Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.02 - 11:30:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932800 gånger)
0 Medlemmar och 34 gäster tittar på detta ämne.
esther
Sr. Member

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 305

« Svara #525 skrivet: 2009.12.09 - 09:03:44 »

Skönt att höra att det finns empati åtminstone hos enstaka individer på FK. Jag hade mina tvivel om den saken.. :evil:
Glad för din skull att det löste sig, åtminstone temporärt. Att gå omkring med orosklump i magen eller tvingas till förnedrande låtsasaktivitet gör ingen friskare..*vet av erfarenhet*
För några år sen var jag sjukskriven, helt och halvt i nästan ett år. Dels handlade det om min värk, och det faktum att jag kämpat så länge för att hålla mig upprätt trots den att deldiagnosen blev utmattningsdepression. Råkade ut för dels en vidrigt elak handläggare, dels den riksbekante doktorn Bo Hallqvist som lättare än någon annan botar dödssjuka med pennstreck. Nå´n ersättning från FK fick jag inte trots att min underbara doktor skrev så "pennan" glödde. Vid ett av samtalen med handläggaren brast det för mig och jag förklarade att hellre skulle jag fnaska än ha hennes jobb. Hon hävdade att det uttalandet var en helt oacceptabel kränkning. Att hon kränkte mig var gång våra telefonvägar korsades räknades lixom inte..

De senaste dagarnas tidningsskriverier i kombination med arrogansen och cynismen hos de makthavare som kastar redan hårt drabbade människor ut i ett förtvivlat ingenting gör mig mörkrädd och fruktansvärt arg. Måtte "folket" sätta ner foten..

(förlåt, idalinda om jag nästan kapade din tråd...)
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #526 skrivet: 2009.12.09 - 10:03:52 »

brast det för mig och jag förklarade att hellre skulle jag fnaska än ha hennes jobb. Hon hävdade att det uttalandet var en helt oacceptabel kränkning. Att hon kränkte mig var gång våra telefonvägar korsades räknades lixom inte..

Jag hotade med att gå till kvällpressen när de fördröjde en retroaktiv utbetalning efter att vid ett flertal tillfällen ha lämnat felaktiga upplysningar som ledde till att jag först lämnades helt utan inkomst i flera år och sedan inte fick allt jag hade rätt till. Det funkade faktiskt.

Citat
De senaste dagarnas tidningsskriverier i kombination med arrogansen och cynismen hos de makthavare som kastar redan hårt drabbade människor ut i ett förtvivlat ingenting gör mig mörkrädd och fruktansvärt arg. Måtte "folket" sätta ner foten..

Jag är trött på att höra och se vad-han-nu-heter försöka framställa det som om det är till för att hjälpa de sjuka. Vad fan ska man med arbetsrehabilitering till innan man ens är frisk?  :guns:

Citat
(förlåt, idalinda om jag nästan kapade din tråd...)

Hon kapar ju alla andras.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 270

Hemsida
« Svara #527 skrivet: 2009.12.09 - 10:28:35 »

Hoppsan.... när jag läst ditt inlägg Idalinda var jag tvungen att rota fram mitt beslut på sjukersättning.... Har sjukersättning tills vidare, men det står också att förnyad utredning kommer att ske senast september 2009..... Hupp.... undrar om dom gjort den utan min vetskap för jag har inget hört från fk och pengarna har kommit in senaste månaderna också......
Anki
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #528 skrivet: 2009.12.09 - 13:46:28 »

Anki, dom hinner inte ens det dom måste, så en koll på en som har en tillsvidarebeslut är inte något dom prioriterar nu.
Kanske har dom kollat med läkaren ändå, vem vet. Så länge dom betalar är allt väl ?
Hur länge har du haft tillsvidare ? var det första gången dom skulle "ompröva"  dig ?

Jag tror att högerregimens medlemmar har haft så lyxigt bra under flera generationer så dom begriper inte att de sjuka faktiskt inte har en rik farsa som kan hjälpa till när det det krisar eller att folk faktiskt inte har ett helt årslön på banken .

Det finns många unga handikappade som aldrig någonsin har haft chansen ens att få ett lön !

Jag har inga kunskaper och socialbidrag, men anar att dom som är sjuka , ensamstående och bor på en hyreslägenhet och hamnar  socialen kommer ändå att få sin ekonomi att gå runt på något sätt.
Jag menar inte att de har mycket pengar eller att det inte skulle vara svårt att få pangar i tid med tanke på handläggningen mm.
det kan vara månaders väntan innan alla pengar rullar som dom ska.

