Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.02 - 21:17:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 933194 gånger)
0 Medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #690 skrivet: 2010.02.16 - 08:18:42 »

Här händer det just nu :
Mycket handlar om övningskörning, den äldsta har redan bokad uppkörningen ( maj ) och mellangrabben ska börja övningsköra på hösten, hos oss innebär det att han måste först ha läst teoriboken genom  ( inte kunna det !) , så när den äldsta får sitt
kort på våren  (hoppas , så vi slipper  köra så mycket) börjar nästa unge att snacka bil och traffikregler  :rolleyes:.

Vi var tvungna att köpa en bil till  :sneaktongue:.
Vi har en bil med automatlåda, som sonen har övningkört hittills, men behöver nu köra med manuel-låda också.
Styrmannen är smart på bilar, så han gjorde ett bra kap.
Det är otorligt att man kan köpa en hel bil för samma peng som en bra dator+ skärm.
( bilen är -00, med 4 krockkuddar, ABS och i princip rostfritt, nybesiktad och hade både vinter och sommardäck)
Dessutom slukar den mycket mindre bensin än vår familjebil, vilket innebär att vi sparar in den extra försäkringen och skatten för bilen och kommer ev. lite på plussidan  :wave:

Några plantor är redan omplanterade : några chili och paprikor + experimentet med några extremt tidiga vitkål och tomater.

Matfronten går upp och ner ...
-mjölk och mjöl orsakar rinnande näsa
-choklad undviker jag också
-pofiber ger också snuva, men inte så mycket som vanlig mjöl

-ost går bra annars, men ger hård mage, där hjäper pofiber finfint men näsan rinner  :sad:

Så jag är tillbaka på ruta ett hela tiden, går inte att " fuska" på något sätt.
Något vill jag ju gotta med  :nod-yes: !
Bär fungerar, apelsin testar jag lite .
Funderar att steka lite morötter idag , men deppr lite ändå :sneaktongue:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #691 skrivet: 2010.02.20 - 11:58:42 »

bevisligen : inte mer pofiber heller  :mad_roll: näsan rinner alldeles för mycket för att det skulle vara värd det.

Morötter och apelsiner verkar fungera, något i alla fall.

idag testar vi säkert att poppa egna popcorn.
Det har redan gått två melodifestival deltävlingar utan popcorn, så du är de dax !

Vi har alltså en tradition att odla egen popcorn . Dom torkar sedan inne och börjar vara bra att poppa vid
just den här tiden, så dom "hör till" till melodofestivalen. ( även om det är urtråkiga melodier just nu )
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #692 skrivet: 2010.02.20 - 17:41:59 »

Wow. Har du majs i växthuset?

Men vad fan är det som orsakar de där reaktionerna? De verkar ju kunna utlösas av vad som helst nu?  :eeek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #693 skrivet: 2010.02.20 - 22:30:02 »

Majs har jag på tomten, trädgårdslandet, på en sort har jag hela växten kvar  ute just nu, dom blir 2 meter höga , stadiga och fina. Dom har enorma rötter ,så det är svårt att dra dom upp på hösten, däremot är det busenkelt på våren .

Jag har några decorationsmajs, en grupp  (kanske 10-12 plantor) sockermajs och lika många pop-majs.
Dagens pop misslyckades totalt.

man häller dom bara i en kastrull med oljan och väntar på när det har låtit färdigt.
men nu blev det så att hälften blev svart sörja och andra halvan icke goda alls, minstingen smaskade dom i sig , men inget för mig  :mad_roll:

Näsan går på gång på allt med m mjölk och mjöl ... nyttigt ska det bli här, näsan talar om att det går äta bara protein, stekta grönsaker ( råa morötter kliar i halsen också ) och smör . Snacka om LCHF !
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #694 skrivet: 2010.02.20 - 23:13:29 »

Fy. Jag tycker verkligen synd om dig.  :sad:
Loggat

Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #695 skrivet: 2010.02.21 - 01:13:20 »

Går det bra med kokta morötter? För de är faktiskt nyttigare än vad råa är. Jag vet att man inte vill tro det, men så är det!

Om popcornen blev svart sörja, så var det såklart för hög värme. Nu vet jag inte hur det är med egenodlade, för sån lyx har jag aldrig haft. Men för egen del, poppar jag popcorn genom att ha hög värme och självklart olja i grytan. När jag hör första poppet stänger jag av plattan. Det brukar bli jättebra! Men som sagt, egenodlad har jag ingen aning om hur det går till med.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #696 skrivet: 2010.02.21 - 01:24:59 »

Näsan går på gång på allt med m mjölk och mjöl ... nyttigt ska det bli här, näsan talar om att det går äta bara protein, stekta grönsaker ( råa morötter kliar i halsen också ) och smör . Snacka om LCHF !

