Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.05 - 12:35:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 934386 gånger)
0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #855 skrivet: 2010.06.28 - 18:03:40 »

Jag fattar inte hur mycket dina frysar rymmer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #856 skrivet: 2010.06.30 - 02:53:58 »

Låter helt underbart med så mycket jordgubbar!  :inlove: ... och hoppas att du får slappna av och bara njuta på sjön nu.. så du håller dig pigg och kry!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #857 skrivet: 2010.07.03 - 17:59:35 »

Jag har tre frysar, en på något på 400 liter, en på 250 och en något på 200 liter.
Att frysa 120 på en gång var lite överkurs på infrysningskapasiteten, men det gick.
temperaturen steg bara till minus 15 grader. ( dom var på extra kyla dygnet innan , något på minus 30 grader)
Loggat
Ekub
Superhero

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 1471

« Svara #858 skrivet: 2010.07.06 - 17:46:29 »

Jag vill me kunna frysa in massor!! Inte för att vi har 120 liter jordgubbar att frysa in så drygt 800 liter frysförvaring är överkurs för oss, men jag önskar att vi kunde göra det!!!  :smile: Jag är övertygad om att jag ska hitta hjortron här i småland i höst så  :lol: Blåbären ska tydligen vara färdiga redan på en del ställen :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #859 skrivet: 2010.07.07 - 19:34:11 »

Jag är tacksam för den extrafrysen vi fick " över" efter renoveringen.
Vi har en ny kyl och frys i fullhöjd i köket och ställde dom gamla i förrådet. Kylen har vi inte behövt alls,
men frysen är på gång hela  tiden.
Den stora boxen har vi i garaget.
Det är också en trygghet att ha tre maskiner i fall någon av dom skulle gå sönder så kan man rädda det viktigaste till dom andra. Fast i september är det så fullt på alla frysar , proppfullt.

Där finns all bär och saft för hela året, kött för ca .3 månader  ( vi köper en lass från bonden )  och varierande mängd grönsaker. Fisk är det dåligt med. Vi har några fiskare i närheten, men de använder sina fiskar själva eller säljer till restauranger... där måste vi jobba på mer.

i morgon försöker jag inventera  lite frysar och avfrosta den i förrådet, den nya inne får ingen frost alls ( självavfrostande, helt fantastiks manic :inlove:).
Det börjar fyllas på sakta men säkert.
I går köpte vi  45 liter jordgubbar till, det kokades till saft och kanske 5-6 liter torkas.
Torkad jordgubbe är rena godis på vintern !
Loggat
Ekub
Superhero

« Svara #860 skrivet: 2010.07.07 - 22:36:31 »

Jag är SÅ avis  :sad: Vi köpte ett halvt lam i våras, det var ungefär det som fick plats förutom det som redan låg där då men det var inte mycket. På River Cottage så tar de ju vara på alla delarn av djuret, skulle vara roligt att hitta fler recept till olika delar. Vi visste ju inte vad vi skulle göra med alla delar, så vi fick hitta på lite men det blev bra ändå. Iaf över lag :whistle: Vi stekte på lamkött en kväll och det var SÅ gott men dagen efter var det inte lika gott att steka upp eller värma. Det smakade lixom bara dött djur typ  :shake_head: Förstår inte hur det kan vara sådan skillnad från en dag till en annan :sad:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #861 skrivet: 2010.07.07 - 22:50:04 »

Ungarna konstaterade häromdagen att kylen är ju full av ÄGG.
och det stämmer :nod-yes:.

Vi köper ju ägg färska från tanten, och det innebär att man måste spara äggen ca. 1 månad för att kunna koka dom,
om man kokar dom färska är det snudd omöjligt att skala ägg.

Så nu har jag lyckats med konsten att ha några flag från lite olika veckor.
Därmed måste dom ligga i olika våningar i kylen så att man kan ha KOLL.
Dessutom fick vi en gratisflak häromveckan för dessa ägg var så små.

jag har inte räknat dom men gissar på 150-200 ägg just nu.
Dax att baka lite extra bröd och pannkaka under närmaste tiden.

Har ni mer tips vad man kan göra med obegränsad mängd ägg?
Smörklick för den som hittar på något bra mat som innehåller vitkål, kålrabbi och squash + massa ägg :lol1:
Loggat
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #862 skrivet: 2010.07.08 - 03:53:24 »

Hemulbröd och Kwimuler!!  :lol: att använda äggen till då... det andra vet jag inte..? omelett kanske?  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero

« Svara #863 skrivet: 2010.07.08 - 08:14:30 »

Gjorde en jättegod "gratäng" en gång med rivna potatisar, morötter och lök har jag för mig. Om jag inte missminner mig var det äggstanning i den, och man kan ju byta ut grönsakerna. Jag tänkte göra små omelettmuffins idag med bacon, men släng i lite svettad squash eller något. Tror det kan bli jättegott!! :inlove: Jag är inte jättehemma på kålrabbi, dvs vet inte ens hur den smakar, ska jag ärligt erkänna :shake_head:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #864 skrivet: 2010.07.08 - 22:16:48 »

:wave:, det blir inte troligt att jag gör något med äggen just nu, det är alldeles för varmt för att starta med någon större projekt.
Men några plåtar knäcke lär det bli till helgen.

kålrabbi fungerar som potatis i det flesta sammanhang, smaken är väldigt neutral.