Men  jag tänker  på många familjer i vår sits ... två vuxna, ett par ungar , villa, volvo och husvagn ( vi har inte husvagn , men exempel bara)
En blir av med sin sjukersättning och får inte A-kassa heller, den andre vuxne kanske har ett jobb eller blir varslad som dom i Gävle i går.
Man måste börja omgående att sälja husvagn, och sedan även sitt hus.
Men det är inte säkert att dom går att sälja så där på 1-2 månader, det kan ta ett år!
fram tills dess får man inget från socialen...
Bilen behöver man för att kunna få jobb på pendligsavstådn, men måste kanske sälja den 5 år gamla volvon och byta ner till en 15 år gammal renoveringsobjekt ( den kanske godkänns av socialen ändå )
Leta efter ett hyreslägenhet, finns det överallt ?
Flytta dit med barnen ( nytt dagis/ skola ) nya kompisar.

Och mitt i allt ska en sjuk människa gå till vuxendagis och prata "möjligheteri arbetsmarknaden" med någon lady-som-har -gått-på-kurs  :so_mad: :so_mad: :so_mad:

Blir man verkligen friskare om man först oroar en ett halv år, drar bort all ekonomisk trygghet man har och kastar bland blandat folk på dagarna , jag skulle kräva någon vakt på plats... gruppsamtal med fysiskt sjuka är väl inget farligt, men blanda med alla psykpatienter som mår så-där efter hela turbulensen , iiiiiik!
jag väntar med oro den första massakern som någon desperado någostans startar :cry:

Mitt förslag, om man nu MÅSTE hålla på med ett sånt här vuxendagis :
Låt sjuka behålla sina ersättningar som dom är
Erbjud en frivillig kurs för dom som känner att " jag kanske kan testa" .
Efter erfarenheterna av den första kursen
Se till att de flesta sjuka skulle komma på kursen på halvtid med bibehållen ersättning
  för att kolla om någon av dom svårare fallen ändå kunde rehabiliteras.

Och i vilka fall som hälst :
AVbryt inte dom som redan jobbar på deltid någonstans :so_mad: :so_mad: :so_mad: :so_mad:!
Där har någon redan tänkt, rehabiliterat, anpassat arbetsplatsen.....
Rena galenskap att dessa människor måste sluta där för att gå på kurs  :so_mad: :so_mad: :so_mad: :so_mad: :so_mad: :pippi:

Ugh!
nu ska jag handla mat !
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #529 skrivet: 2009.12.09 - 15:30:14 »

Hamnar man hos soc, så måste man numera göra sig av med alla tillgångar innan man får ett rött öre, inklusive saker som bil och bostad. Det har varit massor med skriverier om det. Om det görs undantag för sjuka vet jag inte. Men eftersom man är där och inte hos försäkringskassan, så är man väl per definition inte sjuk. :sneaktongue:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #530 skrivet: 2009.12.09 - 18:27:52 »

jo, jag menar just det att man måste sälja allt, men samtidigt måste man ha tillgång till en bil om någon i familjen måste
vara tillgänglig för arbestmarknaden. :confused3:
Sedan tror jag att våra boendekostnader skulle öka regält om vi skulle behöva flytta till en lägenhet.
Det skulle kosta mer för soc. att betala hyran för oss än att betala våra löpande kostnader för vår villa.

jag har sett på nätet folk kalkylera, att om kvinnan i familjen skulle få nästan hela sin sjukpenning borttagen  skulle det försvinna 6500 kr/ månaden för familjens månadsbudjet.
Idén var då att hon skulle flytta med  dottern   i en lägenhet.
Där räknade dom att hon skulle få bostadsbidrag och försörjningsstöd mm. för ca. 9000 kr.
I verkligheten skulle hon och dottern bo kvar i villan, efter att hyran var betalt skulle hon tjäna några tusingar
och samhället hade förlorat ca. 3000 kr .  :smack:

Jag tror att folk blir bara ordentligt deppade eller onödigt kreativa  :pippi:
Loggat
anki
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 270

Hemsida
« Svara #531 skrivet: 2009.12.10 - 09:19:54 »

Ja, det är första gången det skall omprövas. Har sjukbidrag på ½-tid och jobbar ½-tid. Innan var jag sjukskriven helt sen halvt i 5 år. Hehe.... den som var min läkare då har det väl suttit 3-4 nya på sen dess, vem som är "min" nu vet jag inte ens.....
Jag jobbade som socialsekreterare när nuvarande lag kom till (länge sen alltså......) och det är ju samma som för fk, socialsekreteraren tolkar lagen och viss kan folk bo kvar i hus om man kan visa att det är billigare, det gäller att hitta rätt socialsekreterare....... Är själv i samma situation, skulle aldrig ha råd att bo i en lägenhet med min inkomst......
Anki
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #532 skrivet: 2009.12.10 - 09:23:25 »

Jaså? Det låter ju bra. Men om man säljer huset/lägenheten kan man ju leva på de pengarna tills de tar slut och då behöver de ju inte betala ut nåt alls. Trodde det var så de tänkte.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #533 skrivet: 2009.12.10 - 21:33:06 »

