket fram.
Två lördagar är bokade för familjebak för finska julkärnor, pastejer ( smördegskal inne ris och köttfärs, väldigt kyddat), och karelska piroger.
två dagar innen jul bakas det lite bullar och pepparkakor.
Det känns just nu att det blir enklare att baka i förväg sånt som ska till frysen, men om vi gör pepparkakor nu, blir dom nog uppätna innan julen är här.
Vi har snackat ordentligt om vilken julmat vi verkligen vill och äter och vad vi skulle skippa helt.
Och allt som önskas ska finnas under självste julafton, men man behöver inte ha tillgång till allt under en hel vecka eller två
Vi begränsar frukter ordentligt, lite mandariner och sharonfrukt.
Alla vill ändå smaska med finska julbakelser och godis, då behöver inte allt annat finnas där med.
Skinka, rosoll, gravad lax, morotslåda , kålrotslåda, tomtegröt, köttbullar, prinskorvar, sill.
jag tänker absolut testa lite LCHF-pepparkakor och hoppas att vintern tar död på alla mögelporer i naturen, så att min näsa skulle tåla lite mjölkprodukter.
Det vore underbart att kunna
ta cf till maten,
göra pannkaka,
äta ett par bullar
och julgröt
men det går också utan
aioli var hetl ok kompis till kött
fincrips och finsk surdegsbakad rågbröd väntar i frysen
jag tror mig ha mjölkfria bullar i frysen
och julgröten kan jag hoppa över
bara jag får finska smörgåsgurkor är julen räddat!