Skönt att du kan använda smör iaf! Det underlättar livet mycket! Kokosmjölk, idalinda! Det är grejen! Det och potatismjöl. Potatismjöl är grymt för redningar. Där det står två msk vetemjöl, brukar jag ta ungefär två teskedar. Tog lite tid att lära sig! Så det blir nog inte så mycket kolisar heller, även om det innehåller en del.

Kokosmjölk använder jag i allt som "behöver" grädde. Tex så har jag lyckats få fram en grym Korv Stroganoff med hjälp av kokosmjölk. Den är lite sötare än origalvarianten, men det har jag löst genom att använda paprikakrydda. Det gör att det söta i kokosmjölken försvinner.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #697 skrivet: 2010.02.21 - 03:40:52 »

Man havremjölk är ju också "mjöl". Vad är det som inte finns i det som finns i havre?
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #698 skrivet: 2010.02.21 - 12:38:51 »

Kanske jag tål havre, vad vet jag, måste testa saker en och en.

Fast nu vill jag vara snore-fri några dagar i alla fall, innan jag testar något.

Kokosmjölk har jag använt lite. Måste prova mig fram även där.
vanlig kokosfett ger huvudvärk, typ en tesked / dag och då är huvudvärken där :mad_roll:
men vet ja sjutton om även kokosmjöl orsakade snuva senast, bara för att det heter mjölk  :bang_head:

Apelsinen surade också i magen inatt. :sneaktongue:

Hoppet finns, jag kan gotta med egna torkade jordgubbar och torkad päron ... än så länge  :whink:.
Funderar också att testa sesam.knäcke igen, för om jag nu inte fixar mjölk / mjöl så kvittar det om jag belastar kroppen med sesam,
om dom ändå fungerar.
Jag slutade ju med knäcken för att testa om det var frön och nötter som gjorde en överbelastning av allergener i kroppen.

Surt är det i vissa lägen, men på andra sidan är jag tacksam att jag vet nu vad som orsakar snuvan.
Jag har ju haft mer eller mindre konstat snuva hela mitt liv  :puke1:.

Loggat
Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #699 skrivet: 2010.02.21 - 20:43:03 »

Morötter och kokos är väl också me på korsallergilistorna..?

Har du kollat?

:wave:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #700 skrivet: 2010.02.22 - 10:38:24 »

jap jap , morot vet jag .
Listan kollade jag då... kokos också ingenting förvånar mig längre ... :sad:

MEN idag är en stor dag  :yay:, styrmannen är på väg  att handla hem 20 kg eko-gris !
Dom har lovat go smak , förväntningar är höga!   60 kr / kg styckad  :whistle:.
Om dom har ska det komma även några kg morötter och palsternackor  :thumbsup:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #701 skrivet: 2010.02.23 - 13:54:24 »

Säljaren var lite osäker om det fanns mer morötter och palsternacka kvar.
När Styrmannen kom hem fick jag svaret : 9 kg morötter och 5 kg palsternacka.
Morötterna kostade 15kg / kg och palstenackan 20 kr / kg  jag räknar med att dom är ekologiska.
Så kylen är nu propp-propp-full  :lol:

Här kommer att käkas stekta morötter på löpande band  :dribble:.

Den nya kylen är helt fantastisk ! Don grönsakslådorna bevarar verkligen grönsakerna länge.
Morötterna blir linte mjuka efter 2 veckor , inte efter 2 månader heller , wow ,säger jag bara !
En bit isbergsallad har legat på lådan säkert en månad utan att ruttna, rena mirakel .

Det enda problemet är att det finns bara två lådor :whink:, men om jag förvarar rotfrukterna i sanden i förrådet fram till jul och sedan när kylan hotar där i uteförrådet  kan jag ta dom in i kylskåpet när det finns inte så mycket kvar.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #702 skrivet: 2010.02.23 - 18:05:37 »

Tål du morötter och palsternacka alltså?
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #703 skrivet: 2010.02.23 - 18:38:06 »

Tål du morötter och palsternacka alltså?

:lmao:

inte råa morötter , men stekta  :nod-yes: :dribble:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #704 skrivet: 2010.02.23 - 20:41:14 »

Morotschips kanske då?
Loggat

Sidor: 1 ... 45 46 [47] 48 49 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544