Nu när jag är på farten så får ni äntligen lite trädgårdsbilder också.
Pumpalandet blev en riktig mönster , tänk att hela området var bara svart jord under maj och sedan kom några ynkliga plantor där frosten åt upp hälften och sniglarna försökte radera resten, men jag var envis under juni och skyddade dom och mördade massa sniglar
och sedan såg det ut så här !
När jag hittar bilder från hela pumpaskörden får ni se allt.
Vi fick ca. 20 st 10 kg bjässar och under hela sommaren hade vi tillgång till färsk squach.
Jag var övertygad om att vi får egna grönsaker fram till jul, men nu ser jag att det kommer att räcka ett par månader till.
Så mellan midsommar och jul i princip bara färska grönsaker och bär direkt från trädgården varje dag ( lite från skafferiet, lökar och rötter på senhösten )
Nu finns det fortfarande rötter, frysta broccoli och mangold + soppakryddor i frysen och pumpor överallt
Bär ,tror jag , räcker året om , men allt kommer ju inte från tomten, jordgubbar köper vi 150 liter och blåbär har vi plockat några liter från skogen och 40 liter från odlingarna ( busk-blåbär), men vinbär och vinbärsaft finns det gott om och lite björnbär.
Det kommer att bli lite av sport att se om vi fixar det med egna grönsaker året om , men det gäller att vintern ger sig
och jag kan börja odla tidigt i växthuset
, men om vi nu måste köpa grönsaker på vårkanten under 2-3 månader är det ändå ett under att en vanlig villatomt på 900kvm kan producera grönsaker för 5 personer nästan hela årsbehovet !