Jag kan inte fota just nu, men föreställ er två skrapt lila kålrabbisar och en mörkgrön squash.
Det skulle bli en snygg bild... , dom ligger nu i kylen och väntar att bli uppätna  :flirting:!
Loggat
MiaP
Hero Member

Antal inlägg: 848

Hemsida
« Svara #865 skrivet: 2010.07.16 - 16:02:11 »

Gör en ägglåda med alla grönsakerna i, det blir jättegott. Jag kan ta lite olika men kålrabbi, squash, vitkål, mangold, morötter och purjo är gott. Smörj en form lägg i lättförvällda grönsaker, slå på äggsmet och grädda i 200 gr i ugnen. I äggsmeten kan du vispa i philadelphiaost och/eller CF och grädde. Det beror på hur stor form du gör så du får titta på andra recept för 4 pers och försöka beräkna hur mycket äggsmet du behöver. Riv lite lagrad ost över så blir det ännu godare.
 :eating: :fridge_death: :cheese:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #866 skrivet: 2010.07.16 - 21:21:34 »

Gör en ägglåda med alla grönsakerna i, det blir jättegott. Jag kan ta lite olika men kålrabbi, squash, vitkål, mangold, morötter och purjo är gott. Smörj en form lägg i lättförvällda grönsaker, slå på äggsmet och grädda i 200 gr i ugnen. I äggsmeten kan du vispa i philadelphiaost och/eller CF och grädde. Det beror på hur stor form du gör så du får titta på andra recept för 4 pers och försöka beräkna hur mycket äggsmet du behöver. Riv lite lagrad ost över så blir det ännu godare.
 :eating: :fridge_death: :cheese:

Så gör vi ofta.

Allmänt kallad skördepanna här hemma

Supergott med färska örter och andra gröna blad i också!

:nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #867 skrivet: 2010.07.20 - 23:40:22 »

Det får bli någon form av skördepanna snart, fast i morgon blir det tacos jag har köttfärs på upptidning.

jag är hemma ett par dagar för att kolla trädgården och tonåringar.
En ska flyga i väg på lördag och en annan tar över hemmet själv några dagar.
Få se när jag återförenas med båtfolket några dagar till.

Här hemma går inte andas alls, varmt och kvävt, vi kan inte ha fönster och dörrar öppna så som vi vill,
djurlivet  kommer in från alla håll.
Ofta är det grannens katt :angrywife:, en gång har en igelkott varit nära på att komma in,
senast var det en fågelunge som flög in och hittade inte ut ... fy vad jobbigt med en liten rädd fågel inomhus.
Jag var dessutom på väg att åka till båten om ett par timmar då och kunde inte lämna fågeln inne heller.

hoj, jag såg en ny smalis :club_idiot:, visar mina tankar om grannens kattskräll som klättrar in även genom balkongdörren om den får för sig ....

men brun har jag blivit och badat har jag gjort flera gånger om dan. Gött !
Loggat
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #868 skrivet: 2010.07.21 - 00:00:25 »

Kan du inte prata med grannen om katten? Det är ju faktiskt inte meningen att att andra ska behöva tänka på att den kanske är inne hos dem! Tänk om du stänger igen och åker bort några dagar och katten befinner sig i ditt hus! Det är inte speciellt lyckat! Vare sig för dig, grannen eller katten!

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #869 skrivet: 2010.07.21 - 11:54:58 »

Dom grannar är inte skärsild pratiga med oss.
Hon tar snällt ett par tomatplantor på våren när jag bjuder men
han förstår inte att om man klipper hela årskottet på häcken växer den aldrig i höjden.
Så två år i rad har han  klippt ner hela tillväxten utan att förstå vad det innebär.

Dom har tomten en halv meter högre upp än vi, vilket innebär att de har full insyn till oss.
Vi skulle vilja låta häcken växa högt.
Dom har en 3-åring och en nyfödd och massa kompisar i samma åldern, så tomten är full med lekstugor, stutsmattan och en
stor basäng med mycket stoj och lek. grillning och prat.
Det är som en fritidsgård vissa kvällar ,men barnen är små 3-5 år.
babblar hela tiden, någon gråter och alla ropar mama, maammma, mama ...

jag förstår att barnen låter när dom leker, men jag skulle vilja ha häcken där i mellan så att inte hela mitt synfält inte skulle vara fullt med hoppande och skuttande barn och massa solande vuxenfolk.

Så om han inte förstår om detta med häcken ( han vill också att den ska växa, säger han , men sedan låter han den ändå inte växa :club_idiot:) hur ska vi då prata om katten.
Dom kan väl inte binda fast en katt ?
Vad kan dom göra om vi påtalar om det ?

Loggat
Sidor: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544