Anki, dom hinner inte ens det dom måste, så en koll på en som har en tillsvidarebeslut är inte något dom prioriterar nu.
Kanske har dom kollat med läkaren ändå, vem vet. Så länge dom betalar är allt väl ?
Hur länge har du haft tillsvidare ? var det första gången dom skulle "ompröva" dig ?
Jag tror att högerregimens medlemmar har haft så lyxigt bra under flera generationer så dom begriper inte att de sjuka faktiskt inte har en rik farsa som kan hjälpa till när det det krisar eller att folk faktiskt inte har ett helt årslön på banken .
Det finns många unga handikappade som aldrig någonsin har haft chansen ens att få ett lön !
Jag har inga kunskaper och socialbidrag, men anar att dom som är sjuka , ensamstående och bor på en hyreslägenhet och hamnar socialen kommer ändå att få sin ekonomi att gå runt på något sätt.
Jag menar inte att de har mycket pengar eller att det inte skulle vara svårt att få pangar i tid med tanke på handläggningen mm.
det kan vara månaders väntan innan alla pengar rullar som dom ska.
Men jag tänker på många familjer i vår sits ... två vuxna, ett par ungar , villa, volvo och husvagn ( vi har inte husvagn , men exempel bara)
En blir av med sin sjukersättning och får inte A-kassa heller, den andre vuxne kanske har ett jobb eller blir varslad som dom i Gävle i går.
Man måste börja omgående att sälja husvagn, och sedan även sitt hus.
Men det är inte säkert att dom går att sälja så där på 1-2 månader, det kan ta ett år!
fram tills dess får man inget från socialen...
Bilen behöver man för att kunna få jobb på pendligsavstådn, men måste kanske sälja den 5 år gamla volvon och byta ner till en 15 år gammal renoveringsobjekt ( den kanske godkänns av socialen ändå )
Leta efter ett hyreslägenhet, finns det överallt ?
Flytta dit med barnen ( nytt dagis/ skola ) nya kompisar.
Och mitt i allt ska en sjuk människa gå till vuxendagis och prata "möjligheteri arbetsmarknaden" med någon lady-som-har -gått-på-kurs
Blir man verkligen friskare om man först oroar en ett halv år, drar bort all ekonomisk trygghet man har och kastar bland blandat folk på dagarna , jag skulle kräva någon vakt på plats... gruppsamtal med fysiskt sjuka är väl inget farligt, men blanda med alla psykpatienter som mår så-där efter hela turbulensen , iiiiiik!
jag väntar med oro den första massakern som någon desperado någostans startar
Mitt förslag, om man nu MÅSTE hålla på med ett sånt här vuxendagis :
Låt sjuka behålla sina ersättningar som dom är
Erbjud en frivillig kurs för dom som känner att " jag kanske kan testa" .
Efter erfarenheterna av den första kursen
Se till att de flesta sjuka skulle komma på kursen på halvtid med bibehållen ersättning
för att kolla om någon av dom svårare fallen ändå kunde rehabiliteras.
Och i vilka fall som hälst :
AVbryt inte dom som redan jobbar på deltid någonstans
!
Där har någon redan tänkt, rehabiliterat, anpassat arbetsplatsen.....
Rena galenskap att dessa människor måste sluta där för att gå på kurs
Ugh!
nu ska jag handla mat !