Vikten var tillbaks till 74,9 kg i morse och det trodde jag aldrig !
Under förra veckans resa åt vi ändå kolisar och jag svullnar alltid rejält  + 3 kg,
men allt det där är nu borta, trotts att det slinker även ner rejäla sockerbomber i form av godis som finns i huset just nu.
( barnen dekorerar sina pepparkakshus ....vem hittade på denna traditionen  :bang_head:)

Jag är så tacksam just nu;  vikten , sjukskrivningen.
Det enda som inte fungerar är min kropp, går med den eländiga huvudvärken fortfarande. Det är ingen nyhet precis, den kommer  :so_mad:och går  :inlove:.
Styrmannen masserar mig , jag har varit hos sjukgymnasten för massage som vanligt, men får käka värktabletter för att överleva
ändå  :sad:
jag försöker fixa lite jul när värken lättar lite, så därför hinner jag inte hit så  mycket...
morotslådan färdig, kålrotslådan finns i ugnen över natten. :nod-yes:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #534 skrivet: 2009.12.10 - 23:34:26 »

Mitt i allt gjädjande  är jag sur  :so_mad:.
Kan det verkligen vara så att jag måste avstå alla mjölprodukter totalt resten av mitt liv ?????? :so_mad: :cry: :cry: :cry:
Idag gjorde jag pumpasoppa med vispgrädde och till efterrätt hade vi bär med vaniljsås.
Jag tog lite mediciner och tänkte att jag klarade med meduciner hyfsat förra veckans mjölktestandet , det går väl an nu också.
 :so_mad: NEJ!
Det blev för mycket och näsan rinner nu  :bang_head:

inte mezeyogurt, inte vispgrädde inte eget glass, inte mjölk,   inte cream france , inte kesella , inte gräddfil  om man inte ta konsekvenserna och ha en rinnande näsa ett helt dygn framåt  :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Jag börjar snart gråta på riktigt, det här är inte roligt längre !! :so_mad:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #535 skrivet: 2009.12.11 - 09:58:11 »

Så där kände jag också när jag inte tålde grädde. Den här maten suger utan det.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #536 skrivet: 2009.12.11 - 11:35:24 »

Jag kommer att bli paleo då  :bang_head:, ofrivilligt :mad_roll:
Då kommer jag bombandera er med alla möjliga fruktrecept  :tongue_wag: eller blir ja bannad då  :crazy:?

Men det intressanta är fixar du ,Hemul , grädde NU ?
var det någon period bara... säj att det är så.. att detta elände går över :thumbsup:

Suckar just nu över julrecept ... 2 dl grädde, 3 msk gräddfil, 3 dl mjölk, 4 dl keso , alla recept innehåller mjölk !
Jag hade tänkt göra fuskpotatissallad- creamfraice där, morotslåda- risgrynsgröt. hopplöst!
Men se styrmannens favoriter: kålrotslåda och janson, inte tillstymmelse till mjölkprodukter  :so_mad:

Jag hade också sett framemot sharonfrukt och päron med meze-yogurt.
och funderade att baka min citrusdröm-favorit, men även den är fullspäckad av mjölkprodukter :cry:

så kött, sallader, frukt, nötter , lite choklad och godis blir det under julhelgen.
Jag försöker hitta någon bakelse utan mjölk för det verkar som jag tål lite mjölsaker just nu :confused3:

Det är inte lätt att fatta min kropp :
mjölk i alla former :näsan rinner ( snyter en gång/ minut ett dygn trotts tabletter och sprey)
hård ost ( blir hård i magen) ( sesamknäcke i måttliga mängder fungerar trotts osten )
choklad ( ibland kliar det i halsen)
rå morot ( mer än liten bit kliar i halsen )
mjöl fixar jag spåradiskt i små mängder ( men vågar inte testa allt för mycket så att tarmen börjar inte blöda igen ...)
 :pippi: :sneaktongue:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #537 skrivet: 2009.12.11 - 11:55:04 »

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1316.0.html

Om jag minns rätt var väl du laktosintolerant sen innan kosten? Det var ju inte jag och inte har jag några allergier eller känsligheter heller, inte heller magproblem, så riktigt lika är det ju inte.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #538 skrivet: 2009.12.11 - 15:36:56 »

vore det magproblem, men nu sitter problemet mitt i trynet  :mad_roll:

Jag har alltid sagt att om man bara kunde byta ut min skalle skulle det inte vara något fel på mig.
jag kan skicka med en bit nacke och axlar också nuförtiden....

Problemet har alltid hetat huvudvärk och rinnande näsa  :angry: redan från barndomen, någon konstruktionsfel på produktionen !
Nu surar jag vidare ...jag sår sesongens sista / första,  hur man nu vill se det, fröer !
perenner: träd, buskar och blommor som behöver en kylperiod ... kommer det någon kyla överhuvudtaget  :confused3:?
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #539 skrivet: 2009.12.11 - 17:07:59 »

Tråkigt, du som var så glad att du var bättre.  :byecry:
Loggat

Sidor: 1 ... 34 35 [36] 37 38 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544